Stuur een chatbericht

Met een chatgesprek heb je snel antwoord op je vraag. Doordeweeks zitten wij van 09:00-20:00 klaar om direct te reageren op jouw berichtjes. En in het weekend van 10:00-17:00.

Bel ons als je er echt niet uit komt

Wij spreken je graag! Daarom zijn we doordeweeks telefonisch bereikbaar tussen 09:00-17:30. Hieronder vind je het juiste nummer:

  • Als je Simyo klant bent: bel 1200 (gratis met je Simyo nummer)
  • Als je geen klant bent: bel 0800-8007 (gratis voor iedereen)
  • Als je in het buitenland bent: bel +31 20 2003007 (lokaal tarief en kosten van je abonnement)

Stel je vraag via WhatsApp

Snel antwoord op je vraag? Stuur ons een appje en we helpen je binnen 15 minuten! Op werkdagen zitten we van 9:00 tot 20:00 voor je klaar. In het weekend van 10:00 tot 17:00.

Hoe werkt het?

Voeg ons nummer 0651000054 toe aan je contacten op je telefoon Stuur ons een berichtje. Vermeld daarin meteen je naam, adres en geboortedatum, dan kunnen we je nog sneller helpen.

Goed om te weten

Wanneer je ons berichten via WhatsApp stuurt, gelden de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid van WhatsApp.

Let op: om je privacy te beschermen kan je via WhatsApp geen vragen stellen over je factuur of een betaling.

Je wil je oude vertrouwde telefoonnummer meenemen naar Simyo. Dat snappen wij maar al te goed. We regelen het graag voor je. En helemaal gratis.

Als de aanvraag voor nummerbehoud is goedgekeurd, wordt je aansluiting bij je vorige provider automatisch opgezegd.


Je kunt altijd nummerbehoud aanvragen. Nummerbehoud zelf is gratis. Als je je abonnement al opzegt voordat je contract is afgelopen, dan kan de provider een afkoopsom in rekening brengen voor de resterende maanden. Vanaf 120 dagen voor het einde van het contract zorgen we er automatisch voor dat we het nummerbehoud aan het einde van het contract en je opzegtermijn aanvragen.

Dat kan! Met ons Sim Only abonnement kan je maandelijks gratis je bundels wijzigen, zowel naar boven als naar beneden. Je wijzigt je bundels op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo App. Ga naar het kopje Overzicht, klik op ´bundels aanpassen´ en kies de bundels die het beste bij je passen. Van student tot ouders en kinderen, die flexibiliteit is ideaal voor iedereen!

Zowel je bel- als je internetbundel is geldig in de EU en een aantal andere landen (zone 1). Je kan dus bellen, sms’en en internetten vanuit je bundel, precies zoals je thuis gewend bent. Zijn je bundels op? Dan kan je extra minuten of MB’s bijkopen. Zo kan je weer zorgeloos vanuit je bundel bellen, sms’en en internetten. En voorkom je kosten buiten je bundel.

Let op: Bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer in de EU valt niet binnen de bundel. Bijvoorbeeld: je belt vanuit Nederland een restaurant in Spanje om een tafel te reserveren. Je betaalt hiervoor het buitenbundeltarief van € 0,23 per minuut. Zie onze tarievenpagina voor meer informatie.

Downloaden doe je maximaal met 256 Mbps, uploaden met maximaal 150 Mbps. Is je telefoon niet 4G ready? Geen zorgen, je maakt dan automatisch gebruik van 3G. De snelheid in de praktijk is afhankelijk van het type telefoon, de drukte op een zendmast en van de dekking in het gebied.

Simyo maakt gebruik van het netwerk van KPN. Zo profiteer jij van het betrouwbare KPN netwerk, waar je ook bent. Dit geldt voor bellen, sms'en en internetten. Er is geen verschil in netwerkdekking voor klanten van KPN en klanten van Simyo. Controleer hier de dekking in jouw regio.

eSIM is een digitale simkaart. Je hebt dus geen plastic kaartje meer nodig om te kunnen bellen, internetten of sms’en. Handig en slim! eSIM doet hetzelfde als een plastic simkaart, maar deze zit al ingebouwd in je telefoon. Als je telefoon eSIM ondersteunt kan je gebruikmaken van deze functie.

