Simyo Sim Only abonnement nemen

Een Sim Only abonnement bestellen in tien stappen

Telefoons & Tech

Wil je overstappen op een Sim Only abonnement? Dit kan best ingewikkeld lijken. Daarom nemen we je in dit artikel mee langs alle onderdelen van het bestelproces. Ook lees je hier hoe lang het duurt voordat je via Sim Only mobiel belt, sms’t en internet!

1.    Ten eerste: Hou deze gegevens bij de hand

Simyo Sim Only abonnement documentenVoor het succesvol bestellen van een Sim Only abonnement heeft je nieuwe provider een aantal gegevens van je nodig. Maak je hierover geen zorgen, want elke Nederlandse provider gaat hier zorgvuldig mee om. Het kan per provider verschillen wat deze van je wil weten. Maar als je een identiteitsbewijs en bankgegevens bij de hand hebt, komt het altijd wel goed. Wil je ook meteen nummerbehoud regelen? Je nieuwe provider heeft dan wat meer informatie van je nodig, zoals je telefoonnummer, simkaartnummer, de naam van je huidige provider, wat de vorm van je huidige abonnement is en wanneer je contract afloopt.

2.    Aan de slag: Een Sim Only abonnement aanvragen

Voor het succesvol aanvragen van een Sim Only abonnement hoef je niet naar de winkel te gaan. Dit kan vaak ook op de website van de provider. Zo ook bij Simyo. Sterker nog: bij ons kan het alleen online! Dit artikel gaat over hoe je Sim Only bij Simyo bestelt en wat daar bij komt kijken, maar je kunt het blog ook als leidraad gebruiken als je een abonnement bij een andere provider neemt. Ga, om met het bestelproces te beginnen, naar onze website en druk op ‘Sim Only’.

3.    Eerste beslissing: Kies de duur van je Sim Only abonnement

Simyo onderzoekt Sim Only abonnementNiet elk Sim Only abonnement heeft dezelfde lengte. De drie meest voorkomende varianten hebben de duur van een maand, een jaar of twee jaar. Bij Simyo kun je kiezen voor Sim Only waarbij je maandelijks kunt opzeggen, of je kunt het voor een jaar vastzetten.

Wanneer neem ik een maandelijks opzegbaar Sim Only abonnement?

Deze abonnementslengte past het beste bij je als je nog niet weet of Sim Only bij je past, of als je de provider eerst wil uitproberen voordat je met ‘m ‘trouwt’. Ook is dit misschien wel de beste abonnementsvorm als je op elk moment je abonnement wil kunnen opzeggen. Je snapt ‘m zelf vast al wel, maar dit type abonnement kun je elke maand opzeggen.

Wanneer zet ik Sim Only voor een jaar vast?

Heb jSimyo Sim Only abonnement duure een maandelijks opzegbaar Sim Only abonnement en ben je toch niet van plan over te stappen? Of weet je zeker dat Sim Only bij je past? Kies dan voor een jaarabonnement. Dan ben je nét wat voordeliger uit. Een jaarabonnement heeft nog een fijn voordeel: als je bij Simyo twee keer op rij een jaarabonnement neemt, ontvang je korting op je belbundel en krijg je gratis MB’s. Mooi meegenomen, toch?

4.    Tweede beslissing: Kies je bundels

Een Sim Only abonnement bestaat uit bundels. Bij de meeste providers heb je sowieso een belbundel en bepaal je zelf of je ter aanvulling een internetbundel neemt. Zo ook bij Simyo. Het verschilt per provider of je het formaat van je bundels tijdens de abonnementsperiode kunt aanpassen. Bij Simyo ben je baas in eigen bundel, want via Mijn Simyo en de Mijn Simyo app kun je elke maand gratis je bundels naar boven of beneden aanpassen.

Hoeveel belminuten heb ik nodig?

Simyo Sim Only abonnement belbundelsNiet elke provider heeft dezelfde belbundels. Twijfel je hoeveel minuten je nodig hebt? Dit blog helpt je de juiste belbundel uit te kiezen! Kom je tóch belminuten tekort? Tip: bel dan bijvoorbeeld via WhatsApp, dat kost je MB’s in plaats van minuten!

Welke internetbundel past bij mij?

Simyo Sim Only abonnement internetbundelOok wat betreft internetbundels heeft niet elke provider hetzelfde aanbod. Wel zijn er wat overeenkomsten. Zo is de kleinste bundel vaak 100 MB groot. Het formaat van de grootste bundels loopt op tot dik in de GB’s. Volgens Telecompaper heeft momenteel 47% van de Nederlanders een internetbundel van 1 GB. Dit blog helpt je met het uitkiezen van de juiste internetbundel en hier lees je wat je met welke internetbundel van Simyo kunt doen. Dan is het voor jou wat makkelijker om een keuze te maken.

