Alles over je Simyo factuur

Je factuur is een belangrijk onderdeel van je Simyo ervaring. Na het lezen van deze pagina ben jij een Simyo factuur-expert! En we hebben een aparte pagina gemaakt over openstaande facturen

Jouw Simyo simkaart

Zo ziet je Simyo factuur eruit

Abonnementskosten

Bij Simyo betaal je de abonnementskosten altijd een maand vooruit. Kijk je bijvoorbeeld naar de factuur van januari, dan zie je daarop de abonnementskosten van februari staan. Je ziet je januari factuur voor het eerst in februari, omdat de factuur dan beschikbaar wordt. Bij de specificatie van je abonnementskosten zie je de naam van de bundel, de periode en de kosten van hiervan.

Verbruik

Op je factuur zie je de details van je verbruik terug. Zo zie je bijvoorbeeld naar welke telefoonnummers je hebt gebeld. En hoeveel data je precies verbruikte per tijdstip. Valt het verbruik binnen je bundel? Dan zie je € 0,00 achter het verbruik staan. Er kunnen verbruikskosten ontstaan als je buiten je bundel belt, internet of sms’t.

Telefoonkosten

Als je een abonnement met telefoon hebt, dan vind je elke maand jouw telefoonkosten op je factuur. Je bent je telefoon namelijk aan het afbetalen. Bij het bestellen van een abonnement met telefoon heb je een contract van 24 maanden. In die 24 maanden betaal je elke maand een bedrag voor je telefoon. Nadat je telefoon helemaal afbetaald is, zie je nog alleen je maandelijkse bundelkosten op je factuur.

Kortingen

Ook de kortingen zie je natuurlijk terug! Heb je bijvoorbeeld gebruik gemaakt van de VriendenDeal? Dan zie je deze korting terug op de eerste pagina factuur onder ‘Kortingen en verrekeningen’.

Waarom is mijn eerste factuur hoger?

Geen zorgen! Dat komt door de abonnementskosten die je vooruitbetaalt en door de aansluitkosten. Dat is dus eenmalig.

Abonnementskosten

Bij Simyo betaal je de abonnementskosten altijd een maand vooruit. Kijk je bijvoorbeeld naar de factuur van januari, dan zie je daarop de abonnementskosten van februari staan. Bij de specificatie van je abonnementskosten zie je de naam van de bundel, de periode en de kosten van hiervan.

Aansluitkosten

Op je eerste factuur worden ook de aansluitkosten in rekening gebracht. Misschien heb je ze vorige maand al betaald. Zo niet, dan staan ze op deze factuur. De aansluitkosten zijn eenmalig, dus op de volgende factuur zal je deze kosten niet meer tegenkomen.

Eenmalige telefoonkosten

Ook de kortingen zie je natuurlijk terug! Heb je bijvoorbeeld gebruik gemaakt van de VriendenDeal? Dan zie je deze korting terug op de eerste pagina factuur onder ‘Kortingen en verrekeningen’.

Veelgestelde vragen

Welk verbruik valt buiten de bundel?

Dit zijn kosten die buiten je bundel vallen:

  • Je belbundel die op is. Als je geen extra minuten koopt, dan vallen uitgaande gesprekken buiten je bundel.

  • Je internetbundel die op is. Als je geen extra MB’s koopt, dan internet je tegen het buitenbundeltarief.

  • Het bellen naar servicenummers zoals een 0900-nummer.

  • Bellen of internetten buiten de EU valt standaard buiten de bundel. Achter dit verbruik zie je hoeveel je hiervoor betaalt.

  • Bellen vanuit Nederland naar het buitenland valt altijd buiten de bundel. Ook als je vanuit Nederland naar een EU-land belt. Het tarief voor bellen vanuit Nederland naar een ander EU-land is 23 cent per minuut

Let wel: wij mogen verbruiksgegevens maximaal zes maanden bewaren. Je kunt daarom enkel verbruiksgegevens van de afgelopen zes maanden inzien. Van facturen ouder dan zes maanden, zie je alleen de kosten terug en geen verbruiksgegevens.

Wanneer kan ik mijn factuur bekijken?

Rond de derde donderdag van de maand krijg jij een e-mail waarin staat dat je factuur beschikbaar is. Je vindt je factuur dan op Mijn Simyo of via onze app. Je kan je factuur ook downloaden. Dat is handig voor je administratie! Je ziet altijd de factuur van de maand ervoor. In september zie en betaal je dus de factuur van augustus, in oktober zie en betaal je de factuur van september, enzovoorts.

Wanneer wordt mijn factuur afgeschreven?