De voordelen van eSIM

eSIM heb je snel geïnstalleerd op je telefoon. Je hoeft niet meer te wachten tot je simkaart in je brievenbus valt, want je kan het gewoon installeren via de Mijn Simyo app. Dit betekent ook dat je ruimte hebt voor een extra simkaart in je telefoon. Zo kan je er dus voor kiezen om twee nummers op één telefoon te hebben: je Simyo eSIM nummer én een nummer met een fysieke simkaart. Dat is handig voor het schakelen tussen werk- en privénummers, of voor als je een lokale simkaart in het buitenland wil gebruiken. En natuurlijk: eSIM kan je niet kwijtraken. Het is snel, makkelijk en handig!

Hoe werkt het?

Je activeert eSIM eenvoudig met de Mijn Simyo app. Nieuw bij Simyo? Je krijgt je inloggegevens vlak nadat je je bestelling geplaatst hebt. Als je ingelogd bent in de Mijn Simyo app, hoef je alleen nog maar de stappen te volgen die je ziet verschijnen. Wij helpen je stap voor stap met de installatie van eSIM.

Heb je al een Simyo nummer? Dan log je in op de Mijn Simyo app. Je gaat naar je Instellingen en klikt dan op het tabblad Simkaart. Klik dan op ‘Activeer eSIM’ en je kan beginnen met de installatie!

Wordt eSIM op mijn telefoon ondersteund?

Welke telefoons Simyo eSIM ondersteunen kan je vinden op eSIM pagina. Er komen steeds meer toestellen bij, dus hou het goed in de gaten!

Hoeveel kost eSIM?

Helemaal niets! Je betaalt geen extra kosten voor het gebruiken van eSIM. Dat is dus mooi meegenomen!

Kan ik eSIM gebruiken op mijn smartwatch?

Op dit moment ondersteunen we deze functie nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze informatie bijgewerkt wordt zodra dit verandert.

Wil je nog meer weten?

Op eSIM pagina vind je alles over eSIM.

De actie is geldig van 1 april tot en met 31 mei 2021.

  • Als je tijdens de actieperiode (van 1 april tot en met 31 mei) kiest voor een internetbundel van 6 of 10 GB, krijg je gratis extra gigabytes (2 GB bij 6 GB en 5 GB bij 10 GB), tot je zelf van bundels wisselt. Als je na de actieperiode van bundels wisselt, kies je uit de bundels die we op dat moment aanbieden.
  • Als je tijdens de actieperiode een nieuwe bestelling plaatst, betaal je geen aansluitkosten.
  • De actieprijzen zijn beschikbaar voor alle nieuwe en bestaande Simyo klanten. Als bestaande Simyo klant kan je de actiebundels kiezen via Mijn Simyo of de Mijn Simyo app.
  • Simyo behoudt het recht om deze actievoorwaarden en actietarieven tussentijds te wijzigen.

Met Simyo Prepaid kan je je beltegoed op verschillende manieren opwaarderen. Je kan gebruik maken van onze snelle opwaardeerpagina. Je kan ook inloggen op Mijn Simyo of de Mijn Simyo app en opwaarderen via het tabblad Overzicht.

Het minimumbedrag waarmee je op kan waarderen is € 10, -. Na betaling waarderen we je tegoed binnen 5 minuten op. Je beltegoed is onbeperkt geldig, zolang je simkaart actief is. Lees hier hoe je jouw simkaart actief houdt.

Je beltegoed kan je 24 uur per dag online controleren. Dat doe je eenvoudig op Mijn Simyo of via de Mijn Simyo app. Nog geen Mijn Simyo app? Download ‘m in de App Store of de Google Play Store. Let op: het is niet mogelijk om via een telefoonnummer je beltegoed op te vragen.

Met je Prepaid simkaart kan je overal ter wereld bellen. Binnen de EU en een aantal andere landen (zone 1) bel en sms je voor hetzelfde tarief als in Nederland. Buiten zone 1 betaal je het tarief dat voor bijhorende zone geldt.

Internetten met je Prepaid simkaart kan overal ter wereld. Daarvoor moet je wel een internetbundel activeren op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app. Deze bundels zijn altijd 30 dagen geldig.

