Stuur een chatbericht

Met een chatgesprek heb je snel antwoord op je vraag. Doordeweeks zitten wij van 09:00-20:00 klaar om direct te reageren op jouw berichtjes. En in het weekend van 10:00-17:00.

Bel ons als je er echt niet uit komt

Wij spreken je graag! Daarom zijn we doordeweeks telefonisch bereikbaar tussen 09:00-17:30. Hieronder vind je het juiste nummer:

  • Als je Simyo klant bent: bel 1200 (gratis met je Simyo nummer)
  • Als je geen klant bent: bel 0800-8007 (gratis voor iedereen)
  • Als je in het buitenland bent: bel +31 20 2003007 (lokaal tarief en kosten van je abonnement)

Stel je vraag via WhatsApp

Snel antwoord op je vraag? Stuur ons een appje en we helpen je binnen 15 minuten! Op werkdagen zitten we van 9:00 tot 20:00 voor je klaar. In het weekend van 10:00 tot 17:00.

Hoe werkt het?

Voeg ons nummer 0651000054 toe aan je contacten op je telefoon Stuur ons een berichtje. Vermeld daarin meteen je naam, adres en geboortedatum, dan kunnen we je nog sneller helpen.

Goed om te weten

Wanneer je ons berichten via WhatsApp stuurt, gelden de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid van WhatsApp.

Let op: om je privacy te beschermen kan je via WhatsApp geen vragen stellen over je factuur of een betaling.

Je wil je oude vertrouwde telefoonnummer meenemen naar Simyo. Dat snappen wij maar al te goed. We regelen het graag voor je. En helemaal gratis.

Als de aanvraag voor nummerbehoud is goedgekeurd, wordt je aansluiting bij je vorige provider automatisch opgezegd.


Je kunt altijd nummerbehoud aanvragen. Nummerbehoud zelf is gratis. Als je je abonnement al opzegt voordat je contract is afgelopen, dan kan de provider een afkoopsom in rekening brengen voor de resterende maanden. Vanaf 120 dagen voor het einde van het contract zorgen we er automatisch voor dat we het nummerbehoud aan het einde van het contract en je opzegtermijn aanvragen.

Dat kan! Met ons Sim Only abonnement kan je maandelijks gratis je bundels wijzigen, zowel naar boven als naar beneden. Je wijzigt je bundels op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo App. Ga naar het kopje Overzicht, klik op ´bundels aanpassen´ en kies de bundels die het beste bij je passen. Van student tot ouders en kinderen, die flexibiliteit is ideaal voor iedereen!

Zowel je bel- als je internetbundel is geldig in de EU en een aantal andere landen (zone 1). Je kan dus bellen, sms’en en internetten vanuit je bundel, precies zoals je thuis gewend bent. Zijn je bundels op? Dan kan je extra minuten of MB’s bijkopen. Zo kan je weer zorgeloos vanuit je bundel bellen, sms’en en internetten. En voorkom je kosten buiten je bundel.

Let op: Bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer in de EU valt niet binnen de bundel. Bijvoorbeeld: je belt vanuit Nederland een restaurant in Spanje om een tafel te reserveren. Je betaalt hiervoor het buitenbundeltarief van € 0,23 per minuut. Zie onze tarievenpagina voor meer informatie.

Downloaden doe je maximaal met 256 Mbps, uploaden met maximaal 150 Mbps. Is je telefoon niet 4G ready? Geen zorgen, je maakt dan automatisch gebruik van 3G. De snelheid in de praktijk is afhankelijk van het type telefoon, de drukte op een zendmast en van de dekking in het gebied.

Simyo maakt gebruik van het netwerk van KPN. Zo profiteer jij van het betrouwbare KPN netwerk, waar je ook bent. Dit geldt voor bellen, sms'en en internetten. Er is geen verschil in netwerkdekking voor klanten van KPN en klanten van Simyo. Controleer hier de dekking in jouw regio.

eSIM is een digitale simkaart. Je hebt dus geen plastic kaartje meer nodig om te kunnen bellen, internetten of sms’en. Handig en slim! eSIM doet hetzelfde als een plastic simkaart, maar deze zit al ingebouwd in je telefoon. Als je telefoon eSIM ondersteunt kan je gebruikmaken van deze functie.

De voordelen van eSIM

eSIM heb je snel geïnstalleerd op je telefoon. Je hoeft niet meer te wachten tot je simkaart in je brievenbus valt, want je kan het gewoon installeren via de Mijn Simyo app. Dit betekent ook dat je ruimte hebt voor een extra simkaart in je telefoon. Zo kan je er dus voor kiezen om twee nummers op één telefoon te hebben: je Simyo eSIM nummer én een nummer met een fysieke simkaart. Dat is handig voor het schakelen tussen werk- en privénummers, of voor als je een lokale simkaart in het buitenland wil gebruiken. En natuurlijk: eSIM kan je niet kwijtraken. Het is snel, makkelijk en handig!

Hoe werkt het?

Je activeert eSIM eenvoudig met de Mijn Simyo app. Nieuw bij Simyo? Je krijgt je inloggegevens vlak nadat je je bestelling geplaatst hebt. Als je ingelogd bent in de Mijn Simyo app, hoef je alleen nog maar de stappen te volgen die je ziet verschijnen. Wij helpen je stap voor stap met de installatie van eSIM.

Heb je al een Simyo nummer? Dan log je in op de Mijn Simyo app. Je gaat naar je Instellingen en klikt dan op het tabblad Simkaart. Klik dan op ‘Activeer eSIM’ en je kan beginnen met de installatie!

