Stuur een chatbericht

Met een chatgesprek heb je snel antwoord op je vraag. Doordeweeks zitten wij van 09:00-20:00 klaar om direct te reageren op jouw berichtjes. En in het weekend van 10:00-17:00.

Bel ons als je er echt niet uit komt

Wij spreken je graag! Daarom zijn we doordeweeks telefonisch bereikbaar tussen 09:00-17:30. Hieronder vind je het juiste nummer:

  • Als je Simyo klant bent: bel 1200 (gratis met je Simyo nummer)
  • Als je geen klant bent: bel 0800-8007 (gratis voor iedereen)
  • Als je in het buitenland bent: bel +31 20 2003007 (lokaal tarief en kosten van je abonnement)

Stel je vraag via WhatsApp

Snel antwoord op je vraag? Stuur ons een appje en we helpen je binnen 15 minuten! Op werkdagen zitten we van 9:00 tot 20:00 voor je klaar. In het weekend van 10:00 tot 17:00.

Hoe werkt het?

Voeg ons nummer 0651000054 toe aan je contacten op je telefoon Stuur ons een berichtje. Vermeld daarin meteen je naam, adres en geboortedatum, dan kunnen we je nog sneller helpen.

Goed om te weten

Wanneer je ons berichten via WhatsApp stuurt, gelden de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid van WhatsApp.

Let op: om je privacy te beschermen kan je via WhatsApp geen vragen stellen over je factuur of een betaling.

Je wil je oude vertrouwde telefoonnummer meenemen naar Simyo. Dat snappen wij maar al te goed. We regelen het graag voor je. En helemaal gratis.

Als de aanvraag voor nummerbehoud is goedgekeurd, wordt je aansluiting bij je vorige provider automatisch opgezegd.


Je kunt altijd nummerbehoud aanvragen. Nummerbehoud zelf is gratis. Als je je abonnement al opzegt voordat je contract is afgelopen, dan kan de provider een afkoopsom in rekening brengen voor de resterende maanden. Vanaf 120 dagen voor het einde van het contract zorgen we er automatisch voor dat we het nummerbehoud aan het einde van het contract en je opzegtermijn aanvragen.

Dat kan! Met ons Sim Only abonnement kan je maandelijks gratis je bundels wijzigen, zowel naar boven als naar beneden. Je wijzigt je bundels op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo App. Ga naar het kopje Overzicht, klik op ´bundels aanpassen´ en kies de bundels die het beste bij je passen. Van student tot ouders en kinderen, die flexibiliteit is ideaal voor iedereen!

Zowel je bel- als je internetbundel is geldig in de EU en een aantal andere landen (zone 1). Je kan dus bellen, sms’en en internetten vanuit je bundel, precies zoals je thuis gewend bent. Zijn je bundels op? Dan kan je extra minuten of MB’s bijkopen. Zo kan je weer zorgeloos vanuit je bundel bellen, sms’en en internetten. En voorkom je kosten buiten je bundel.

Let op: Bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer in de EU valt niet binnen de bundel. Bijvoorbeeld: je belt vanuit Nederland een restaurant in Spanje om een tafel te reserveren. Je betaalt hiervoor het buitenbundeltarief van € 0,23 per minuut. Zie onze tarievenpagina voor meer informatie.

Downloaden doe je maximaal met 256 Mbps, uploaden met maximaal 150 Mbps. Is je telefoon niet 4G ready? Geen zorgen, je maakt dan automatisch gebruik van 3G. De snelheid in de praktijk is afhankelijk van het type telefoon, de drukte op een zendmast en van de dekking in het gebied.

Simyo maakt gebruik van het netwerk van KPN. Zo profiteer jij van het betrouwbare KPN netwerk, waar je ook bent. Dit geldt voor bellen, sms'en en internetten. Er is geen verschil in netwerkdekking voor klanten van KPN en klanten van Simyo. Controleer hier de dekking in jouw regio.

eSIM is een digitale simkaart. Je hebt dus geen plastic kaartje meer nodig om te kunnen bellen, internetten of sms’en. Handig en slim! eSIM doet hetzelfde als een plastic simkaart, maar deze zit al ingebouwd in je telefoon. Als je telefoon eSIM ondersteunt kan je gebruikmaken van deze functie.

