Toegankelijkheidsverklaring

Toegankelijkheidsverklaring

Algemeen

In deze verklaring lees je wat Simyo heeft gedaan om alle informatie en diensten van Simyo toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. Simyo biedt verschillende diensten en producten aan. Dit doen we vooral digitaal. Simyo wil voor alle digitale diensten en informatie voldoen aan de toegankelijkheidseisen van de Europese Toegankelijkheidswet (European Accessibility Act). Voor al onze digitale dienstverlening gebruiken we hiervoor de standaarden van WCAG 2.2 op niveau AA. Dit is een webstandaard vanuit het World Wide Web consortium. Deze organisatie bepaalt veel van de internetstandaarden. Voldoen aan deze standaard maakt onze website en app gebruiksvriendelijker, beter toegankelijk en bruikbaarder voor verschillende doelgroepen met en zonder beperking. Het moet onder andere mogelijk zijn om:

  • probleemloos tot 200% in te zoomen
  • de meeste informatie te vinden op de website door alleen een toetsenbord te gebruiken
  • de meeste informatie op de website te vinden door een moderne schermlezer en spraakherkenningssoftware (op je computer of telefoon) te gebruiken

Voor onderdelen van onze dienstverlening die niet in WCAG 2.2 zijn beschreven hebben we gebruik gemaakt van de expertise van Stichting Accessibility. Zij hebben ons geholpen met het gebruiken van de juiste richtlijnen en de controle in hoeverre we al voldoen. Hieronder een algemeen overzicht waar Simyo nu staat.

Overzicht toegankelijkheid content

Onderdeel

Vanaf juli 2025

Later in 2025

simyo.nl, inclusief Mijn Simyo

Toegankelijk op A niveau

Voldoet volledig (AA niveau), verwacht eind augustus

Mijn Simyo app

Toegankelijk op A niveau

Voldoet volledig (AA niveau), verwacht eind juli


Simkaarten

Voldoet deels, het contrast van de instructies en de braille bij de QR code kan beter

Contrast van verpakking en uitleg verbeterd naar aanbevolen niveau, braille bij QR geoptimaliseerd. Nieuw drukwerk naar verwachting in augustus in omloop.

PDF bestanden

Voorwaarden en tarieven voldoen volledig (AA niveau), contract(samenvatting) en factuur nog niet.

Contracten en contractsamenvattingen voldoen nu ook, verwacht eind september 2025

E-mails

Belangrijkste mails zijn volledig toegankelijk (AA niveau)

Alle mails zijn volledig toegankelijk (AA niveau), verwacht eind augustus 2025

Gedetailleerd overzicht per dienst

Simyo (www.simyo.nl)

Toegankelijkheidsverklaring www.simyo.nl

Bij Simyo vinden we het belangrijk dat iedereen onze website goed kan gebruiken. Daarom werken we hard om www.simyo.nl zo toegankelijk mogelijk te maken volgens de richtlijnen van WCAG 2.2 niveau AA.

Dat betekent bijvoorbeeld dat:

  • je de website goed kunt gebruiken met het toetsenbord;
  • je tot 200% kunt inzoomen zonder problemen;
  • schermlezers de inhoud duidelijk kunnen voorlezen.

Wat werkt al goed

Veel onderdelen van onze website zijn al goed toegankelijk. We blijven continu verbeteren om de gebruiksvriendelijkheid voor iedereen te vergroten.