Wordt eSIM op mijn telefoon ondersteund?

Welke telefoons Simyo eSIM ondersteunen kan je vinden op eSIM pagina. Er komen steeds meer toestellen bij, dus hou het goed in de gaten!

Hoeveel kost eSIM?

Helemaal niets! Je betaalt geen extra kosten voor het gebruiken van eSIM. Dat is dus mooi meegenomen!

Kan ik eSIM gebruiken op mijn smartwatch?

Op dit moment ondersteunen we deze functie nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze informatie bijgewerkt wordt zodra dit verandert.

Wil je nog meer weten?

Op eSIM pagina vind je alles over eSIM.

De actie is geldig van 1 april tot en met 31 juli 2021.

  • Als je tijdens de actieperiode (van 1 april tot en met 31 juli) kiest voor een internetbundel van 6 of 10 GB, krijg je gratis extra gigabytes (2 GB bij 6 GB en 5 GB bij 10 GB), tot je zelf van bundels wisselt. Als je na de actieperiode van bundels wisselt, kies je uit de bundels die we op dat moment aanbieden.
  • Als je tijdens de actieperiode een nieuwe bestelling plaatst, betaal je geen aansluitkosten.
  • De actieprijzen zijn beschikbaar voor alle nieuwe en bestaande Simyo klanten. Als bestaande Simyo klant kan je de actiebundels kiezen via Mijn Simyo of de Mijn Simyo app.
  • Simyo behoudt het recht om deze actievoorwaarden en actietarieven tussentijds te wijzigen.

Met Simyo Prepaid kan je je beltegoed op verschillende manieren opwaarderen. Je kan gebruik maken van onze snelle opwaardeerpagina. Je kan ook inloggen op Mijn Simyo of de Mijn Simyo app en opwaarderen via het tabblad Overzicht.

Het minimumbedrag waarmee je op kan waarderen is € 10, -. Na betaling waarderen we je tegoed binnen 5 minuten op. Je beltegoed is onbeperkt geldig, zolang je simkaart actief is. Lees hier hoe je jouw simkaart actief houdt.

Je beltegoed kan je 24 uur per dag online controleren. Dat doe je eenvoudig op Mijn Simyo of via de Mijn Simyo app. Nog geen Mijn Simyo app? Download ‘m in de App Store of de Google Play Store. Let op: het is niet mogelijk om via een telefoonnummer je beltegoed op te vragen.

Met je Prepaid simkaart kan je overal ter wereld bellen. Binnen de EU en een aantal andere landen (zone 1) bel en sms je voor hetzelfde tarief als in Nederland. Buiten zone 1 betaal je het tarief dat voor bijhorende zone geldt.

Internetten met je Prepaid simkaart kan overal ter wereld. Daarvoor moet je wel een internetbundel activeren op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app. Deze bundels zijn altijd 30 dagen geldig.

Binnen de EU kan je de internetbundel gebruiken, precies zoals in Nederland. Meer informatie over internetten in het buitenland vind je hier.

eSIM is beschikbaar voor iedereen met een Sim Only abonnement. Of je al jaren gebruikmaakt van Sim Only of juist net aanschuift: eSIM is een optie voor jou. Als je al een Prepaid simkaart hebt, kan je ook kiezen voor eSIM. Daarover lees je hieronder meer. Alleen de allernieuwste smartphones ondersteunen eSIM. Het is daarom slim om eerst te checken of jouw telefoon geschikt is. Is je smartphone geschikt? Dan kan je aan de slag!

Ondersteunt je smartphone nog geen eSIM? Er worden steeds meer toestellen aan de lijst toegevoegd waarop je eSIM wel kan gebruiken. Hou deze pagina dus in de gaten. Hieronder vind je een lijst met de toestellen die we ondersteunen:

Apple:
iPhone Xs, iPhone Xs Max, iPhone Xr, iPhone 11, iPhone 11 Pro.

Ja, je kan je plastic simkaart verwisselen voor eSIM! Als je smartphone geschikt is voor eSIM, kan je op de Mijn Simyo app via Instellingen - Simkaart klikken op ‘Activeer eSIM’. Je activeert dan direct je digitale simkaart door de stappen te volgen. Als je klaar bent kan je je plastic simkaart uit je telefoon halen. Die heb je dan niet meer nodig.

Je betaalt niets extra voor eSIM! Bestel je een nieuw Sim Only abonnement? Je betaalt geen extra kosten voor eSIM. Ook voor onze bestaande klanten geldt dat je kosteloos je plastic simkaartje om kan ruilen voor eSIM.

Op dit moment ondersteunen we die functie van de Apple Watch nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze pagina up to date blijft. Hou deze pagina in de gaten voor nieuws voor eSIM op je Apple Watch.

.

dataverbruik-data-besparen-datalimiet
Terug naar overzicht
8,266x gelezen
+0
+0
Terug naar overzicht
Slimme tips | Telefoons & Tech |

Alles over je dataverbruik, MB’s besparen en je internetbundel

Hoe voorkom ik dat ik over de MB’s van mijn Sim Only internetbundel ga? Welke apps verbruiken de meeste MB’s? Hoe ga ik zuinig om met mijn data? En welke slimme tips zijn er om MB’s te besparen? In dit blog lees je alle antwoorden over het dataverbruik van je telefoon.

Het is mogelijk om nooit meer over je Sim Only internetbundel te gaan. Hoe? Met een gezonde combinatie van slimme apps en instellingen op je telefoon en oplettendheid van jouw kant. Zo sta jij niet langer voor verrassingen en buitenbundelkosten.