Binnen de EU kan je de internetbundel gebruiken, precies zoals in Nederland. Meer informatie over internetten in het buitenland vind je hier.

eSIM is beschikbaar voor iedereen met een Sim Only abonnement. Of je al jaren gebruikmaakt van Sim Only of juist net aanschuift: eSIM is een optie voor jou. Als je al een Prepaid simkaart hebt, kan je ook kiezen voor eSIM. Daarover lees je hieronder meer. Alleen de allernieuwste smartphones ondersteunen eSIM. Het is daarom slim om eerst te checken of jouw telefoon geschikt is. Is je smartphone geschikt? Dan kan je aan de slag!

Ondersteunt je smartphone nog geen eSIM? Er worden steeds meer toestellen aan de lijst toegevoegd waarop je eSIM wel kan gebruiken. Hou deze pagina dus in de gaten. Hieronder vind je een lijst met de toestellen die we ondersteunen:

Apple:
iPhone Xs, iPhone Xs Max, iPhone Xr, iPhone 11, iPhone 11 Pro.

Ja, je kan je plastic simkaart verwisselen voor eSIM! Als je smartphone geschikt is voor eSIM, kan je op de Mijn Simyo app via Instellingen - Simkaart klikken op ‘Activeer eSIM’. Je activeert dan direct je digitale simkaart door de stappen te volgen. Als je klaar bent kan je je plastic simkaart uit je telefoon halen. Die heb je dan niet meer nodig.

Je betaalt niets extra voor eSIM! Bestel je een nieuw Sim Only abonnement? Je betaalt geen extra kosten voor eSIM. Ook voor onze bestaande klanten geldt dat je kosteloos je plastic simkaartje om kan ruilen voor eSIM.

Op dit moment ondersteunen we die functie van de Apple Watch nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze pagina up to date blijft. Hou deze pagina in de gaten voor nieuws voor eSIM op je Apple Watch.

.

garantie telefoon
Terug naar overzicht
10,611x gelezen
+0
+0
Terug naar overzicht
Telefoons & Tech |

Telefoon en garantie: hoe zit dat precies?

Doet je telefoon het opeens niet meer of is er een onderdeel plotseling stuk? Grote kans dat dit valt onder de garantie van je telefoon. Maar wat houdt garantie eigenlijk in? En wanneer heb je er wel én niet recht op?

Eerder gaven we je al tips hoe je de levensduur van jouw telefoon kunt verlengen. Zo gaat ‘ie langer mee en komt hij weer flitsend voor de dag. Sommige dingen zijn helaas niet meer op te poetsen omdat ze stuk zijn. Wanneer heb je dan recht op garantie? Tijd om daar achter te komen!

garantie telefoonWat is garantie op je telefoon?

Garantie betekent dat jouw telefoon aan gestelde kwaliteitseisen voldoet. Deze eisen stellen dat een telefoon, of een onderdeel van een telefoon, niet opeens stuk mag gaan. Gebeurt dat wel? Dan is de fabrikant verplicht dit probleem gratis te repareren. Deze afspraak maak je met de fabrikant zodra je een telefoon koopt, in de koopovereenkomst. Daarin is bepaald dat een fabrikant garandeert dat jouw telefoon aan de gestelde kwaliteitseisen voldoet. En dat hij dus niet opeens stuk mag gaan.

Het ‘garantieverhaal’ kan soms ingewikkeld zijn, omdat er meerdere soorten garanties zijn. Zo is er garantie volgens wetgeving en bestaat er fabrieksgarantie. De fabrieksgarantie is alleen voor schade die niet door de gebruiker is veroorzaakt. Bijvoorbeeld als het scherm zonder enige aanleiding stuk gaat of als er dingen plotseling losraken. Garantie volgens wetgeving houdt in dat een telefoon ook tegen een klein stootje moet kunnen. Hij mag dan niet meteen stuk zijn. Bij normaal gebruik moet de telefoon gewoon heel blijven en mag deze niet om de haverklap vastlopen.

Wat is de garantietermijn van een telefoon?

De garantietermijn voor een telefoon is volgens Europese wetgeving minimaal twee jaar. De Nederlandse overheid vindt dat, als je een telefoon koopt, je recht hebt op een ‘deugdelijk product’. Zo’n dergelijk product moet minimaal twee jaar bestand zijn tegen dagelijks gebruik. Dit is daarom ook de minimale garantietermijn voor een smartphone. Gaat je telefoon binnen zes maanden al stuk en is de verkoper van mening dat het niet onder de garantie valt? Dan is het zelfs zo dat de verkoper moet kunnen aantonen dat je het toestel verkeerd hebt gebruikt.

garantie telefoonWat valt onder de garantie van je telefoon?

