Buitenbundelkosten

Buitenbundelkosten

Wat zijn buitenbundelkosten? Je vindt alle nodige informatie op deze pagina.

Ik heb kosten buiten mijn bundel, wat was de oorzaak?

Zodra je bundels actief zijn, kun je hiervan gebruikmaken. Er zijn situaties waarin je wel extra kosten buiten je bundel betaalt. Hieronder vind je verschillende situaties waarbij er buitenbundelkosten kunnen ontstaan.

Je belbundel is op

Het uit- en inschakelen van je telefoon is vaak al de oplossing. Hiermee meldt je Simyo simkaart zich opnieuw aan bij het netwerk.

Je internetbundel is op

Als je geen dataplafond hebt ingesteld of geen extra MB’s koopt, dan internet je tegen het buitenbundeltarief.

Stel een dataplafond in

Wil je zorgeloos kunnen internetten zonder je verbruik in de gaten te hoeven houden? Stel dan een dataplafond in. Met een dataplafond stopt je internetverbinding automatisch wanneer je internetbundel op is.

Koop extra MB's bij

Wil je blijven internetten zonder hoge kosten? Je kunt dan het best extra MB's kopen. MB's bijkopen kan via Mijn Simyo of via de Mijn Simyo-app. Je kunt ook een sms met "500 MB aan" versturen naar 1330 om meteen 500 MB voor € 5,- bij te kopen.

Bellen naar servicenummers

Het bellen naar servicenummers zoals een 0900-nummer valt meestal buiten de bundel. Wat de extra kosten precies zijn, hoor je aan het begin van het gesprek.

Bellen naar het buitenland

Bellen vanuit Nederland naar een buitenlands telefoonnummer valt altijd buiten de bundel. Ook als je vanuit Nederland naar een EU-land belt. Benieuwd naar de tarieven die gelden voor het land waar je naartoe wilt bellen? Die vind je hier !

Bellen en internetten buiten Europa

Bellen of internetten buiten de EU valt standaard buiten de bundel. De kosten die je maakt zijn afhankelijk van de zone waarin je bent of waar je naartoe belt. Bekijk hier in welke zone het land ligt, en klik hier voor de tarieven die daar gelden.

Bekijk zone-indeling

Notificaties

We sturen je notificaties voordat je bundel op is, en soms ook daarna. Deze sms'jes sturen we op verschillende momenten, afhankelijk van welke bundel het is.

Internetverbruik binnen Nederland of EU (Zone 1)

Internetverbruik binnen Nederland of EU (Zone 1)

Zodra je 80% en 100% van je internetbundel hebt opgemaakt in Nederland of een ander Zone 1 land ontvang je een sms-bericht om je te waarschuwen.

Internetverbruik buiten Nederland (ook Zone 1)

Internetverbruik buiten Nederland (ook Zone 1)

Als je in het buitenland €48,40 aan internetkosten hebt gemaakt in een maand, ontvang je als waarschuwing een sms-bericht. Zodra de teller is opgelopen tot €60,50 wordt je internet die maand geblokkeerd om je te beschermen tegen hoge kosten. Als je na de blokkering ‘JA’ smst naar 1330, kun je verder internetten.

Bij €96,80 aan internetkosten ontvang je opnieuw een sms-bericht. Je wordt vervolgens weer geblokkeerd bij een bedrag van €121. Als je na deze blokkering ‘Doorgaan’ smst naar 1330, kun je weer verder internetten. We informeren je vanaf dat moment niet meer actief over de kosten die je maakt. Je kunt deze kosten nog wel in Mijn Simyo terugvinden.

In het buitenland wordt het verbruik normaal tot 36 uur vertraagd bijgewerkt. Daarom kunnen we niet garanderen dat je aansluiting precies op het moment van bovengenoemde grenzen (€60,50 of €121) geblokkeerd wordt. Je bent de gemaakte kosten boven deze grenzen wel verschuldigd aan Simyo.

Bellen of sms’en binnen Nederland of EU (Zone 1)

Bellen of sms’en binnen Nederland of EU (Zone 1)

Zodra je volgens onze gegevens 50% en 100% van je belbundel hebt opgemaakt in Nederland of een ander Zone 1 land ontvang je een sms-bericht om je te waarschuwen. Houd er rekening mee dat bel- en sms-verkeer vertraagd bij Simyo binnenkomt.

In Nederland wordt het verbruik normaal tot 4 uur vertraagd bijgewerkt en in het buitenland tot 36 uur. Het kan daarom voorkomen dat je al meer dan 50% verbruikt hebt op het moment dat je een bericht van ons ontvangt. We sturen je ook een bericht zodra we zien dat je minstens 100% verbruikt hebt, daar hebben we dezelfde vertraging.