In dit blog lees je precies met welke apps, instellingen en tips je niet meer over je bundel gaat. Dit leggen we in aparte hoofdstukken uit voor specifiek Android én iOS. Bij veel MB-gebruik voor je Samsung én iPhone. Ook hebben we een hoofdstuk met tips die voor beide besturingssystemen gelden. Wil je snel naar het onderwerp waarover jij een vraag hebt? Klik in de onderstaande inhoudsopgave op het hoofdstuk dat jouw vraag beantwoordt. Zo weet je snel het antwoord!

Inhoudsopgave

Nooit meer over je Sim Only internetbundel met Android

Inzicht krijgen in je dataverbruik

inzicht krijgen dataverbruikKom je niet uit met het aantal MB’s van je Sim Only internetbundel? Waardoor je een paar dagen voor het einde van de maand niet meer kunt internetten? Dat is natuurlijk niet wat je wilt! Gelukkig zijn er een paar apps die je helpen tegen dit soort verrassingen. Op een paar manieren krijg je namelijk goed zicht in je dataverbruik én welke apps de meeste MB’s verbruiken van je internetbundel.

Altijd als eerste checken: de Mijn Simyo app

inzicht dataverbruik mijn simyo appMet de Mijn Simyo app zie je precies hoeveel data je nog hebt voor de rest van de maand. Ging je in het verleden vaak over je bundel heen? Download de app en leer jezelf aan om ‘m regelmatig te checken. Zo weet je precies hoeveel MB’s je nog hebt.

Om verrassingen te voorkomen sturen we je ook sms’jes. Dit doen we als je voor 80 procent van je MB’s hebt verbruikt én als je internetbundel op is. Je kunt dan mobiel internet uitzetten om buitenbundelkosten te voorkomen of extra MB’s bijkopen om tegen een vast laag tarief te blijven internetten. Klik op de links om naar het juiste hoofdstuk hierover te gaan.

Verbruik per app bekijken

dataverbruik inzien per appMet de Mijn Simyo app voor je Android-telefoon heb je op elk moment inzicht in je bundels. Maar wat als je vaak niet uitkomt met je MB’s? Je kunt misschien wel een grotere Sim Only internetbundel nemen, maar misschien is het beter om eerst te kijken welke apps de meeste data verbruiken. Door deze vraag te beantwoorden, kun je vervolgens de app slimmer gebruiken of databesparende instellingen toepassen. In dit hoofdstuk lees je alles over data besparen met populaire apps.

Verbruik per app bekijken met Android
  • Open het instellingenmenu.
  • Druk op ‘Verbindingen’.
  • Druk op ‘Gegevensverbruik’.
  • Je ziet nu je totale verbruik met daaronder de periode van het dataverbruik.
  • Druk op je dataverbruik.
  • Druk op ‘Gebruik mobiele gegevens’.
  • Je ziet nu van elke app hoeveel MB’s ze verbruiken.

Goed om te weten: dit kan per Android-telefoon verschillen. Datzelfde geldt voor de onderstaande handelingen voor Android-telefoons

Handige aanvulling: een speciale dataverbruik-app voor Android

Met de Mijn Simyo app zie je in een oogopslag je resterende MB’s, maar wat als je live je dataverbruik in de gaten houden? Dan komt een aanvullende dataverbruik-app goed van pas.

Een goede keuze is Data Usage: een gratis dataverbruik-app voor Android. In de Data Usage-app stel je het formaat van je internetbundel in. De app houdt dan bij of je daar niet overheen gaat. Handig is dat hij je ook waarschuwt als je MB’s tekort dreigt te komen. De app houdt namelijk je dagelijkse gebruik in de gaten en weet zo of je voldoende overhoudt voor de rest van de maand. Je kunt ook een daglimiet voor MB’s instellen.

Goed om te onthouden: een datamonitor-app als Data Usage is nooit 100 procent betrouwbaar. Het kan afwijken van het daadwerkelijke verbruik dat op het mobiele netwerk wordt geregistreerd. Hou dus altijd de Mijn Simyo app bij de hand.

Data besparen: dit kun je allemaal doen

data besparen dit kun je doenWeet je welke apps er elke maand voor zorgen dat je Sim Only internetbundel sneller op is? Je kunt op je telefoon een heleboel databesparende maatregelen nemen. Van ervoor zorgen dat apps op de achtergrond geen data meer verbruiken tot in lagere kwaliteit streamen. En van apps alleen via wifi updaten tot wifi-assistentie uitschakelen. Wie weet is het daardoor niet eens nodig om een grotere internetbundel te nemen en blijft je telefoonrekening lekker laag.

Mobiel internet uitzetten voor een app met Android

Hieronder staat hoe je mobiel internet voor een Samsung-telefoon uitzet. Op andere Android-telefoons werkt dit mogelijk anders:

  • Open het instellingenmenu.
  • Druk op ‘Verbindingen’.
  • Druk op ‘Gegevensverbruik’.
  • Druk op ‘Data gebruik’.
  • Druk nu op ‘Databesparing’.
  • Schuif de slider naast ‘Databesparing naar rechts’.
  • Druk daaronder nu op ‘Toestaan om app te gebruiken wanneer ingeschakeld’
  • Je kunt nu selecteren welke apps wél mobiel internet mogen verbruiken.