Dat gebeurt een week nadat je factuur op Mijn Simyo te bekijken is. Dat is dus rond de vierde donderdag van de maand. Wij schrijven het factuurbedrag automatisch af van je rekening. Daar hoef jij dus niets voor te doen. Het is niet mogelijk het bedrag op een andere datum af te schrijven.

Mijn abonnement is nog niet ingegaan en toch heb ik al een factuur?

Wanneer je een aanvraag nummerbehoud hebt ingediend zijn je bundels nog niet actief. Je bundels gaan in op het moment dat je telefoonnummer daadwerkelijk is overgezet naar Simyo. Vanaf dan worden de abonnementskosten in rekening gebracht.

We vragen je om je simkaart activeren op Mijn Simyo vóór je telefoonnummer is overgenomen. Je betaalt dan alleen eenmalig de aansluitkosten van € 15,-. Je hoeft je geen zorgen te maken over je abonnementskosten. Die betaal je pas vanaf het moment dat je telefoonnummer is overgenomen.

Het factuurbedrag kon niet afgeschreven worden. Wat nu?

Dat kan gebeuren! Je kan je facturen altijd betalen via Mijn Simyo. Op je overzicht zie je direct of je nog een openstaande factuur hebt. Je kan de betaling dan voldoen met iDeal. Je kan ook wachten op de herinneringsmail. Als de incasso niet gelukt is, krijg je automatisch een e-mail met een herinnering. In deze e-mail vind je een betaallink waarmee je de factuur direct kan betalen. Is je bankrekening geblokkeerd voor automatische incasso’s? Dan raden wij je aan contact op te nemen met je bank. Alleen zij kunnen de blokkade opheffen. Dan kunnen wij pas het bedrag automatisch van je rekening afschrijven. Zolang dat niet kan, betaal jij je facturen via Mijn Simyo of de iDeal link die je in de herinneringsmail vindt.

Waarom zie ik sessies van 58,59 MB’s op mijn factuur?

Heb je een flinke internetsessie gehad? Dan zie je dat internetverbruik opgebroken in sessies van 58,59 MB’s op je factuur verschijnen. Geen zorgen! Dat komt omdat ons systeem het verbruik registreert met sessies van maximaal 58,59 MB’s. Als je dus bijvoorbeeld 200 MB’s hebt verbruikt, dan zie je dat terug als drie pakketjes van 58,59 en een pakketje met de overige 24,23 MB’s.

Waarom betaal ik een thuiskopieheffing?

We zijn als provider wettelijk verplicht om € 6,41 (incl. BTW) in rekening te brengen voor de aankoop van een nieuwe telefoon. De thuiskopieheffing compenseert auteurs en artiesten voor kopieën van hun muziek en films voor privégebruik. Bij refurbished telefoons betaal je een thuiskopieheffing van € 3,85 (incl. BTW)

Kan ik ook een BTW-factuur krijgen?

Ja, dat kan. Standaard tonen we het BTW-bedrag niet apart op je factuur. Wil je dat de BTW toch apart wordt genoemd? Log in op Mijn Simyo en ga naar het kopje Instellingen - Persoonlijke gegevens. Hier kun je aangeven of je de BTW apart vermeld wil zien staan op je factuur.

Onder het kopje Facturen kun je elke gewenste factuur opslaan en printen voor een latere belastingaangifte of voor je eigen administratie.

Zodra je opzegt bij Simyo en eventueel overstapt naar een andere provider, komt Mijn Simyo te vervallen. Zorg er dus voor dat je alle facturen bewaart op je computer of eventueel afdrukt.

De terugbetaling is nog niet binnen

Als Simyo overgaat tot een terugbetaling, kan het tot maximaal twee weken duren voordat deze zichtbaar is op je bankrekening. Is de factuur onlangs geïncasseerd? Dan ontvang je de terugbetaling binnen drie weken op je rekening.

Mocht je twijfelen of een terugbetaling wel in gang is gezet, dan kun je uiteraard contact opnemen met de klantenservice via het kanaal naar jouw keuze.

Ik wil mijn rekeningnummer wijzigen

Heb je een nieuw bankrekeningnummer of wil je een ander bankrekeningnummer gebruiken? Dan kun je die wijzigen op Mijn Simyo. Ga naar het kopje Instellingen - Persoonlijke gegevens en klik bij je bankrekeningnummer op 'Wijzig'. Vul hier je nieuwe gegevens in. We vragen je ook een proefbetaling van € 0,01 te doen. Zo controleren we of dit jouw rekeningnummer is. Als de proefbetaling is gelukt, is je bankrekeningnummer direct aangepast. We verrekenen uiteraard de proefbetaling van € 0,01 cent met de volgende factuur.

