Met Simyo internet geniet je van het betrouwbare netwerk van KPN

Bij Simyo kun je mobiel internet gebruiken als de optie ‘Internet op je Mobiel’ aan staat in de Simyo App. Je maakt hierbij gebruik van het netwerk van KPN. Via de dekkingskaart van KPN controleer je de dekkingsgraad bij jou in de buurt.

Welke datanetwerken gebruikt Simyo?

Via KPN maakt Simyo gebruik van twee datanetwerken: 2G (GPRS/EDGE) en 4G (LTE).

2G (GPRS)

GPRS staat voor General Packet Radio Service. Doordat informatie in vele datapakketjes wordt verstuurd in plaats van in één deel, is het door deze techniek mogelijk data uit te wisselen via een mobiele telefoon. EDGE is een uitbreiding van GPRS en maakt snelheden mogelijk tot 384 kbps. KPN heeft een dekking van 99% op GPRS/EDGE (2G) op haar netwerk.

Let op: 2G stopt bij Simyo op 1 december 2025.

4G (LTE)

LTE (4G) staat voor Long Term Evolution en is de nieuwste manier van high speed mobiel internet. Er kunnen met LTE snelheiden van 256 Mbps gehaald worden. Dit betekent dat het streamen van video’s, muziek en het versturen van grotere bestanden veel gemakkelijker gaat. LTE is net zo snel als het internet thuis. Bekijk op deze dekkingskaart waar KPN 4G dekking heeft.

Snelheid mobiel internet Simyo via het KPN netwerk

Hoe werkt het?

De snelheid van mobiel internet bepaalt de benodigde tijd voor een mobiel apparaat om data te versturen of ontvangen. Deze snelheid wordt uitgedrukt in Mbps, Megabit per seconde of Kbps, Kilobit per seconde (8 Megabit is 1 MB).

Een hogere internetsnelheid zorgt ervoor dat een website of app sneller laadt en verkort de downloadtijd. Voor streamen geldt dat een hogere internetsnelheid zorgt voor een betere en ononderbroken verbinding. Het versturen en ontvangen van berichten via apps (zoals Whatsapp) is minder afhankelijk van de internet snelheid omdat de hoeveelheid data van een bericht meestal erg klein is.

Internetsnelheid

Onderstaande snelheden zijn niet gegarandeerd. Meer informatie over de praktische internetsnelheid lees je hier.

Snelheid voor 4G

Maximale downloadsnelheid
256 Mbps
Gemiddelde downloadsnelheid
50 Mbps
Maximale uploadsnelheid
150 Mbps

Snelheid voor 2G

Maximale downloadsnelheid
384 Kbps
Maximale uploadsnelheid
56 Kbps

Welke factoren zijn van invloed op de praktische snelheid?

Soms kun je bij het internetten lagere of hogere snelheden ervaren, afhankelijk van de omstandigheden. KPN rekent op de praktische snelheid via een meting die de omstandigheden van een gebruiker zo goed mogelijk nabootsen.

Netwerk
Mobiel apparaat
Locatie
Medegebruikers
Beweging
Diensten

Veelgestelde vragen

Wat als ik geen bereik heb?

Dit kan komen door het netwerk, maar ook door je telefoon of simkaart. Gelukkig is het vaak ook zo weer op te lossen. Dit zijn de meest voorkomende oplossingen:

  • Zet je telefoon uit en weer aan
    Zet je telefoon vijf minuten uit en daarna weer aan. Je simkaart meldt zich dan opnieuw aan op het netwerk.

  • Handmatig het KPN netwerk selecteren
    Bekijk hoe sterk het signaal van het netwerk is dat je hebt. Dit zie je meestal aan het aantal streepjes dat bovenin of aan de zijkant van je scherm staat. Staan er geen streepjes? Selecteer dan handmatig het KPN netwerk via de netwerkinstellingen van je telefoon. Wil je weten hoe je dit precies doet? In onze Toestelhulp leggen we het stap voor stap uit.

  • Controleer de dekking in jouw regio
    En dat kan je hier doen.

Ben je nog niet geholpen? Op deze pagina doorlopen we alle stappen met je zodat je zo snel mogelijk weer kan bellen!

Is mijn telefoon geschikt voor 4G?

Om gebruik te maken van 4G internet heb je een smartphone nodig, die geschikt is om de grote snelheid van 4G te ondersteunen. Vrijwel iedere moderne telefoon is geschikt voor 4G. Het 4G netwerk van KPN gebruikt de 800 Mhz frequentie. Als je telefoon deze frequentie kan ontvangen, kun je met Simyo 4G internetten. 

