Internetverbruik binnen Nederland of EU (Zone 1)
Zodra je 80% en 100% van je internetbundel hebt opgemaakt in Nederland of een ander Zone 1 land ontvang je een sms-bericht om je te waarschuwen.
Als je meer dan € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week buiten je bundel verbruikt, dan blokkeren we uit voorzorg tijdelijk je aansluiting. Lees hier hoe we daarmee omgaan.
Voordat je buiten je bundel gaat sturen we je eerst sms'jes met waarschuwingen dat je bundel (bijna) op is.
Zodra je 80% en 100% van je internetbundel hebt opgemaakt in Nederland of een ander Zone 1 land ontvang je een sms-bericht om je te waarschuwen.
Als je in het buitenland € 60,50 aan internetkosten hebt gemaakt in een maand, wordt je internet die maand geblokkeerd om je te beschermen tegen hoge kosten. Je ontvangt bij 80% en 100% van deze kosten een sms-bericht.
Als je na de blokkering ‘JA’ smst naar 1330, mag je verder internetten tot €121. Je ontvangt bij 80% en 100% van deze kosten weer een sms-bericht. Als je na de blokkering ‘Doorgaan’ smst naar 1330, kun je weer verder internetten. We informeren je vanaf dat moment niet meer actief over de kosten die je maakt. Je kunt deze kosten nog wel in Mijn Simyo terugvinden.
Zodra je volgens onze gegevens 50% en 100% van je belbundel hebt opgemaakt in Nederland of een ander Zone 1 land ontvang je een sms-bericht om je te waarschuwen. Houd er rekening mee dat bel- en sms-verkeer vertraagd bij Simyo binnenkomt.
Verbruik in Nederland bijvoorbeeld kan enkele uren later bij ons binnenkomen. Het kan daarom voorkomen dat je al meer dan 50% verbruikt hebt op het moment dat je een bericht van ons ontvangt. We sturen je ook een bericht zodra we zien dat je minstens 100% verbruikt hebt, daar hebben we dezelfde vertraging.
Nadat je van ons de sms notificaties hebt gehad, ga je verbruiken tegen het boven-bundeltarief. Je aansluiting wordt geblokkeerd als ons systeem constateert dat je meer dan € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week buiten je bundel hebt verbruikt. Dat is om onverwacht hoge kosten te voorkomen. Je kunt je aansluiting weer activeren door een tussentijdse betaling te doen.
Vertraging in verwerking van verbruik
In Nederland wordt het verbruik normaal tot 4 uur vertraagd bijgewerkt en in het buitenland tot 36 uur. Daarom kunnen we niet garanderen dat je aansluiting precies op het moment van bovengenoemde grenzen (€ 100,- of € 250,-) geblokkeerd wordt. Je bent de gemaakte kosten boven deze grenzen wel verschuldigd aan Simyo.
Om je aansluiting zo snel mogelijk weer geactiveerd te krijgen, vragen wij je een aanbetaling te doen op het openstaande bedrag. Dit doe je zo:
Log in op Mijn Simyo. Klik op de factuurtegel om de totale kosten te bekijken en voor het overmaken van de aanbetaling.
Kies voor 'Overmaken via iDEAL'. Je ziet vervolgens de hoogte van de aanbetaling verschijnen. Dit bedrag staat vast en kun je dus niet aanpassen. De bedragen zijn € 100,- bij hoogverbruik tot en met € 250,- of 50% van het totaalbedrag bij hoogverbruik boven € 250,-.
Zodra je de aanbetaling gedaan hebt, activeren we direct je simkaart. Dit duurt meestal minder dan 5 minuten. Zet voor de zekerheid je telefoon even uit en weer aan.
Doe eerst twee dingen:
Check of je iDEAL betaling gelukt is in je bank-app
Zet je telefoon na 15 minuten helemaal uit en daarna weer aan
Ben je nog steeds geblokkeerd? Neem even contact op met de klantenservice
Hoogverbruik wordt meestal veroorzaakt door internetverbruik. Gebruik zo veel mogelijk wifi als je grote hoeveelheden data gebruikt. Hier wat tips:
Internet je via wifi? Zorg dan dat je de optie 'Mobiele data' uit zet in je telefoon. Dit voorkomt dat je telefoon automatisch overschakelt op het 2G of 4G netwerk.
Online muziek luisteren, video's bekijken en grote updates binnenhalen, kun je beter op het wifi netwerk doen. Doordat je telefoon in korte tijd grote hoeveelheden data binnenhaalt, heb je meestal niet door hoeveel je verbruikt. Je bundel is dan heel snel op.
Zorg ervoor dat je handmatig opdracht moet geven om de updates van je apps en de software van je telefoon binnen te halen. Zo houd je controle over de momenten waarop je deze updates binnenhaalt. Stel in dat je telefoon alleen updatet wanneer je met wifi verbonden bent. In ons blog vind je daar meer informatie over.
Als je meer dan € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week buiten je bundel verbruikt, dan behoudt Simyo zich het recht om je aansluiting uit voorzorg tijdelijk te blokkeren.
Maar we krijgen je verbruik met een vertraging binnen van het netwerk. In Nederland kan dit tot 4 uur duren. Verbruik in het buitenland kan zelfs tot 36 uur later binnenkomen bij Simyo. Als je in die tijd veel verbruik hebt gehad, kan het voorkomen dat we niet precies bij € 100,- of € 250,- blokkeren.
Ook wij zien namelijk pas op het moment dat het verbruik binnenkomt of je hoogverbruik hebt gehad. Vervolgens blokkeren we automatisch je aansluiting, waarbij je factuur dus al hoger kan zijn dan de genoemde € 100,- of € 250,-.
Daarnaast kan het zijn dat je een aantal dagen achter elkaar minder dan € 100,- verbruikt, waardoor het totaalbedrag langzaam oploopt, zonder dat er een blokkade volgt. Simyo kan dit helaas niet ondervangen.
Maar, de kosten heb je wel gemaakt en dien je daarom te betalen. Hou daarom je verbruik ook zelf goed in de gaten om onbewuste kosten te voorkomen.
Voor meer informatie over dit onderwerp kun je ook terecht op ons Forum.
Vanwege privacy redenen mogen we niet inzien waar onze klanten MB’s aan verbruiken. Daarom kan je dit niet op Mijn Simyo vinden. Op je telefoon kan je wél inzien hoeveel data een app verbruikt. Dat werk op iOS (iPhone) net even anders dan op Android (o.a Samsung, Huawei):
iOS
Open de app 'Instellingen'
Druk op 'Mobiel netwerk'
Scroll naar beneden om alle geïnstalleerde apps te zien. Bij elke app staat hoeveel MB’s die app heeft verbruikt. Is je nieuwe internetbundel ingegaan? Druk dan op 'Stel gegevens opnieuw in'.
Android
Open het menu 'Instellingen'
Druk op 'Gegevensgebruik'
Scroll naar beneden om te zien hoeveel MB’s elke app afzonderlijk verbruikt. Elke maand begint de teller opnieuw. Linksboven stel je zelf in wanneer de nieuwe periode begint.
Meer weten? Lees dit blog over databesparing.