De voordelen van eSIM

eSIM heb je snel geïnstalleerd op je telefoon. Je hoeft niet meer te wachten tot je simkaart in je brievenbus valt, want je kan het gewoon installeren via de Mijn Simyo app. Dit betekent ook dat je ruimte hebt voor een extra simkaart in je telefoon. Zo kan je er dus voor kiezen om twee nummers op één telefoon te hebben: je Simyo eSIM nummer én een nummer met een fysieke simkaart. Dat is handig voor het schakelen tussen werk- en privénummers, of voor als je een lokale simkaart in het buitenland wil gebruiken. En natuurlijk: eSIM kan je niet kwijtraken. Het is snel, makkelijk en handig!

Hoe werkt het?

Je activeert eSIM eenvoudig met de Mijn Simyo app. Nieuw bij Simyo? Je krijgt je inloggegevens vlak nadat je je bestelling geplaatst hebt. Als je ingelogd bent in de Mijn Simyo app, hoef je alleen nog maar de stappen te volgen die je ziet verschijnen. Wij helpen je stap voor stap met de installatie van eSIM.

Heb je al een Simyo nummer? Dan log je in op de Mijn Simyo app. Je gaat naar je Instellingen en klikt dan op het tabblad Simkaart. Klik dan op ‘Activeer eSIM’ en je kan beginnen met de installatie!

Wordt eSIM op mijn telefoon ondersteund?

Welke telefoons Simyo eSIM ondersteunen kan je vinden op eSIM pagina. Er komen steeds meer toestellen bij, dus hou het goed in de gaten!

Hoeveel kost eSIM?

Helemaal niets! Je betaalt geen extra kosten voor het gebruiken van eSIM. Dat is dus mooi meegenomen!

Kan ik eSIM gebruiken op mijn smartwatch?

Op dit moment ondersteunen we deze functie nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze informatie bijgewerkt wordt zodra dit verandert.

Wil je nog meer weten?

Op eSIM pagina vind je alles over eSIM.

De actie is geldig van 1 april tot en met 31 mei 2021.

  • Als je tijdens de actieperiode (van 1 april tot en met 31 mei) kiest voor een internetbundel van 6 of 10 GB, krijg je gratis extra gigabytes (2 GB bij 6 GB en 5 GB bij 10 GB), tot je zelf van bundels wisselt. Als je na de actieperiode van bundels wisselt, kies je uit de bundels die we op dat moment aanbieden.
  • Als je tijdens de actieperiode een nieuwe bestelling plaatst, betaal je geen aansluitkosten.
  • De actieprijzen zijn beschikbaar voor alle nieuwe en bestaande Simyo klanten. Als bestaande Simyo klant kan je de actiebundels kiezen via Mijn Simyo of de Mijn Simyo app.
  • Simyo behoudt het recht om deze actievoorwaarden en actietarieven tussentijds te wijzigen.

Met Simyo Prepaid kan je je beltegoed op verschillende manieren opwaarderen. Je kan gebruik maken van onze snelle opwaardeerpagina. Je kan ook inloggen op Mijn Simyo of de Mijn Simyo app en opwaarderen via het tabblad Overzicht.

Het minimumbedrag waarmee je op kan waarderen is € 10, -. Na betaling waarderen we je tegoed binnen 5 minuten op. Je beltegoed is onbeperkt geldig, zolang je simkaart actief is. Lees hier hoe je jouw simkaart actief houdt.

Je beltegoed kan je 24 uur per dag online controleren. Dat doe je eenvoudig op Mijn Simyo of via de Mijn Simyo app. Nog geen Mijn Simyo app? Download ‘m in de App Store of de Google Play Store. Let op: het is niet mogelijk om via een telefoonnummer je beltegoed op te vragen.

Met je Prepaid simkaart kan je overal ter wereld bellen. Binnen de EU en een aantal andere landen (zone 1) bel en sms je voor hetzelfde tarief als in Nederland. Buiten zone 1 betaal je het tarief dat voor bijhorende zone geldt.

Internetten met je Prepaid simkaart kan overal ter wereld. Daarvoor moet je wel een internetbundel activeren op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app. Deze bundels zijn altijd 30 dagen geldig.

Binnen de EU kan je de internetbundel gebruiken, precies zoals in Nederland. Meer informatie over internetten in het buitenland vind je hier.

eSIM is beschikbaar voor iedereen met een Sim Only abonnement. Of je al jaren gebruikmaakt van Sim Only of juist net aanschuift: eSIM is een optie voor jou. Als je al een Prepaid simkaart hebt, kan je ook kiezen voor eSIM. Daarover lees je hieronder meer. Alleen de allernieuwste smartphones ondersteunen eSIM. Het is daarom slim om eerst te checken of jouw telefoon geschikt is. Is je smartphone geschikt? Dan kan je aan de slag!