Wat nog niet helemaal goed werkt

Er zijn nog onderdelen die nog niet helemaal aan de richtlijnen voldoen. We werken hier de komende tijd aan:

  • De taalselector kun je nog niet bedienen met het toetsenbord.
  • Bestellen met het toetsenbord gaat nog niet soepel.
  • Je kunt niet zelf de tekstgrootte instellen, maar inzoomen werkt wel goed. We weten nog niet wanneer we dit verbeteren.
  • De telefoonkaarten zijn nog niet voldoende toegankelijk voor schermlezers en toetsenbordgebruikers.
  • Het bonnetje tijdens het bestelproces kun je nog niet inklappen en is nog niet goed te bedienen met het toetsenbord.
  • De bovenste balk met voordelen kun je nog niet pauzeren of overslaan met een schermlezer.
  • De filters op merk in de telefoonshop worden niet goed herkend door schermlezers.
  • Niet alle decoratieve afbeeldingen hebben een juiste alt-tekst of zijn gemarkeerd als decoratief.
  • Sommige knoppen hebben zowel zichtbare tekst als een alt-tekst, wat tot dubbele voorlezing leidt.
  • De zijbalken (sidebars) krijgen niet altijd de juiste toetsenbordfocus.
  • Er zijn niet overal landmarks, waardoor schermlezers niet goed door de pagina kunnen navigeren.
  • Een skip-link (om snel naar de hoofdinhoud te gaan) is nog niet geïmplementeerd.
  • Carrousels zijn nog niet goed te bedienen met het toetsenbord.

Wat gaan we doen?

We blijven de website verbeteren. We verwachten dat de meeste van deze punten in het derde kwartaal van 2025 zijn opgelost.

Mijn Simyo (mijn.simyo.nl)

Toegankelijkheidsverklaring Mijn Simyo

Bij Simyo vinden we het belangrijk dat iedereen onze digitale omgeving goed kan gebruiken. Daarom werken we hard om de Mijn Simyo-omgeving ( mijn.simyo.nl ) zo toegankelijk mogelijk te maken volgens de richtlijnen van WCAG niveau AA.

Dat betekent bijvoorbeeld dat:

  • je tot 200% kunt inzoomen zonder problemen;
  • de site goed werkt met alleen een toetsenbord;
  • schermlezers informatie duidelijk kunnen voorlezen.

Waar we al aan voldoen

We hebben al veel verbeteringen doorgevoerd en veel onderdelen van Mijn Simyo zijn goed toegankelijk.

Wat nog niet helemaal goed werkt

Sommige onderdelen zijn nog niet helemaal op het juiste niveau. Hieronder zie je wat er nog niet goed werkt, en waar we de komende tijd aan werken:

  • Je kunt nog niet goed door het verbruik per dag tabben.
  • De telefoonkaarten (met telefoons erin) zijn nog niet goed leesbaar voor schermlezers en niet goed te gebruiken met een toetsenbord.
  • De filters bij de telefoons werken nog niet goed met het toetsenbord.
  • De titels van de kaarten op het overzicht worden niet altijd goed voorgelezen.
  • De kassabon tijdens het bestellen is lastig te gebruiken met alleen het toetsenbord.
  • Soms gebruiken we nog een grijze knop (disabled) in plaats van een duidelijke foutmelding.
  • Nog niet alle kleurencombinaties voldoen aan het minimale contrast.
  • Sommige slide-overs (informatievensters) kun je nog niet met het toetsenbord bedienen.
  • Bij grote tekstinstellingen loopt de tekst soms uit de knoppen.
  • Niet alle carousels kun je volledig met het toetsenbord bedienen.

Wat gaan we doen?

We blijven verbeteren. De komende tijd blijven we de belangrijkste punten verbeteren. We verwachten dat de meeste punten in het derde kwartaal van 2025 opgelost zijn.

Mijn Simyo app

Toegankelijkheidsverklaring Mijn Simyo app

Simyo wil dat iedereen de Mijn Simyo app goed kan gebruiken. Daarom maken we de app zo toegankelijk mogelijk. We volgen hierbij de regels van WCAG 2.2 niveau AA.

Dat betekent bijvoorbeeld:

  • Je kunt tot 200% inzoomen zonder dat de app kapot gaat.
  • Je kunt de app goed bedienen met je vingers.
  • Een schermlezer leest de app op de juiste manier voor.