Op ons Forum vind je meer informatie over 4G.

Van welke diensten kan ik gebruik maken?

Minimaal benodigde snelheid per activiteit:

  • Surfen - minimaal 0.5 Mbit per seconde

  • Mailen - minimaal 0.2 Mbit per seconde

  • Video streamen (standaard video) - minimaal 0.385 Mbit per seconden

  • Video streamen (HD video) - minimaal 1 Mbit per seconde

  • Skypen (alleen audio) - minimaal 0.1 Mbit per seconde

  • Skypen (audio en video) - minimaal 0.6 Mbit per seconde

  • Audio streamen (standaard) - minimaal 0.128 Mbit per seconde

  • Audio streamen (hoge kwaliteit) - minimaal 0.4 Mbit per seconde

  • Downloaden bestanden (bijvoorbeeld PDF) - minimaal 1.0 Mbit per seconde

Je ziet dat je voor het bekijken van video's veel snelheid nodig hebt. Dat komt omdat een video is opgebouwd uit veel stilstaande beelden die snel achter elkaar worden weergegeven. Al deze beelden worden stukje voor stukje, vaak in kleur en met geluid, als een doorlopende stroom van gegevens verzonden. Het kost veel snelheid om de video zonder onderbrekingen af te spelen.

Ook voor het downloaden van bestanden, zoals een PDF, heb je veel snelheid nodig omdat je deze bestanden vaak snel wilt ontvangen.

Ga je e-mailen of surfen op het web dan heb je meestal niet zoveel snelheid nodig. Dit komt omdat je steeds kleine pakketjes gegevens verstuurd. Als je e-mails gaat versturen (uploaden) met grote bijlagen zoals foto's dan heb je wel weer een hoge snelheid nodig.

Hoe werkt mobiel bellen via wifi?

Met je Simyo simkaart kan je bellen en sms’en via wifi. Dat is handig wanneer je weinig of geen bereik hebt met het 3G of 4G netwerk. Dit kan voorkomen in een goed geïsoleerd huis of gebouw. Heb je wel verbinding met Wifi? Dan kan je alsnog bellen en sms’en via wifi.

Wat kost bellen via wifi?
Voor bellen via wifi worden geen extra kosten berekend. Bellen via wifi kost hetzelfde als bellen via het mobiele netwerk van KPN. Het aantal minuten en sms’jes gaan gewoon van je belbundel af.

Hoe werkt bellen via wifi?
Probeer je iemand te bellen en heb je geen bereik met 3G of 4G? Dan schakelt je telefoon automatisch over naar wifi. Hiervoor heb je wel een geschikt toestel en de juiste telefooninstellingen nodig.

Wat heb ik nodig voor bellen via wifi? 

  • Een geschikt toestel
    Goed nieuws: vrijwel alle moderne smartphones van de afgelopen paar jaar ondersteunen bellen via wifi! Het kan zijn dat je je systeemsoftware nog even moet updaten naar de laatste versie, maar vaak staat de optie al standaard aan.

  • De juiste toestelinstellingen
    Zet ‘Bellen via wifi’ aan via de instellingen van jouw telefoon. We leggen hier uit hoe je dit doet.

Wat zijn servicenummers en wat kost het?

0800- & 0900-nummers noemen we ook wel servicenummers. De meeste bedrijven bieden via dit nummer hun service aan. Denk bijvoorbeeld aan de klantenservice van je verzekering.

Kosten
Het verschilt per servicenummer of je extra betaalt of niet.

  • Het bellen naar 0800-nummers is altijd gratis. De minuten gaan ook niet van je belbundel af. Daarom zie je ze staan als buitenbundelverbruik., maar er worden geen kosten voor gerekend.

  • Voor 0900-nummers betaal je meestal extra. Wat de extra kosten precies zijn, hoor je aan het begin van het gesprek (= de servicekosten). De minuten gaan gewoon van je belbundel af (= de verkeerskosten).

Factuur
Op je factuur verdelen we de kosten onder in verkeers- en servicekosten. Zo zie je precies wat je betaalt:

  • Verkeerskosten: je ziet het aantal minuten van je gesprek. De minuten gaan van je belbundel af. Alleen als je belbundel op is, betaal je het buitenbundeltarief.