Zo verbruikt een app op de achtergrond geen data met Android

  • Open het instellingenmenu.
  • Druk op ‘Verbindingen’.
  • Druk op ‘Gegevensverbruik’.
  • Druk op ‘Gebruik mobiele gegevens’.
  • Druk op de app waarvan je het dataverbruik wilt beperken.
  • Schuif de slider bij ‘Gegevensgebruik achtergrond toestaan’ naar links.
  • De app verbruikt nu op de achtergrond geen data meer.

https://www.youtube.com/watch?v=4sdGefhIhEQ

Databesparende modus inschakelen voor je Android-telefoon

Android heeft een databesparende modus die je kunt aanzetten. Hiermee beperk je het gebruik van wifi en mobiele data. Eenmaal ingesteld, downloaden apps en services achtergrondgegevens alleen als je bent verbonden met wifi. Dit bespaart data. Zo stel je het in:

  • Open het instellingenmenu van je Android-telefoon.
  • Druk op ‘Netwerk en internet’.
  • Ga naar ‘Databesparing’.
  • Schakel nu ‘Databesparing’ in.

Foto’s alleen synchroniseren via wifi

databesparen dataverbruik foto's synchroniserenMet veel foto-apps kun je automatisch je foto’s synchroniseren naar de cloud. Handig, want op die manier is er meteen een back-up van je foto’s en raak je niets kwijt. Soms gebeurt dit alleen ook via mobiel internet. Dat kost veel data. Je kunt instellen dat foto’s alleen mogen synchroniseren met je cloud-account als je bent verbonden met wifi. Zo kost dit geen data van je bundel.

Met Google Foto’s alleen via wifi foto’s synchroniseren op een Android-telefoon
  • Open Google Foto’s.
  • Druk rechtsboven op je profielfoto.
  • Druk op ‘Instellingen foor Foto’s’.
  • Druk op ‘Back-up en synchronisatie’.
  • Schuif de slider naar links bij:
    • ‘Mobiele data gebruiken om een back-up van foto’s te maken’.
    • ‘Mobiele data gebruiken om een back-up van video’s te maken’.

Het automatisch updaten van apps via mobiel internet uitschakelen

automatisch updaten apps uitschakelenEen andere handige manier om data te besparen is het automatisch updaten van je Android-apps via mobiel internet uitzetten. Apps worden dan alleen nog automatisch geüpdatet als je bent verbonden met een wifi-netwerk. Dat kost dus geen data van je Sim Only internetbundel.

Automatisch updaten van apps uitzetten op Android
  • Open de ‘Play Store’-app.
  • Druk linksboven op de drie streepjes.
  • Druk op ‘Instellingen’.
  • Selecteer bij ‘Apps automatisch updaten’ de optie ‘Alleen via wifi’. Op die manier blijven je apps up-to-date, maar kost je dit geen data.

https://www.youtube.com/watch?v=SnlyoJQU4RE

Wifi-assistentie uitschakelen

Een slimme databesparende maatregel is het uitschakelen van wifi-assistentie. Dit is een instelling op je smartphone die de verbinding met je wifi-modem verbreekt als het wifi-signaal zwak is. Bij zo’n zwak signaal heeft je telefoon nog wel verbinding met de wifi-modem, maar de internetsnelheid is hierdoor laag. Wifi-assistentie verbreekt dan de verbinding zodat je telefoon overschakelt op mobiel internet. Zo verbruik je, zonder je er erg in hebt, tóch data van je internetbundel.

  • Op Android heet wifi-assistentie ‘slimme netwerkwissel’. Zo zet je het uit:
  • Open het instellingenmenu.
  • Druk op ‘Verbindingen’.
  • Druk op ‘Wi-Fi’.
  • Druk rechtsboven op ‘Geavanceerd’.
  • Schuif de slider naast ‘Slimme netwerkwissel’ naar links.
  • Je hebt slimme netwerkwissel nu uitgezet.

https://www.youtube.com/watch?v=ZiygwHRv1WA

Zo ga je niet over je internetbundel heen

Door inzicht te krijgen in de resterende MB’s in je internetbundel én je verbruik ben je al goed bezig om nooit meer over je internetbundel te gaan met je Android-telefoon. Met een paar extra maatregelen voorkom je dat je over je internetbundel gaat. Komen ze!

Voor Android: een datalimiet instellen

Android-telefoons kun je zo instellen dat mobiel internet automatisch uitgaat als je een bepaalde hoeveelheid data hebt verbruikt. Handig, want zo weet je zeker dat je niet meer MB’s verbruikt dan ‘mag’. Wel goed om te weten: in het bijhouden van het verbruik is de informatie van Mijn Simyo en de Mijn Simyo app leidend.

Het verschilt per Android-telefoon hoe je een datalimiet instelt. Op de meeste telefoons doe je het ongeveer als volgt:

  • Open het instellingenmenu.
  • Druk op ‘Netwerk en internet’.
  • Druk op de naam van je provider.
  • Druk op ‘Datawaarschuwing en -limiet’ .
  • Schuif de slider naast ‘Datalimiet instellen’ naar rechts.
  • Druk op ‘OK’.
  • Druk op ‘Datalimiet’.
  • Geef nu aan bij hoeveel data mobiel internet wordt uitgeschakeld.

https://www.youtube.com/watch?v=ffPnfGM4E1w

Mobiel internet uitzetten op Mijn Simyo of Mijn Simyo app

Als je internetbundel voor het einde van de maand op is, kun je buitenbundelkosten voorkomen. Dit doe je door via Mijn Simyo of de Mijn Simyo app mobiel internet uit te zetten. Wanneer je bundels weer zijn bijgevuld aan het begin van de volgende maand, kun je je mobiel internet op dezelfde manier weer inschakelen. Om de verbinding weer tot stand te brengen, kan het nodig zijn om je toestel even opnieuw op te starten.