Op 28 juni 2025 voldoet de app bijna helemaal aan deze regels. We blijven de app de komende tijd verbeteren.


Wat werkt nog niet helemaal goed:

  • Inzoomen op het inlogscherm lukt nog niet. Dit lossen we op in kwartaal 3 van 2025.
  • De app werkt nog niet goed als je je telefoon draait (landscape). Dat komt ook in kwartaal 3.
  • Tekst en iconen zijn overal goed zichtbaar door genoeg contrast.
  • Bijna alle knoppen en iconen hebben een naam. Maar op de schermen Instellingen en Service kloppen de namen nog niet helemaal. Ook dat verbeteren we binnenkort.

Simkaart en -verpakking

De simkaartverpakking moet makkelijk te openen zijn en alle instructies moeten goed leesbaar zijn. Er is een alternatief medium nodig waar de instructies te vinden zijn. We hebben de verpakking laten controleren door Stichting Accessibility (www.accessibility.nl).


Wat werkt goed?

  • De instructies zijn duidelijk, groot genoeg en voorzien van een QR-code voor een alternatieve weergave van de instructies
  • Het is eenvoudig om de simkaartverpakking te openen

Wat werkt nog niet helemaal goed?

De simkaartverpakking voldoet grotendeels aan de eisen, maar:

  • het contrast van de instructies is voor sommige mensen met verminderd zicht onvoldoende leesbaar.
  • Op de huidige versie van de simkaartverpakking staan twee QR-codes; 1 voor de instructies, en 1 voor het downloaden van de app. Twee QR-codes kunnen door sommige telefoontypes niet onderscheiden worden, dus we gaan terug naar 1 code.
  • De braille die we onder de QR code hadden geplaatst ter extra ondersteuning blijkt nog wat minder goed voelbaar te zijn.

In het nieuwe ontwerp voor de simkaartverpakking hebben we deze zaken aangepast, deze versie zal in omloop komen nadat de huidige voorraad drukwerk is opgemaakt. Dat zal in augustus 2025 zijn naar verwachting.

PDF bestanden

Simyo gebruikt PDF bestanden voor onder andere het vastleggen van contracten, (algemene) voorwaarden, tarieven en facturen. Deze documenten mogen namelijk niet zomaar later gewijzigd worden. De toegankelijkheid van PDF documenten is niet ideaal, maar het is voor dit doeleinde wel de beste oplossing. Simyo heeft alle PDF bestanden gecontroleerd op toegankelijkheid.

Wat werkt wel goed?

  • Alle documenten die voor ons portfolio van juni 2025 of later relevant zijn, zijn toegankelijk gemaakt.
  • Facturen zijn voor iedere klant zijn naast PDF als html toegankelijk.

Wat werkt nog niet goed?

  • Contracten en contractsamenvattingen zijn nog niet toegankelijk. Dit is naar verwachting eind september opgelost.
  • De facturen in PDF zijn nog niet toegankelijk, dit wordt voor eind 2025 opgelost.

E-mails

Simyo verstuurt veel e-mails, al deze e-mails moeten ook toegankelijk zijn. Na controle door Stichting Accessibility (www.accessibility.nl) hebben we onze e-mails aangepast voor toegankelijkheid.

Wat werkt wel goed?

  • Alle automatische e-mails die vanuit processen verzonden worden zijn toegankelijk gemaakt
  • Marketingmails zijn toegankelijk
  • Individuele mails vanuit klantenservice zijn toegankelijk

Wat werkt nog niet goed?

  • naar verwachting werkt alles goed

Is er nog iets niet toegankelijk?

Ben je iets op onze website tegengekomen wat nog niet toegankelijk is? Of ergens anders zoals in de Mijn Simyo app of e-mails die je van ons ontvangt? Laat het ons weten. Dit kan door de feedbackknoppen hieronder of door contact met klantenservice op te nemen.