Goed, nu is duidelijk wat garantie is en hoe lang je er recht op hebt. Maar wanneer maak je aanspraak op een reparatie onder de garantievoorwaarden? Dus op een kosteloze reparatie van je telefoon?

De fabrikant moet je telefoon gratis repareren als je telefoon binnen de garantietermijn stuk gaat door een fabricagefout. Bijvoorbeeld als het scherm plotseling stuk gaat terwijl je niets geks deed. Je hebt ook recht op een gratis reparatie als de telefoon stuk gaat dankzij de software die geïnstalleerd is door de fabrikant of provider bij wie je de telefoon in combinatie met een abonnement afsloot.

Wat valt er niet onder de garantie van je telefoon?

Gaat je telefoon binnen twee jaar stuk? Dan heb je niet altijd recht op reparatie onder de garantievoorwaarden. Laat je bijvoorbeeld de telefoon in het water vallen terwijl ‘ie niet waterdicht is? Waterschade valt dan niet onder de garantievoorwaarden. De reparatie wordt dan niet vergoed.

Hetzelfde geldt voor valschade. Is het scherm stuk gegaan omdat je de telefoon liet vallen van de eerste verdieping? Dan zegt de fabrikant: eigen schuld, dikke bult. Je moet dan zelf de schermreparatie betalen. Deze redenen vallen niet onder de garantievoorwaarden omdat (de meeste) telefoons niet zijn gemaakt om tegen extreme stoten en water te kunnen. Tenzij een telefoon bijvoorbeeld waterdicht is.

garantie telefoonHoe wordt bepaald of een defect onder de garantie valt?

Met garantie is de hamvraag natuurlijk of een defect wél of niét onder de garantie valt. Hoe wordt dit bepaald? Het is niet zo dat je aangeeft hoe de telefoon is stukgegaan en dat de telefoon vervolgens wel of niet gratis wordt gerepareerd. Nee, fabrikanten hebben meestal een reparatiepartner in Nederland die de telefoons voor hun repareert. Dit bedrijf, bij veel fabrikanten is dat Dynafix, achterhaalt of de schade is veroorzaakt door een fabricagefout of door onzorgvuldig gebruik.

Kapotte telefoon valt onder de garantie, en nu?

Blijkt dat het defect aan je telefoon inderdaad valt onder de garantievoorwaarden? Je smartphone wordt dan gratis gerepareerd. Hiervoor hoef je dus niets te betalen. Let op: de verkoper is hierbij altijd het aanspreekpunt. Je hoeft dus niet zelf contact op te nemen met de fabrikant als je toestel kapot gaat. De (web)winkel waar je je telefoon gekocht hebt schakelt de fabrikant in.

Kapotte telefoon valt niet onder de garantie, en nu?

Blijkt dat de telefoon door ‘eigen schuld’ stuk is gegaan? De reparatiepartner informeert jou dan hierover. Het laat je weten wat de reparatie moet kosten. Vervolgens maak je zelf de afwegen of je hiervoor wil betalen of dat je de telefoon niet gerepareerd terug wil. De reparatiepartner brengt dan hoe dan ook inspectiekosten in rekening. Vaak kost dit enkele tientallen euro’s.

Je telefoon laten repareren door een zelf uitgekozen reparateur is in dit geval ook een optie. Vaak is dit uiteindelijk goedkoper. Bovendien zijn de reparatiekosten vrijwel altijd lager dan het kopen van een volledig nieuwe smartphone voor je Sim Only abonnement.

garantie telefoonSchade aan je telefoon voorkomen, zo doe je dat!

Wil je het niet riskeren dat je telefoon door eigen schuld stuk gaat? Er zijn verschillende webwinkels die telefoonhoesjes verkopen. Hiermee is jouw smartphone beter beschermd als je ‘m laat vallen. Ook zijn er sommige hoesjes die je telefoon waterdicht maken. Daarmee dek je jezelf dus nog meer in! Extra tip: een screenprotector kan geen kwaad, dan is ook het aanraakscherm beter beschermd tegen krassen en vallen. Dit bespaart je mogelijk een boel gedoe!

Stap nu over naar Simyo

In een paar eenvoudige stappen bestel jij je Simyo simkaart.