Via de Mijn Simyo app schakel je mobiel internet als volgt uit:

  • Open de Mijn Simyo app.
  • Log in met je telefoonnummer en wachtwoord.
  • Druk op ‘instellingen’.
  • Druk op ‘Internet en bellen’.
  • Schuif de slider naast ‘Internetten in Nederland’ naar links.
  • Mobiel internet is nu uitgeschakeld.

Mobiel internet uitzetten op je smartphone

Zijn de MB’s uit je bundel op? Je kunt dan ook via je Android-telefoon mobiel internet uitschakelen. Het beste kun je dit doen via Mijn Simyo of met onze app, maar je kunt dit ook doen via het instellingenmenu van je telefoon. Dit is zo gebeurd en is bijvoorbeeld ook handig om standaard te doen als je thuis bent. Je kunt dan alleen via wifi internetten en dat kost geen data.

Mobiel internet uitzetten op een Android-smartphone
  • Open het instellingenmenu.
  • Druk op ‘Netwerk en internet’.
  • Druk op de naam van je provider.
  • Schuif de slider naast ‘Mobiele gegevens’ naar links.
  • Je hebt nu mobiel internet uitgeschakeld.

https://www.youtube.com/watch?v=aL7mwt60rVQ

Tip: een slimme app die je hierbij kan helpen is Tasker. Met deze Android-app kun je handelingen op je telefoon automatiseren. Ga je over je internetbundel? Dan kun je met Tasker aangeven dat je telefoon mobiel internet automatisch uitzet. Tasker kost € 3,59 maar de eerste zeven dagen zijn gratis. Handig om te checken of het iets voor jou is!

Nooit meer over je Sim Only internetbundel met iOS

Inzicht krijgen in je dataverbruik

inzicht krijgen dataverbruikKom je niet uit met het aantal MB’s van je Sim Only internetbundel? Waardoor je een paar dagen voor het einde van de maand niet meer kunt internetten? Dat is natuurlijk niet wat je wilt! Gelukkig zijn er een paar apps die je helpen tegen dit soort verrassingen. Op een paar manieren krijg je namelijk goed zicht in je dataverbruik én welke apps de meeste MB’s verbruiken van je internetbundel.

Altijd als eerste checken: de Mijn Simyo app

inzicht dataverbruik mijn simyo appMet de Mijn Simyo app zie je precies hoeveel data je nog hebt voor de rest van de maand. Ging je in het verleden vaak over je bundel heen? Download de app en leer jezelf aan om ‘m regelmatig te checken. Zo weet je precies hoeveel MB’s je nog hebt.

Om verrassingen te voorkomen sturen we je ook sms’jes. Dit doen we als je voor 80 procent van je MB’s hebt verbruikt én als je internetbundel op is. Je kunt dan mobiel internet uitzetten om buitenbundelkosten te voorkomen of extra MB’s bijkopen om tegen een vast laag tarief te blijven internetten. Klik op de links om naar het juiste hoofdstuk hierover te gaan.

Verbruik per app bekijken

dataverbruik inzien per appMet de Mijn Simyo app heb je op elk moment inzicht in je bundels. Maar wat als je vaak niet uitkomt met je MB’s? Je kunt misschien wel een grotere Sim Only internetbundel nemen, maar misschien is het beter om eerst te kijken welke apps de meeste data verbruiken. Door deze vraag te beantwoorden, kun je vervolgens de app slimmer gebruiken of databesparende instellingen toepassen. In dit hoofdstuk lees je alles over data besparen met populaire apps.

Verbruik per app bekijken met iOS
  • Open de ‘Instellingen’-app.
  • Druk op ‘Mobiel netwerk’.
  • Scroll naar beneden.
  • Je ziet nu bij elke app hoeveel MB’s ze verbruiken.
    • Tip: je kunt hier ook mobiel internet per app uitschakelen. Handig om, als je krap in je MB’s zit, grootgebruikers qua data uit te zetten.

Handige aanvulling: een speciale dataverbruik-app voor iOS

Met de Mijn Simyo app zie je in een oogopslag je resterende MB’s, maar wat als je live je dataverbruik in de gaten houden? Dan komt een aanvullende dataverbruik-app goed van pas.

Een goede keuze is Data Usage: een gratis dataverbruik-app voor iOS. In de Data Usage-app stel je het formaat van je internetbundel in. De app houdt dan bij of je daar niet overheen gaat. Handig is dat hij je ook waarschuwt als je MB’s tekort dreigt te komen. De app houdt namelijk je dagelijkse gebruik in de gaten en weet zo of je voldoende overhoudt voor de rest van de maand. Je kunt ook een daglimiet voor MB’s instellen.

Goed om te onthouden: een datamonitor-app als Data Usage is nooit 100 procent betrouwbaar. Het kan afwijken van het daadwerkelijke verbruik dat op het mobiele netwerk wordt geregistreerd. Hou dus altijd de Mijn Simyo app bij de hand.

Data besparen: dit kun je allemaal doen

data besparen dit kun je doenWeet je welke apps er elke maand voor zorgen dat je Sim Only internetbundel sneller op is? Je kunt op je telefoon een heleboel databesparende maatregelen nemen. Van ervoor zorgen dat apps op de achtergrond geen data meer verbruiken tot in lagere kwaliteit streamen. En van apps alleen via wifi updaten tot wifi-assistentie uitschakelen. Wie weet is het daardoor niet eens nodig om een grotere internetbundel te nemen en blijft je telefoonrekening lekker laag.