Ondersteunt je smartphone nog geen eSIM? Er worden steeds meer toestellen aan de lijst toegevoegd waarop je eSIM wel kan gebruiken. Hou deze pagina dus in de gaten. Hieronder vind je een lijst met de toestellen die we ondersteunen:

Apple:
iPhone Xs, iPhone Xs Max, iPhone Xr, iPhone 11, iPhone 11 Pro.

Ja, je kan je plastic simkaart verwisselen voor eSIM! Als je smartphone geschikt is voor eSIM, kan je op de Mijn Simyo app via Instellingen - Simkaart klikken op ‘Activeer eSIM’. Je activeert dan direct je digitale simkaart door de stappen te volgen. Als je klaar bent kan je je plastic simkaart uit je telefoon halen. Die heb je dan niet meer nodig.

Je betaalt niets extra voor eSIM! Bestel je een nieuw Sim Only abonnement? Je betaalt geen extra kosten voor eSIM. Ook voor onze bestaande klanten geldt dat je kosteloos je plastic simkaartje om kan ruilen voor eSIM.

Op dit moment ondersteunen we die functie van de Apple Watch nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze pagina up to date blijft. Hou deze pagina in de gaten voor nieuws voor eSIM op je Apple Watch.

.

Wat is spoofing en phishing en hoe voorkom je het?
Terug naar overzicht
21,266x gelezen
+0
+0
Terug naar overzicht
Privacy & veiligheid |

Wat is spoofing en phishing en hoe voorkom je het?

Naar maar waar: internetoplichters liggen dagelijks op de loer. Via WhatsApp, sms of e-mail proberen ze jouw gegevens te krijgen. Zo ook via spoofing en phishing. Criminelen doen er alles aan om jouw informatie te krijgen. Zelfs door een andere identiteit aan te nemen. Scary! In dit blog lees je hoe je spoofing en phishing kunt voorkomen en hoe je het herkent.

Eerst dit: het verschil tussen phishing en spoofing

Spoof- en phish-wattes? De twee termen lijken namen voor een fluffy kinderspeeltje, maar dit zijn heuse wolven in schaapskleren. Hieronder leggen we tot in de fijne puntjes uit, wat de termen betekenen.

Phishing

Criminelen kunnen gebruikmaken van phishing. Dit is een vorm van internetfraude waarbij oplichters mensen proberen te lokken naar valse websites. De websites lijken op de echte sites, zodat jij nietsvermoedend je inlognaam, wachtwoord of creditcardnummer achterlaat. Hierdoor kan de oplichter aan de haal met jouw gegevens. Want jouw gegevens zijn geld waard, en hier verdienen oplichters geld mee. Phishing gebeurt vooral via de mail of telefoon.

Spoofing

Internetcriminelen gaan als listige boeven te werk. Ze blijven continu nieuwe methodes uitvinden om je in de val te lokken. Zo blijft het niet bij phishing, want ook spoofing wordt veel gebruikt. Spoofing valt eigenlijk onder phishing. Want bij spoofing nemen criminelen een andere identiteit aan om jouw gegevens te kunnen lospeuteren. Deze gegevens kunnen ze verkopen om er geld mee te verdienen, hetzelfde als bij phishing. Op dit moment wordt er fanatiek gespooft. Criminelen doen zich voor als de Belastingdienst, je bank of zelfs een familielid. Dit kan via de mail, telefoon, Instagram, maar ook post en WhatsApp. Zo kunnen ze je een mailtje sturen met een betaalverzoek namens de Belastingdienst of je krijgt een smsje van je bank dat je moet inloggen bij je bank. Hartstikke nep!

Boef-proof: zo herken je phishing en spoofing

Internetcriminelen doen hun stinkende best om jou te lokken met nepberichten om je gegevens te delen. Maar als je goed kijkt, zal je al snel opvallen dat er iets niet klopt. Voor je het weet heb jij een phisher of spoofer op heterdaad betrapt. Want je krijgt zelden een mail van de Belastingdienst, zij versturen geen e-mails. Alle berichten van de Belastingdienst ontvang je namelijk via Mijn Overheid. Daarnaast klopt de tekst vaak niet, is het lettertype anders of is het logo onscherp. Hetzelfde geldt voor e-mails. Deze zijn vaak afkomstig van een gek e-mailadres. Of neem nou een WhatsAppje, iedereen heeft zijn eigen WhatsApp-taaltje en maniertjes. Wanneer dit iemand anders is, herken je dat direct. Zoals het nummer. Kortom: twijfel je? Kijk goed en klik nergens op. En bij twijfel belt een slimmerik natuurlijk naar de desbetreffende bank, of naar de Fraudehelpdesk om dit te checken. Hieronder een kleine opsomming, zodat jij spoofing en phishing kunt herkennen:

  • Onscherpe logo’s.
  • Gekke e-mailadressen, die niet kloppen maar lijken op de ‘echte’.
  • Fouten in de tekst, zoals spelling, namen of interpunctie.
  • De strekking van het bericht: banken zullen nooit vragen om je inlogcode of bankpas.
  • Een vreemd telefoonnummer dat je belt uit een vreemd land of met een vreemd verzoek.
  • Mails met bijlagen met een gekke bestandsnaam (zoals .exe of soms .zip) of een gekke link.