  • Servicekosten: dit zijn de gesprekskosten voor het bellen naar het servicenummer. Aan het begin van het gesprek hoor je precies wat de extra kosten zijn.

Bellen naar servicenummers
Om te bellen naar servicenummers schakel je de optie 'Bellen naar informatienummers' in op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app. Je vindt deze optie onder het kopje Instellingen - Internet en bellen.

Het is vanwege risico op misbruik en hoge kosten standaard niet mogelijk om te bellen naar de zogenaamde 'entertainment nummers' als 0909- en 0906-nummers. Wil je hier wel gebruik van maken, neem dan contact op met klantenservice.

Klik hier voor een overzicht van alle servicenummers. Op ons Forum lees je meer over servicenummers.

Wat is het verschil tussen wifi, 2G en 4G?

Op je smartphone kan je bij Simyo op verschillende manieren mobiel internetten. Wat de verschillen precies zijn, leggen we hier uit.

Wifi
Als je thuis vast internet hebt, kan je internetten via een kabel of wifi. Wifi is draadloos en hierdoor te gebruiken op verschillende apparaten, zoals je mobiele telefoon. Het enige wat je hoeft te doen, is je telefoon verbinden met jouw wifi-netwerk. Ook op openbare plekken kom je vaak gratis wifi tegen waarmee je kunt internetten. Denk aan restaurants en de bibliotheek.

2G of GPRS
2G of GPRS is de oudste vorm van mobiel internet die nog in gebruik is. Het is eigenlijk alleen te gebruiken als je stilstaat of loopt, en het is zeer traag. Het wordt nog wel veel gebruikt voor communicatie tussen apparaten, waar weinig data bij nodig is. Deze techniek is inmiddels sterk verouderd en wordt eind 2025 vervangen voor 4G. Meer daarover lees je hier.

3G
3G was de eerste vorm van modern mobiel internet. Deze techniek is inmiddels verouderd en is vervangen voor 4G. Bij Simyo bieden we 3G niet meer aan.

4G
4G is de opvolger van 3G voor mobiel internet. 4G is overal in Nederland beschikbaar en een stuk sneller dan 2G en 3G. Wil je weten of je telefoon 4G ready is en hoe je dit instelt? We leggen het hier uit.

5G
5G is de opvolger van 4G en de nieuwste generatie van mobiel internet. Ook met 5G internet je via het netwerk van je mobiele provider. 5G heeft een aantal voordelen ten opzichte van 4G. Bij Simyo is 5G nog niet beschikbaar.

Internetkosten
Als je verbonden bent met wifi, kost het internetten je niets extra’s. Met mobiel internet werkt dat anders. Tijdens het internetten verbruik je MB’s. Bij Simyo kan je kiezen uit internetbundels met verschillende hoeveelheden MB’s. Als je MB’s op zijn, internet je tegen het buitenbundeltarief van € 0,15 per MB. Om buitenbundelkosten te voorkomen, geven wij je een seintje wanneer je 80% en 100% van je internetbundel verbruikt.

Hoe zie ik of ik internet via wifi of mobiel internet?
Op de meeste telefoons zie je bovenaan het scherm het wifi-icoon als je bent verbonden met een wifi-netwerk. Is dit icoontje op je telefoon niet zichtbaar? Dan gebruik je mobiel internet.

Ik krijg een foutmelding na plaatsen van mijn simkaart. Wat nu?

Krijg je een foutmelding op het scherm van je telefoon als je je simkaart wil gebruiken? Dit kan een aantal oorzaken hebben. We hebben hier de meest voorkomende meldingen voor je op een rijtje gezet. Hier lees je ook de juiste oplossing.

Wat is het maritieme netwerk (satellietverbinding)?

Het maritieme netwerk is het netwerk waarop je telefoon overschakelt wanneer je op zee bent. Dit kan zijn als je op een cruiseschip zit, of op een ferry naar bijvoorbeeld Groot-Brittannië of Scandinavië. Je telefoon maakt dan geen verbinding met een reguliere zendmast op land, maar met een zendmast op de boot. Ook op zee kun je bellen, sms’en en internetten. De kans is wel groot dat je gebruikmaakt van het maritieme netwerk. Dit netwerk werkt via satellietverbinding en daardoor vallen de kosten hiervoor buiten je bundel (zone 4). De tarieven vind je hier.

Als je verbinding maakt met satelliet, dan houden we je daarvan op de hoogte. We sturen je een sms waarin we aangeven dat je toestel gebruikmaakt van satellietverbinding en wat de bijbehorende kosten zijn.