Zo zet je mobiel internet uit voor een app in iOS

  • Open de ‘Instellingen’-app.
  • Druk op ‘Mobiel netwerk’.
  • Scroll naar beneden en vindt de app.
  • Schuif de slider naast de app naar links.
  • De app verbruikt nu geen mobiel internet meer.

https://www.youtube.com/watch?v=pBJ0ZXlqqqU

Zo verbruikt een app op de achtergrond geen data in iOS

  • Open de ‘Instellingen’-app.
  • Druk op ‘Algemeen’.
  • Druk op ‘Ververs op achtergrond’.
  • Je ziet nu een lijst van apps. Door de slider naar links te schuiven, verbruikt een app op de achtergrond geen data meer.

Databesparende modus inschakelen (voor je iPhone)

In iOS zit een databesparende modus die je kunt aanzetten. Hiermee beperk je het gebruik van wifi en mobiele data. Eenmaal ingesteld, pauzeert je iPhone automatische updates en achtergrondtaken, zoals het synchroniseren van foto’s naar de cloud.

Zo schakel je de databesparende modus in voor je iPhone:

  • Open de ‘Instellingen’-app.
  • Ga naar ‘Mobiel netwerk’.
  • Druk op ‘Opties mobiele data’.
  • Schuif de slider naast ‘Databesparingsmodus’ naar rechts.

Foto’s alleen synchroniseren via wifi

databesparen dataverbruik foto's synchroniserenMet veel foto-apps kun je automatisch je foto’s synchroniseren naar de cloud. Handig, want op die manier is er meteen een back-up van je foto’s en raak je niets kwijt. Soms gebeurt dit alleen ook via mobiel internet. Dat kost veel data. Je kunt instellen dat foto’s alleen mogen synchroniseren met je cloud-account als je bent verbonden met wifi. Zo kost dit geen data van je bundel.

Met Google Foto’s alleen via wifi foto’s synchroniseren op een iPhone
  • Open Google Foto’s.
  • Druk rechtsboven op je profielfoto.
  • Druk op ‘Instellingen foor Foto’s’.
  • Druk op ‘Back-up en synchronisatie’.
  • Schuif de slider naar links bij:
    • ‘Mobiele data gebruiken om een back-up van foto’s te maken’.
    • ‘Mobiele data gebruiken om een back-up van video’s te maken’.

Wil je met iCloud je foto’s en video’s alleen via wifi synchroniseren? Hiermee kun je alleen beginnen als je telefoon met wifi is verbonden. Let op: als de wifi-verbinding verbreekt stopt het synchroniseren niet automatisch. Je kunt dus het beste synchroniseren als je niet van plan bent de deur uit te gaan.

Het automatisch updaten van apps via mobiel internet uitschakelen

automatisch updaten apps uitschakelenEen andere handige manier om data te besparen is het automatisch updaten van je Android-apps via mobiel internet uitzetten. Apps worden dan alleen nog automatisch geüpdatet als je bent verbonden met een wifi-netwerk. Dat kost dus geen data van je Sim Only internetbundel.

Automatisch updaten van apps uitzetten op iOS
  • Open de ‘Instellingen’-app.
  • Druk op ‘iTunes Store en App Store’.
  • Schuif de slider naast ‘Updates naar rechts’.
  • Schuif de slider naast ‘Gebruik mobiele data’ naar links.

https://www.youtube.com/watch?v=bNcHlHZEmPs

Wifi-assistentie uitschakelen

Een slimme databesparende maatregel is het uitschakelen van wifi-assistentie. Dit is een instelling op je smartphone die de verbinding met je wifi-modem verbreekt als het wifi-signaal zwak is. Bij zo’n zwak signaal heeft je telefoon nog wel verbinding met de wifi-modem, maar de internetsnelheid is hierdoor laag. Wifi-assistentie verbreekt dan de verbinding zodat je telefoon overschakelt op mobiel internet. Zo verbruik je, zonder je er erg in hebt, tóch data van je internetbundel.

Zo zet je wifi-assistentie uit op een iPhone:

  • Open de ‘Instellingen’-app.
  • Druk op ‘Mobiel netwerk’.
  • Scroll helemaal naar beneden.
  • Schuif de slider naast ‘Wifi-assistentie’ naar links.
  • Je hebt wifi-assistentie nu uitgezet.

https://www.youtube.com/watch?v=xNoVAViirbg

Zo ga je niet over je internetbundel heen

Door inzicht te krijgen in de resterende MB’s in je internetbundel én je verbruik ben je al goed bezig om nooit meer over je internetbundel te gaan met je iPhone. Met een paar extra maatregelen voorkom je dat je over je internetbundel gaat. Komen ze!

Mobiel internet uitzetten op Mijn Simyo of Mijn Simyo app

Als je internetbundel voor het einde van de maand op is, kun je buitenbundelkosten voorkomen. Dit doe je door via Mijn Simyo of de Mijn Simyo app mobiel internet uit te zetten. Wanneer je bundels weer zijn bijgevuld aan het begin van de volgende maand, kun je je mobiel internet op dezelfde manier weer inschakelen. Om de verbinding weer tot stand te brengen, kan het nodig zijn om je toestel even opnieuw op te starten.

Via de Mijn Simyo app schakel je mobiel internet als volgt uit:

  • Open de Mijn Simyo app.
  • Log in met je telefoonnummer en wachtwoord.
  • Druk op ‘instellingen’.
  • Druk op ‘Internet en bellen’.
  • Schuif de slider naast ‘Internetten in Nederland’ naar links.
  • Mobiel internet is nu uitgeschakeld.