Vergeet niet een vinkje te plaatsen waarmee je Simyo toestemming geeft om je bankrekeningnummer te gebruiken voor de betaling van je facturen. 

Je factuur verschijnt rond de derde donderdag van de maand op Mijn Simyo. Zorg ervoor dat je het bankrekeningnummer wijzigt voordat de factuur online staat. Je factuur wordt dan direct van je nieuwe rekeningnummer afgeschreven. Staat je factuur al online? Dan wordt de eerstvolgende factuur nog afgeschreven van je oude bankrekeningnummer.

Let op: Via Mijn Simyo wijzig je het snelst je rekeningnummer. Je kunt ook via de Overstapservice van je bank je rekeningnummer laten wijzigen, maar hou er rekening mee dat dit langer kan duren.

Mijn rekening is geblokkeerd voor automatische incasso

Als je bankrekening geblokkeerd is voor automatische incasso opdrachten, kun je dat laten opheffen door je bank. Simyo kan en mag dit helaas niet voor je doen.

Pas als je bankrekening de mogelijkheid heeft om een automatische incasso te kunnen activeren, kun je zonder problemen betalingen doen. Mocht de bank geen toestemming geven voor automatische incasso? Dan kun je betalingen doen via iDEAL op Mijn Simyo, onder het kopje Facturen.

Meer informatie over het incassoproces lees je hier.

Wat is mijn klantnummer?

Je klantnummer vind je altijd op je Simyo factuur. Deze kun je downloaden op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app onder het kopje Facturen. Open je factuur en je klantnummer staat rechtsboven op de eerste pagina.

Waarom moet ik aansluitkosten betalen?

Als je een Simyo Sim Only abonnement afsluit, betaal je eenmalig € 15,- aansluitkosten. Dit betaal je om je aan te sluiten op het netwerk, je simkaart aan te maken en op te sturen. Binnen drie werkdagen valt het startpakket in je brievenbus. Ook wordt er automatisch een persoonlijke Mijn Simyo pagina voor je aangemaakt. Hier kun je je verbruik inzien, je bundels en gegevens wijzigen en de instellingen aan- en uitzetten.

Hiervoor betaal je aansluitkosten. Ben je al klant en doe je een bundelwijziging via Mijn Simyo? Dan nemen we geen aansluitkosten in rekening. Het abonnement bestaat immers al; enkel het aantal belminuten of MB's wordt aangepast.

Van wie is het nummer 061234XXXX?

Een telefoonnummer dat eindigt op vier XXXX, is een zogeheten 'geheim nummer'. Dit betekent dat de eigenaar van het nummer betaald heeft om het telefoonnummer geheim te laten houden.

De eigenaar van het telefoonnummer heeft je het nummer wellicht gewoon gegeven. Maar het telefoonnummer verschijnt dus niet automatisch bij iedereen op de factuur of op het verbruiksoverzicht. Simyo kan het telefoonnummer evenmin in zijn geheel zien.

Waar heb ik mijn MB’s aan verbruikt?

Vanwege privacy redenen mogen we niet inzien waar onze klanten MB’s aan verbruiken. Daarom kan je dit niet op Mijn Simyo vinden. Op je telefoon kan je wél inzien hoeveel data een app verbruikt. Dat werk op iOS (iPhone) net even anders dan op Android (o.a Samsung, Huawei):

iOS

  • Open de app 'Instellingen'

  • Druk op 'Mobiel netwerk'

  • Scroll naar beneden om alle geïnstalleerde apps te zien. Bij elke app staat hoeveel MB’s die app heeft verbruikt. Is je nieuwe internetbundel ingegaan? Druk dan op 'Stel gegevens opnieuw in'.

Android

  • Open het menu 'Instellingen'

  • Druk op 'Gegevensgebruik'

  • Scroll naar beneden om te zien hoeveel MB’s elke app afzonderlijk verbruikt. Elke maand begint de teller opnieuw. Linksboven stel je zelf in wanneer de nieuwe periode begint.

Meer weten? Lees dit blog over databesparing.

Ik zou een vergoeding krijgen, maar ik zie het niet op mijn factuur staan?

Als de klantenservice een vergoeding heeft beloofd, kan het zijn dat deze vergoeding al is toegevoegd. Zo lang de factuur nog niet is opgemaakt, kun je dat namelijk niet terugzien op Mijn Simyo. Wil je zeker weten dat de vergoeding is toegekend? Wij helpen je graag verder. Neem contact met ons op via het kanaal naar jouw keuze.

.