Ik kan niet bellen

Heb je problemen met je telefoonverbinding? Op deze uitgebreide pagina lees je wat je daaraan kan doen. Ook vind je hier alles over doorschakelen.

Ik kan niet bellen of gebeld worden. Wat nu?

Kan je niet bellen of gebeld worden? Probeer de volgende stappen:

  1. Je telefoon en Mijn Simyo

    Doe je telefoon uit en vijf minuten later weer aan. Nog steeds niets? Controleer dan je verbruik, je beltegoed of facturen op Mijn Simyo.

  2. Pincode en nummerbehoud

    Gaat er iets mis met je pincode? Kijk dan op deze pagina. Of is je telefoonnummer onlangs overgezet? Dan kan je terecht op deze pagina.

  3. Vervangende simkaart

    Als je net een vervangende simkaart hebt ontvangen, kan je niet direct weer bellen. Je activeert dan eerst je simkaart op Mijn Simyo.

  4. Bereik

    Controleer of je bereik hebt. Dit zie je aan het aantal streepjes dat bovenin of aan de zijkant van je scherm staan. Staan er geen streepjes? Kies dan handmatig het KPN netwerk via de instellingen van je telefoon. In onze Toestelhulp vind je hiervoor de uitleg.

Ik kan niet bellen in het buitenland Bellen lukt wel, maar internetten niet

Foutmelding bij het bellen

Krijg je een foutmelding te horen? Zo kom je erachter waar dat aan kan liggen.

Simkaart geblokkeerd om administratieve redenen

Deze foutmelding geeft aan dat je simkaart geblokkeerd is. Controleer de status van je simkaart gemakkelijk via Mijn Simyo – Instellingen – Simkaart. Is je simkaart inderdaad geblokkeerd? Dan kan dat te maken hebben met onbetaalde facturen of onvoldoende beltegoed. Heb je Prepaid? Dan heb je misschien je simkaart te lang niet gebruikt.

Landcodes of informatienummers

Wanneer je vanuit het buitenland belt is het belangrijk dat je de juiste landcode voor het telefoonnummer plaatst. Voorbeeld: je wil bellen naar 0612345678. Vanuit het buitenland bel je dan naar 0031612345678 of +31612345678.

Je kunt van dit nummer geen gebruik maken

Bellen naar het buitenland of informatienummers? Zorg er dan voor dat je deze opties inschakelt via Mijn Simyo – Instellingen – Internet en bellen. Zet daarna meteen je telefoon even uit en aan. Bel je naar een buitenlands telefoonnummer? Vergeet dan niet om de landcode voor het telefoonnummer te zetten.

Telefoonnummers en oproepen doorschakelen

Simyo kan geen telefoonnummers doorschakelen. Dat doe je zelf door het doorschakelen aan te zetten in je telefoon. Let wel: je kunt alleen doorschakelen naar een Nederlands telefoonnummer. Doorschakelen naar een buitenlands nummer is niet mogelijk.

Hoe schakel je alle oproepen door?
Hoe schakel je oproepen door die niet beantwoord worden?
Hoe schakel je oproepen door als er geen netwerk is?
Hoe schakel je oproepen door als je in gesprek bent?

Stel je voicemail in

Ben je even niet bereikbaar? Zet je voicemail aan! We hebben een aparte pagina gemaakt waar je alles leest over voicemail bij Simyo. Van instellen tot uitzetten en van beluisteren tot verwijderen.

Stel je voicemail in

Ik kan niet bellen in het buitenland. Wat nu?

Wij nemen de meest voorkomende oplossingen met je door:

  1. Controleer je instellingen

    Ga in Mijn Simyo of de app naar Instellingen -> Internet en bellen en zet de optie 'Bellen in en naar het buitenland' aan. Schakel daarna je toestel even uit en weer aan, zodat je telefoon verbinding kan maken met het buitenlandse netwerk.

  2. Zoek handmatig een netwerk

    Staat de optie aan, maar kun je niet bellen? Laat je telefoon dan handmatig naar een netwerk zoeken. Wil je weten hoe je dit op jouw telefoon precies doet? In onze Toestelhulp leggen we het stap voor stap uit.

  3. Zet je toestel even uit en weer aan

    Door je telefoon opnieuw op te starten meldt de simkaart zich opnieuw aan op het netwerk.

  4. Gebruik een landcode

    Wanneer je vanuit het buitenland belt is het belangrijk dat je de juiste landcode voor het telefoonnummer plaatst. Voorbeeld: je wil bellen naar 0612345678. Vanuit het buitenland bel je dan naar 0031612345678 of +31612345678.

  5. Alles geprobeerd, maar nog steeds geen bereik?

    Neem dan contact op met de klantenservice.

    Let op: wil je vanuit het buitenland onze klantenservice bellen? Bel dan +31202003007 of 0031202003007. Het tarief voor bellen vanuit het buitenland is afhankelijk van de zone waarin je je bevindt.

Veelgestelde vragen

Ik kan bepaalde personen niet bellen

Als je bepaalde personen niet kunt bellen, kan het zijn dat ze niet bereikbaar zijn.

Wat ook kan is dat je het bewuste telefoonnummer per ongeluk geblokkeerd hebt. Controleer dat in je telefoon. Het staat meestal in het menu 'Contacten'. Het verschilt per merk en type telefoon of dit mogelijk is en waar je het kunt instellen of opheffen. Raadpleeg hiervoor de handleiding van je telefoon.

Met sommige telefoons kun je instellen dat je enkel bepaalde telefoonnummers kan bellen. Dit heet 'vaste nummers' of 'FDN'. Zet dit uit, zodat je iedereen kunt bellen.

Is dit niet de oplossing? Wij helpen je graag verder. Neem contact met ons op via het kanaal naar jouw keuze.

Ik kan geen 0800- en 0900-nummers bellen

Kun je niet 0800- en 0900-nummers bellen? Controleer dan bij je instellingen op Mijn Simyo of de optie 'Bellen naar informatienummers' aan staat.

Op je factuur verdelen we de kosten voor het bellen naar 0900-nummers, zodat je precies ziet wat je betaalt. Je ziet de minuten die binnen je bundel vallen en waarvoor je dus niet betaalt (= de verkeerskosten). Daarnaast zie je de gesprekskosten voor het bellen naar het servicenummer apart vermeld staan (= de servicekosten). Deze kosten worden bepaald door het bedrijf of de instelling die het 0900-nummer hanteert.

Voor het algemene telefoonnummer van de politie (0900-8844) betaal je het lokaal tarief.

Meer informatie over servicenummers vind je hier.

Entertainment nummers

Het is vanwege risico op misbruik en hoge kosten standaard niet mogelijk om te bellen naar de zogenaamde 'entertainment nummers' als 0909- en 0906-nummers. Wil je hier wel gebruik van maken, neem dan contact op met klantenservice.

Hoe werkt bellen via wifi?

Het is bij Simyo ook mogelijk om te bellen via wifi. Dit gaat via VoWiFi, wat een afkorting is voor Voice over WiFi. Dit is bellen via een wifi-netwerk. Bijvoorbeeld die bij je thuis of op je werk. VoWiFi kost geen MB’s van je internetbundel, maar net als bij 4G bellen gaan de minuten gewoon uit je belbundel of van je beltegoed af. Heb je een Prepaid simkaart en een internetbundel? Dan gaan deze belminuten gewoon van je beltegoed af. Gewoon zoals je gewend bent bij het bellen!

Lees meer over bellen via wifi.

.