Mobiel internet uitzetten op je smartphone

Zijn de MB’s van je internetbundel op? Je kunt dan ook via je iPhone mobiel internet uitschakelen. Het beste kun je dit doen via Mijn Simyo of met onze app, maar je kunt dit ook doen via het instellingenmenu van je telefoon. Dit is zo gebeurd en is bijvoorbeeld ook handig om standaard te doen als je thuis bent. Zo weet je zeker dat je thuis geen MB’s uit je bundel verbruikt en je alleen verbinding kunt maken met wifi.

Mobiel internet uitzetten op een iPhone
  • Open de ‘Instellingen’-app.
  • Druk op ‘Mobiel netwerk’.
  • Schuif de slider naast ‘Mobiele data’ naar links.
  • Je hebt nu mobiel internet uitgeschakeld.

https://www.youtube.com/watch?v=ULvacgHNKlg

Voor Android én iOS: data besparen met populaire apps

Populaire navigatie-, streaming- en social media-apps hebben vaak databesparende functies of kun je zo instellen dat ze minder data verbruiken. Hieronder staan van meerdere populaire apps maatregelen om minder data te verbruiken.

Offline muziek luisteren: Spotify Premium

Spotify is een app waarmee je online muziek luistert. Dit doe je door de muziekbestanden te streamen. Deze bestanden staan dan tijdelijk op je smartphone. Streamen kan veel data verbruiken. Gelukkig zijn er voor die het dataverbruik beperken.

Zo kun je met Spotify Premium muziek die je streamt ook offline beluisteren. Spotify Premium kost 10 euro per maand. Hiermee hoor je geen advertenties tussen de nummers door en luister je niet meer via de shuffle-modus muziek (tenzij je dat zelf wil!). Ook is het dan mogelijk om muziek via de app naar je smartphone te downloaden. Het is verstandig om dit te doen als je bent verbonden met een wifi-netwerk. Zo kun je liedjes luisteren zonder data te verbruiken.

Met Spotify Premium download je op de volgende manier muziek op je smartphone:

  • Open de Spotify-app.
  • Zoek een album of nummer dat je offline wil opslaan.
  • Schuif de slider naast ‘Downloaden’ naar rechts.
  • De muziek wordt gedownload zodra je de app hebt openstaan én je telefoon is verbonden met wifi.

https://www.youtube.com/watch?v=KcruXP-cfvc

Je kunt met Spotify ook de afspeelkwaliteit lager zetten. Het streamen kost dan minder data:

  • Open de ‘Spotify-app.
  • Druk rechtsboven op het tandwieltje om de instellingen te openen.
  • Druk op ‘Geluidskwaliteit’.
  • Onder ‘Streaming’ kun je de afspeelkwaliteit verlagen om data te besparen.

Offline navigatie met Google Maps

dataverbruik google maps offline navigerenGoogle Maps is de populairste navigatie-app. Goed nieuws: je kunt deze app ook offline gebruiken om te navigeren. Je downloadt dan vooraf de wegenkaart. Schakel daarna mobiel internet voor de app uit en je kunt offline navigeren. Je smartphone gebruikt dan alleen het gps-signaal en dat verbruikt geen data. In ons blog over slimme instellingen voor Google Maps lees je precies hoe je dit doet.

Offline Netflixen

Via Netflix kun je overal via internet films en series streamen. De app is een betaalde abonnementsdienst. De smartphone-app van Netflix heeft de mogelijkheid om een deel van het Netflix-aanbod offline op te slaan. Als je deze video’s kijkt, verbruik je dus geen data! Ook handig als je een lange vlucht voor de boeg hebt.

Zo sla je video’s op Netflix offline op:

  • Open Netflix.
  • Druk op ‘Zoeken’.
  • Klik op ‘Beschikbaar voor download’.
  • Je ziet nu welke titels je offline kunt opslaan.
  • Druk op de titel die je offline wil opslaan.
  • Druk op ‘Downloaden’.
  • De film wordt nu offline opgeslagen op je smartphone.

https://www.youtube.com/watch?v=Rw1UDrEP-CU

Offline video’s kijken: Amazon Prime

Ook met Amazon Prime kun je offline video’s streamen. En wel als volgt:

  • Open Amazon Prime.
  • Zoek een film of serie.
  • Als je een download-icoon ziet, kun je ‘m offline opslaan.
  • Met Android heb je de mogelijkheid deze ook op te slaan op je MicroSD-kaart.
  • Bepaal nu de afspeelkwaliteit waarin je de film of serie wilt downloaden. Je ziet meteen per afspeelkwaliteit de bestandsgrootte.
  • Druk op ‘Start download’.
  • Rechtsonder zie je bij ‘My stuff’ je gedownloade films en series.

Offline video’s kijken: YouTube Premium

dataverbruik youtube premium offline kijkenHeb je een YouTube Premium-abonnement? Dan kun je via de app makkelijk YouTube-video’s offline opslaan om deze te kijken zonder dat je data verbruikt.

  • Open de YouTube-app.
  • Zoek een video om te kijken.
  • Speel de video af.
  • Druk op het downloadicoontje.
  • Bepaal nu de afspeelkwaliteit.
  • Zodra je een vinkje ziet, is de video offline opgeslagen.
  • Offline opgeslagen video’s vindt je in YouTube terug onder ‘Bibliotheek’ en ‘Account’. Daar kun je ze ook weer verwijderen.

Slim gebruik van social media-apps

Apps als Facebook, Instagram en TikTok verbruiken doorgaans veel data. Bijvoorbeeld omdat ze video’s automatisch afspelen. Ook als je ze niet bekijkt. Deze apps hebben handige databesparende instellingen.