Dataplafond instellen

Dataplafond instellen

Je kunt een dataplafond instellen om te voorkomen dat je internet blijft verbruiken zodra je internetbundel op is. Met dit dataplafond kun je zorgeloos internetten zonder steeds je verbruik in de gaten te moeten houden. Zodra je bundel op is, wordt je internetverbinding automatisch stopgezet. Houd er rekening mee dat het dataplafond alleen werkt binnen Nederland en de EU (zone 1).

Wanneer de maand voorbij is, ontvang je automatisch je nieuwe internetbundel en wordt je internetverbinding weer ingeschakeld.

Vraag?
Antwoord

Stopt mijn internet automatisch als mijn internetbundel op is?

Je kunt een dataplafond instellen om te voorkomen dat je internet blijft verbruiken zodra je internetbundel op is. Met dit dataplafond kun je zorgeloos internetten zonder steeds je verbruik in de gaten te moeten houden. Zodra je bundel op is, wordt je internetverbinding automatisch stopgezet. Let op: het dataplafond van Simyo werkt alleen binnen Nederland en de EU (zone 1).

Wanneer de maand voorbij is, ontvang je automatisch je nieuwe internetbundel en wordt je internetverbinding weer ingeschakeld.

Hoe stel ik een dataplafond in?

Het dataplafond van Simyo activeer je eenvoudig via Mijn Simyo. Vanaf de eerste dag van de volgende maand is het dataplafond actief. Voor deze handige functie betaal je slechts € 0,50 per maand, die automatisch op je factuur wordt verrekend.

Met het dataplafond geniet je van zorgeloos internetten, zonder constant je bundel te moeten controleren. Zodra je internetbundel op is, stopt je verbinding automatisch. Houd er rekening mee dat het dataplafond alleen werkt binnen Nederland en de EU (zone 1).

Valt bellen vanuit Nederland naar het buitenland ook binnen mijn bundel?

Nee. Bellen of sms’en vanuit Nederland naar buitenlandse telefoonnummers valt niet binnen je bundel. Wanneer je vanuit Nederland naar een buitenlands telefoonnummer belt, worden er extra kosten in rekening gebracht. De tarieven hiervoor vind je hier .

Bellen of sms’en naar Nederlandse nummers die in het buitenland zijn, valt wel binnen je Sim Only bundel . Bijvoorbeeld naar vrienden die op vakantie zijn in Duitsland. Daarnaast is het ook gratis om gesprekken uit het buitenland te ontvangen. Dus als je in Nederland of in het buitenland binnen zone 1 wordt gebeld, kun je gerust opnemen, want dat kost jou niets!

Wat is hoogverbruik?

Als je meer dan €100 per 24 uur of meer dan €250 per week buiten je bundel verbruikt blokkeren wij je uit voorzorg. Er zit wat vertraging in de verwerking van de gegevens, dus soms komt het bedrag hoger uit. Ben je geblokkeerd vanwege hoogverbruik? We sturen je een e-mail en sms. Zo weet je dat je een aanbetaling moet doen om je simkaart weer te deblokkeren. Log in op Mijn Simyo en dan zie je direct wat jouw volgende stappen zijn. We hebben ook een aparte pagina gemaakt waar je alles kunt vinden over hoogverbruik .

Waar heb ik mijn MB’s aan verbruikt?

Vanwege privacy redenen mogen we niet inzien waar onze klanten MB’s aan verbruiken. Daarom kan je dit niet op Mijn Simyo vinden. Op je telefoon kan je wél inzien hoeveel data een app verbruikt. Dat werk op iOS (iPhone) net even anders dan op Android (o.a Samsung, Huawei):

iOS

  • Open de app 'Instellingen'
  • Druk op 'Mobiel netwerk'
  • Scroll naar beneden om alle geïnstalleerde apps te zien. Bij elke app staat hoeveel MB’s die app heeft verbruikt. Is je nieuwe internetbundel ingegaan? Druk dan op 'Stel gegevens opnieuw in'.

Let wel: de verbruiksteller op een iPhone begint niet opnieuw bij het begin van elke maand. Dit maakt het lastig om je verbruik voor de huidige maand te achterhalen. Het kan soms niet overeenkomen met je verbruik op Mijn Simyo. Er bestaat een gratis app voor iOS die je internetverbruik per maand bijhoudt. Je vindt hier alles over deze handige app!

Android

  • Open het menu 'Instellingen'
  • Druk op 'Gegevensgebruik'
  • Scroll naar beneden om te zien hoeveel MB’s elke app afzonderlijk verbruikt. Elke maand begint de teller opnieuw. Linksboven stel je zelf in wanneer de nieuwe periode begint.

Meer weten? Lees dit blogartikel over databesparing.