Ter aanvulling: onbeperkt sms’en en Flex 4G

Sommige providers bieden ter aanvulling ook andere bundels aan. Zo hebben de meeste providers, waaronder Simyo, een onbeperkt sms-bundel voor jou in de aanbieding: handig voor wanneer je vaak contact hebt met iemand die geen WhatsApp heeft. Ook heeft niet elke provider standaard 4G-internet. Simyo heeft hiervoor de Flex 4G bundel, die 5 euro per maand kost. Deze bundel komt van pas als je graag video’s streamt. We raden dan wél aan dat je een internetbundel van 2000 MB of meer neemt.

5.    Bereikbaar blijven: Nummerbehoud aanvragen

Simyo Sim Only abonnement nummerbehoudNa het uitkiezen van je bundels beslis je of je je huidige telefoonnummer meeneemt naar je Sim Only abonnement. Wil je jouw nummer niet behouden? Druk dan op ‘nee, dank je’. Je krijgt dan van je provider een nieuw telefoonnummer. Je moet dan wél zelf je abonnement opzeggen. Selecteer deze mogelijkheid ook als je nog geen mobiel telefoonnummer hebt.

Als je wél je nummer wil houden, is het handig om de volgende dingen bij de hand te houden:

  • Het te behouden telefoonnummer;
  • De vorm van je huidige abonnement;
  • De datum wanneer je contract eindigt;
  • Je huidige provider;
  • Het nummer van je simkaart.

Omdat het proces van nummerbehoud per situatie kan verschillen, lees je hieronder de mogelijke scenario’s. Het is belangrijk dat je alle gegevens juist invult, want alleen dan zet je je nummer succesvol over. Je kunt dan bellen met je oude nummer op de dag dat je vorige abonnement afloopt.

Als je je nummer wil meenemen, is het verstandig om niet zelf je abonnement op te zeggen. De providers regelen nummerbehoud dan onderling en zorgen ervoor dat je niet dubbel betaalt, of een paar dagen zonder je nummer zit. Zij spreken de eerst mogelijke datum af waarop je nummer kan worden overgezet. Dit kost geen geld, want nummerbehoud is altijd gratis.

Als je aanvraag voor nummerbehoud is goedgekeurd, geldt dat tegelijkertijd als een opzegging van het contract bij je vorige provider. Dan heb je daar ook geen omkijken meer naar! Is de aanvraag voor nummerbehoud afgekeurd? Neem dan contact op met de klantenservice van je vorige provider, want dan is je abonnement nog niet opgezegd.

Overstappen van Prepaid naar Sim Only

Je kunt Prepaid op elke datum inruilen voor een Sim Only abonnement, omdat je niet te maken hebt met een datum waarop je contract afloopt. Simyo kan zes dagen na jouw aanvraag voor nummerbehoud je nummer overzetten naar je nieuwe Sim Only abonnement. Heb je Prepaid van Simyo en wil je bij ons een Sim Only abonnement nemen? Je leest hier hoe je dat doet!

Overstappen van particulier abonnement naar Sim Only

De opzegtermijn voor een particulier abonnement is één maand. Omdat nummerbehoud aanvragen hetzelfde is als opzeggen, duurt het dus minstens een maand voor je nummer kan worden overgezet. Is je contract nog niet afgelopen? Bij Simyo kun je dan al vanaf twee maanden voor de einddatum nummerbehoud aanvragen. Vraag jij twee maanden tot een maand van tevoren nummerbehoud aan? Dan stopt je abonnement precies op het einde van de contractdatum. Tenzij deze datum in het weekend is, dan wordt je nummer op de eerstvolgende werkdag overgezet. De dag dat je nummer wordt overgezet, is de dag dat je oude abonnement definitief afloopt en nieuwe abonnement ingaat.

Overstappen van een zakelijk abonnement naar Sim Only

De opzegtermijn voor een zakelijk abonnement is drie maanden. Je kunt, als je contract nog niet is afgelopen, vanaf vier maanden van tevoren bij Simyo een Sim Only abonnement met nummerbehoud aanvragen. Het is belangrijk dat je jouw klantnummer bij de hand hebt om voor een zakelijk abonnement nummerbehoud aan te vragen. Verder werkt nummerbehoud bij een zakelijk abonnement hetzelfde als bij een particulier abonnement, alleen duurt het dus wat langer.