Data besparen met Instagram

  • Open de ‘Instagram’-app.
  • Druk rechtsonder op het poppetje op naar je profiel te gaan.
  • Druk rechtsboven op de drie streepjes.
  • Druk op ‘Instellingen’.
  • Druk op ‘Account’.
  • Druk op ‘Mobiel dataverbruik’.
  • Schuif de slider naast ‘Minder data gebruiken’ naar rechts’.

Data besparen met Facebook

  • Open de ‘Facebook’-app.
  • Druk rechtsonder op de drie streepjes.
  • Scrol naar beneden en druk op ‘Instellingen en privacy’.
  • Druk op ‘Instellingen’.
  • Scrol naar beneden tot je bij ‘Media en contacten’ bent.
  • Druk op ‘Video’s en foto’s’.
  • Druk onder ‘Video-instellingen’ op ‘Automatisch afspelen’.
  • Druk op ‘Alleen bij Wi-Fi-verbindingen’ of ‘Video’s nooit automatisch afspelen’: aan jou de keuze!
  • Zo spelen video’s niet automatisch af via mobiel internet en bespaar je data.

Data besparen met TikTok

  • Open de ‘TikTok’-app.
  • Druk rechtsonder op het poppetje.
  • Druk rechtsboven op de drie puntjes.
  • Scrol naar beneden en druk op ‘Gegevensbesparing’.
  • Schuif de slider naar rechts.
  • Video’s spelen met mobiel internet nu af in een lagere resolutie. Dat bespaart mooi wat data!

Apps offline gebruiken

Je kunt veel apps ook gebruiken als je offline bent. Om data te besparen, kun je instellen hoe je internet voor een bepaalde app uitschakelt. Of je kunt mobiel internet in zijn geheel uitzetten en de apps gebruiken.

Zuinige browser: Opera

dataverbruik zuinig browsen operaMet een databesparende browser bespaar je misschien wel de meeste MB’s. Mensen browsen tegenwoordig namelijk het meeste op hun smartphone en niet meer op hun computer. Op een smartphone staat vaak de browser van de fabrikant zelf. Deze app verbruikt vaak meer data dan nodig is. De browser Opera heeft een databesparende optie. Websites worden hierdoor iets langzamer geladen. Dit komt omdat de browser data comprimeert voordat de website op jouw smartphone wordt geladen. Chrome heeft voor Android een zelfde soort optie. Deze Lite-functie bespaart tot 60 procent data.

Met het comprimeren van data wordt bijvoorbeeld het formaat van een afbeelding verkleind. Hierdoor download jij minder data. Het enige verschil is dat je de afbeelding in een lagere resolutie ziet. Aangezien een smartphonescherm relatief klein is, merk je daar over het algemeen weinig van. Je hebt dus wél iets meer geduld nodig, maar dan verbruik je minder data tijdens het browsen! Databesparing is bij Opera automatisch ingeschakeld.

Je kunt Opera gratis downloaden voor Android en iOS.

Voor Android en iOS: mijn Sim Only internetbundel is op, en nu?

Soms gebeurt het, ondanks het opletten en de slimme maatregelen, tóch dat je Sim Only internetbundel op is. Wat zijn dan je opties?

Blijven internetten tegen het buitenbundeltarief

Ontvang je onze sms met het bericht dat je internetbundel op is? Vanaf dat moment internet je tegen het buitenbundeltarief. Dit tarief is €0,15 per MB. MB’s bijkopen is dan een stuk goedkoper, want je betaalt dan maar € 0,01 per MB in plaats van € 0,15.

MB’s bijkopen om te blijven internetten tegen een vast laag tarief

mb's bijkopen mijn simyoIs je bundel op, maar wil je mobiel blijven internetten? De kosten hiervoor hoeven helemaal niet zo hoog te zijn. Bij Simyo kun je namelijk een extra internetbundel kopen. Deze kost 5 euro en bevat 500 MB. De bundel is geldig totdat je nieuwe bundels ingaan: de eerste dag van de komende maand. Vooraf is het daarom misschien een idee om bij jezelf te checken of je de MB’s echt nodig hebt, of dat je wel een dagje kunt wachten tot je nieuwe bundel ingaat.

Zo koop je MB’s bij:

  • Open de Mijn Simyo app.
  • Log in met je telefoonnummer en wachtwoord.
  • Druk op ‘MB’s bijkopen’.
  • Je ziet nu de kosten van de bundel. Druk op ‘MB’s bijkopen’.
  • Vul je inlogcode in ter verificatie.
  • Druk op ‘Ja, koop extra MB’s’.
  • Je hebt nu 500 MB bijgekocht.

Mobiel internet uitzetten

Je kunt altijd mobiel internet uitzetten om buitenbundelkosten te voorkomen. Eerder in het artikel lees je hoe je mobiel internet uitschakelt via Mijn Simyo, op Android en op iOS.

Een grotere bundel nemen om dit volgende maand te voorkomen

Kom je ondanks al je maatregelen structureel MB’s tekort? Misschien past een grotere internetbundel dan bij je. Bij Simyo kun je elke maand je bundels aanpassen naar boven of beneden. De bundelwijziging gaat altijd de eerste dag van de volgende maand in. In dit blog over bundels aanpassen lees je hoe je dat doet.

Succes met het besparen van data, je verbruik checken en slim instellen van je favoriete apps!

Stap nu over naar Simyo

In een paar eenvoudige stappen bestel jij je Simyo simkaart.