Wat moet ik doen als er werkzaamheden aan het netwerk zijn in mijn buurt?

Simyo gebruikt het KPN-netwerk: het als uitstekend geteste 4G-netwerk van Nederland. KPN werkt steeds aan het verbeteren van het mobiele netwerk. We leggen hier uit wat dat precies voor jou betekent.

Werkzaamheden in jouw buurt
Tijdens de werkzaamheden bij jou in de buurt vervangt KPN bijvoorbeeld oude antennes voor nieuwe, waardoor:

  • De datasnelheid omhoog gaat;

  • Het netwerk betrouwbaarder wordt;

  • De mobiele dekking verbetert.

Minder of tijdelijk geen bereik. Wat betekent dat?
Tijdens de werkzaamheden zal je hier weinig last van hebben. Meestal staan er genoeg zendmasten in de buurt om de verbinding over te nemen. Je kan misschien merken dat je internetsnelheid tijdelijk omlaag gaat of dat je even geen verbinding kan maken.

Tips voor bellen en internetten
Merk je in deze periode dat je slechter bereik hebt? Wij zetten een aantal tips op een rij.

Internetten
Maak gebruik van wifi om te internetten.

Bellen

  • Bel met je vaste telefoonnummer, als je dat nog hebt.

  • Als je buiten geen bereik hebt, loop dan een stukje verder. Zodra je binnen bereik van een andere mobiele zendmast bent, kan je weer bellen.

  • Je kan ook bellen en sms’en via wifi. De meeste moderne toestellen zijn hiervoor geschikt. Klik hier voor meer informatie.

  • Wanneer je gebruikmaakt van wifi kan je gratis bellen via apps als WhatsApp en Facetime.

Kan ik 112 nog wel bereiken?
112 is altijd bereikbaar. Als je 112 wilt bellen tijdens het vervangen van de zendmast, dan wordt het gesprek, indien nodig, automatisch overgeschakeld naar het netwerk van een andere aanbieder.

Eigen apparatuur configureren en gebruiken

Zelf instellen van internet & bellen op je telefoon
Als je de automatische instellingen zou willen vervangen voor handmatige instellingen voor mobiel internet en mobiel bellen, kijk dan op onze Toestelhulp voor de instellingen voor mobiel bellen of mobiel internet.

Specificaties
We maken als Simyo gebruik van het KPN netwerk. De specificaties voor mobiel internet en 4G bellen/ VoLTE zijn zeer uitgebreid en vaak alleen aan te passen in de meeste telefoons door eigen versies van het besturingssysteem te maken. Dit is vooral voor fabrikanten interessant. Daarom heeft KPN besloten om deze instellingen bij de GSMA onder te brengen, waar iedere fabrikant toegang toe kan krijgen.

Suppliers/manufacturers: for the correct settings to allow a mobile device to call/use data on the KPN network; see GSMA.

Houd je je niet aan de instructies op deze pagina of volg je onze aanwijzingen over het gebruik van eigen apparatuur niet op? Dan kan Simyo je (tijdelijk) afsluiten van het netwerk en de dienst (tijdelijk) stopzetten. Dat kan bijvoorbeeld als de veiligheid van ons netwerk in gevaar raakt, er storingen ontstaan of andere gebruikers van ons netwerk hinder ervaren.

Waarom kan ik bepaalde personen niet bellen?

Als je bepaalde personen niet kunt bellen, kan het zijn dat ze niet bereikbaar zijn. Wat ook kan is dat je het bewuste telefoonnummer per ongeluk geblokkeerd hebt. Controleer dat in je telefoon. Het staat meestal in het menu 'Contacten'. Het verschilt per merk en type telefoon of dit mogelijk is en waar je het kunt instellen of opheffen. Raadpleeg hiervoor de handleiding van je telefoon.

Met sommige telefoons kun je instellen dat je enkel bepaalde telefoonnummers kan bellen. Dit heet 'vaste nummers' of 'FDN'. Zet dit uit, zodat je iedereen kunt bellen.

Waarom heb ik geen netwerkverbinding?

Dit kan komen door het netwerk, maar ook door je telefoon of simkaart. Gelukkig is het vaak ook zo weer op te lossen. Heb je problemen met je internetverbinding? Kijk hier voor de meest voorkomende oplossingen. Kan je niet bellen? Vind dan hier de oplossing voor het probleem.

.