Dit zijn de vormen van phishing en spoofing

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, daarom is het giga handig als jij de vormen van phishing en spoofing kunt herkennen. Dan weet je precies wat ze inhouden en waar je op moet letten. We sommen ze voor je op.

Mails

Hierbij sturen oplichters een e-mail, vanuit een e-mailadres dat lijkt op de ‘echte’ afzender, maar dat is het niet. In deze mail wordt gevraagd je gegevens op te sturen of op een link (of bijlage) te klikken. Maar laat je niet misleiden. Een bank of telecomprovider zou nooit direct via een e-mail jouw gegevens opvragen. Daarnaast klopt de naam van het e-mailadres vaak net niet. Het verschilt vaak maar een letter. Twijfel je? Bel dan je bank, telecomprovider, energiemaatschappij, de Belastingdienst of desbetreffende organisatie om dit te checken.

Websites en valse URL’s

Grote kans dat je in een e-mail een link krijgt toegestuurd. Wanneer je op deze link klikt kom je vaak terecht op een neppe website die lijkt op de originele website. Maar ook hier zie je waarschijnlijk al snel dat het zaakje stinkt. De website is nagemaakt en rammelt aan alle kanten. Criminelen hopen hiermee dat jij alsnog je gegevens invult op de ‘website’ zodat zij bij jouw geld of (bank)gegevens kunnen.

Telefoonnummer of ‘bedrijf’

Word je gebeld door een onbekend 06-nummer dat je niet kent? Door een gek nummer uit het buitenland? Of is het een Nederlands telefoonnummer, waarbij er wordt gezegd dat je wordt gebeld namens een helpdesk van een groot bedrijf? Hartstikke nep! Het doel hiervan is dat de criminelen de controle over jouw computer hopen te krijgen, zodat ze bij jouw bankgegevens kunnen.

WhatsApp

Maar ook WhatsApp is een middel voor criminelen om geld bij je los te peuteren. Zo kun je geappt worden door een nummer dat je niet kent, maar wél met de profielfoto van een familielid. Daarbij is de strekking van het bericht altijd dat familielid X geld nodig heeft, en de vraag of je dat even wilt overmaken.

Instagram

Sinds kort doen internetcriminelen zelfs op Instagram een poging om jouw gegevens te pikken, bijvoorbeeld door een profiel na te maken van iemand die je kent. Zo proberen ze je via een persoonlijk bericht te lokken naar een website of sturen ze je rechtstreeks een verzoek om je informatie te delen.

Post

Heel soms krijg je ook te maken met spoofing en phishing per post. Hierin wordt bijvoorbeeld namens je bank gevraagd om je bankpas op te sturen, of je gegevens te wijzigen. Hierbij geldt ook: twijfel je? Bel de ‘echte’ desbetreffende afzender om te kijken of dit klopt. Vaak zie je zelf al dat de vormgeving van de brief rammelt.

Beveilig je smartphone

Wil je tot in de puntjes je smartphone beveiligen? Snappen we! Om te voorkomen dat je in de val wordt gelokt door internetcriminelen die gebruikmaken van phishing of spoofing kun je hier alles lezen over de beveiliging van je smartphone. Je kunt er ook bij veel apps voor kiezen om gebruik te maken van een tweestapsverificatie. Dat betekent dat je naast je inloggegevens ook per sms een code ontvangt waar je mee moet inloggen. Handig!

Supersnel surfen naar de ‘waarheid’

Wanneer je een brief, mail, appje of smsje hebt ontvangen die niet helemaal klopt, wil je natuurlijk razendsnel checken of het echt is of niet. Je wilt de website opzoeken van de ‘echte partij’ of een nummer achterhalen van de ‘echte bank’. Met het betrouwbare netwerk van KPN heb jij met jouw Simyo Sim Only abonnement of Prepaid altijd razendsnel internet en goed bereik. Wel zo handig!

Stap nu over naar Simyo

In een paar eenvoudige stappen bestel jij je Simyo simkaart.