Achteraf nummerbehoud aanvragen

Weet je tijdens het bestellen van Sim Only nog niet of je nummerbehoud wil? Geen probleem: je kunt dit ook pas aanvragen als je simkaart van Simyo op de deurmat ligt. Log dan in op Mijn Simyo met je tijdelijke telefoonnummer en je wachtwoord uit de bevestigingsmail. Je krijgt dan de keuze of je de simkaart met óf zonder nummerbehoud wil activeren. Kies dan voor activeren met nummerbehoud. Simyo dient de aanvraag dan alsnog in bij je vorige provider en zegt daarmee je abonnement op. Na het indienen van de aanvraag zie je de status daarvan op Mijn Simyo.

Aanvraag nummerbehoud afgewezen: wat nu?

Dat is natuurlijk vervelend, maar gelukkig kan dit vaak verholpen worden. Als je aanvraag voor nummerbehoud is afgewezen, kloppen één of meerdere gegevens niet of mag je nog niet weg van je provider. Neem altijd contact op met je oude provider om erachter te komen wat er precies niet klopt. Via Mijn Simyo geef je deze gegevens dan aan ons door. Zodra alle gegevens kloppen, keurt je oude provider je aanvraag voor nummerbehoud goed. Je ontvangt dan van Simyo de bevestiging en datum van overzetting. Komt goed, dus! Wil je geen nummerbehoud meer? Neem dan contact op met de klantenservice van je nieuwe provider, want deze moet je abonnement dan nog wél aanzetten.

6.    Essentieel: Jezelf legitimeren

Simyo Sim Only abonnement legitimerenNadat je wel of niet het nummerbehoudproces doorlopen hebt, ga je naar de volgende fase in de bestelling van Sim Only: jezelf legitimeren. Tegenwoordig zijn providers verplicht om naar je persoonsgegevens te vragen. Nederlandse providers gaan hier zorgvuldig mee om, dus je kunt ze deze met een gerust hart toevertrouwen. Je legitimeert jezelf door het documentnummer van je paspoort, ID-kaart, rijbewijs of verblijfsvergunning in te vullen.

7.    Doorpakken: Bestelling afronden

Simyo Sim Only abonnement bestelling afrondenTot slot controleer je voor de laatste keer je bestelling. Je checkt of de door jouw ingevulde gegevens en uitgekozen bundels kloppen. Tot slot maak je via iDeal 1 cent aan Simyo over. Hiermee verifieer je jouw rekeningnummer en kun je voortaan via automatische incasso je telefoonrekening betalen. De aansluitingskosten staan op je eerste factuur, die je later van Simyo krijgt. Mocht je de bestelling nog willen annuleren? Dat doe je via deze pagina.

8.    Wachten: Je simkaart is onderweg

Simyo Sim Only abonnement simkaart onderwegDaarna is het wachten tot de simkaart op je deurmat ligt. Bij Simyo duurt dit maximaal drie werkdagen. Je hoeft hiervoor niet thuis te blijven, want de simkaart past gewoon door de brievenbus. In de meegeleverde brief staan instructies voor het activeren van je simkaart. Ook lees je hoe je het juiste simkaartformaat je uit de 3-in-1 simkaart drukt. De pincode van je simkaart vind je op Mijn Simyo.

9.    Simkaart binnen: De start van je nieuwe abonnement

Simyo Sim Only abonnement simkaart Na het activeren van je simkaart kun je altijd direct mobiel bellen, sms’en en internetten. Wij raden echter aan dat je de nieuwe simkaart niet gebruikt vóór de datum waarop je nummer wordt overgezet. Als je voor die datum de simkaart gebruikt, is je abonnement nog niet begonnen en maak je buitenbundelkosten.

Heb je geen nummerbehoud aangevraagd? Dan kun je na het activeren je simkaart direct gebruiken. Als je bij Prepaid voor nummerbehoud hebt gekozen, duurt het zes werkdagen voordat je met je oude, vertrouwde nummer belt.

10. Finish: Blijf in controle met Mijn Simyo en de Mijn Simyo app

Simyo Sim Only abonnement mijn simyo appMet Sim Only van Simyo hou je via Mijn Simyo en de Mijn Simyo app je verbruik in de gaten. Ook pas je hier eventueel je instellingen aan. Blijkt na een tijdje dat de bundels niet bij je passen? Geen probleem, want bij Simyo kun je deze elke maand naar boven of beneden gratis aanpassen. Zo hou je zelf de controle en ben je écht baas in eigen bundel. Als je nog vragen hebt, kun je deze altijd stellen aan onze Klantenservice. Dit kan onder andere via het Simyo Forum of via Twitter. De Simyo Klantenservice geeft tussen 9 en 17.30 uur sowieso antwoord, maar schrik niet als je daarvoor of daarna óók antwoord krijgt. Veel plezier met je nieuwe Sim Only abonnement!

Discussie