Bij Simyo kun je kiezen voor eSIM, een digitale simkaart. Als jouw telefoon eSIM ondersteunt, kan je bellen, internetten en sms’en, zonder dat je daar een fysieke simkaart voor hebt. Een eSIM doet namelijk hetzelfde als de plastic simkaart, maar zit al ingebouwd in je telefoon. Een versleten of verloren simkaart is daarmee verleden tijd.
Eerste Hulp bij eSIM
Wat is eSIM?

Is jouw telefoon klaar voor eSIM?
Voordat je aan de slag gaat met eSIM, is het belangrijk dat je telefoon er klaar voor is.
-
Controleer in de telefoonlijst of je telefoon geschikt is voor eSIM
-
Zorg dat je verbonden bent met een stabiel WiFi-netwerk
-
Download alvast de Mijn Simyo-app op je telefoon
Je Simyo eSIM installeren en activeren doe je zo:
eSIM vervangen of overzetten naar je nieuwe telefoon
Wil je je eSIM vervangen of overzetten naar je nieuwe iPhone of Android? Vraag dan een nieuwe eSIM aan via de Mijn Simyo-app op je nieuwe telefoon. Ga in de app bij Instellingen naar Simkaart en klik vervolgens op 'eSIM installeren'. Hierna volg je de stappen om de eSIM te installeren. De simkaart in je oude telefoon wordt hierbij automatisch uitgeschakeld.
Je eSIM instellingen
Als je voor het eerst een Simyo eSIM gebruikt, kan het lastig zijn om de juiste instellingen te vinden. We helpen je hier graag bij.
Vraag?
Antwoord
Ik heb na het installeren van eSIM geen verbinding met het Simyo netwerk. Wat nu?
Ik heb na het installeren van eSIM geen verbinding met het Simyo netwerk. Wat nu?
Heb je je telefoon nog niet opgestart? Om de installatie van je eSIM te voltooien, is het belangrijk om je telefoon even opnieuw te starten. Heb je dit gedaan, dan kan het nog enkele minuten duren voor je verbinding hebt met het netwerk van Simyo.
Soms kan een eSIM vastlopen tijdens het activeren, vooral als je de eSIM hebt geïnstalleerd in het buitenland of een gebied met slechte netwerkdekking.
Je kunt gerust zijn, want zelfs als 'activeren' of 'fout bij activeren' wordt weergegeven is de eSIM volledig geïnstalleerd. Het activeringsproces wordt afgerond wanneer je netwerkverbinding weer sterk genoeg is. Ben je in het buitenland? Dan wordt het afgerond zodra je binnen het dekkingsgebied van het sterkste buitenlandse netwerk bent.
Mijn iPhone vraagt om een QR code. Waar kan ik die krijgen?
Mijn iPhone vraagt om een QR code. Waar kan ik die krijgen?
Het installeren van onze eSIM gaat volledig via de Mijn Simyo-app . Je hebt hier dus geen QR code voor nodig.
Eén of twee simkaarten tegelijk. Wat kies ik?
Eén of twee simkaarten tegelijk. Wat kies ik?
Gebruik je, naast de eSIM van Simyo, nog een andere simkaart in de telefoon? Dan kies je voor "Twee simkaarten tegelijk'. Deze instelling zorgt er tijdens het installatieproces voor dat je alvast in kan stellen welke simkaart je als hoofdlijn wil gebruiken.
Ik krijg de melding 'Oeps, hier gaat wat mis'. Wat nu?
Verwijder alle fysieke simkaarten uit je telefoon en loop het installatieproces opnieuw langs. Deze melding komt namelijk vaak voor wanneer er nog een fysieke simkaart in de telefoon zit tijdens het installeren van de eSIM. Ga je uiteindelijk meerdere simkaarten gaat gebruiken? Je kan uiteraard na het installeren je fysieke simkaart weer terugdoen.
Ik heb mijn telefoon in het buitenland gekocht. Maakt dit wat uit?
Ik heb mijn telefoon in het buitenland gekocht. Maakt dit wat uit?
Als je je telefoon in het buitenland hebt gekocht is het mogelijk dat de telefoon is vergrendeld door de buitenlandse aanbieder die de telefoon aan je verkocht heeft. Dit noemen we een simlock. Hierdoor kan de eSIM van Simyo niet op je telefoon worden geïnstalleerd. Zeker weten dat je met een simlock te maken hebt? Controleer de simkaartfoutmeldingen .
Ik zie mijn telefoonnummer niet bij de eSIM staan. Hoe kan dat?
Ik zie mijn telefoonnummer niet bij de eSIM staan. Hoe kan dat?
Dit probleem komt regelmatig voor op de iPhone. Je telefoonnummer zal dan handmatig aan je Apple ID moeten worden gekoppeld. We leggen je in onze Toestelhulp uit hoe het moet. Nadat je het telefoonnummer gekoppeld hebt, is het ook mogelijk om iMessage en FaceTime te verbinden met je telefoonnummer.
Waarom heb ik geen internetverbinding?
Waarom heb ik geen internetverbinding?
Dit kan komen door het netwerk, maar ook door je telefoon of simkaart. Gelukkig is het vaak ook zo weer op te lossen. Probeer je internet eens opnieuw in te stellen . Heeft dat niet geholpen? Kijk in onze Toestelhulp voor de meest voorkomende oplossingen.
Waarom is mijn internet langzaam?
Waarom is mijn internet langzaam?
Snelheid is afhankelijk van dekking. Gelukkig hebben we meerdere oplossingen om je internetverbinding te verbeteren. Probeer je internet eens opnieuw in te stellen . Heeft dat niet geholpen? Bekijk onze Toestelhulp voor de meest voorkomende oplossingen.
Heb je alle stappen hierboven doorlopen? Dan kan het ook aan je locatie liggen. Als je dit probleem alleen op een bepaalde plek hebt kun je het bereik op de dekkingskaart controleren.
Ik krijg de melding “Deze code is niet langer geldig”. Wat nu?
Ik krijg de melding “Deze code is niet langer geldig”. Wat nu?
Als je de eSIM voor de eerste keer installeert, kan deze foutmelding te maken hebben met een zwakke internetverbinding of er zijn te veel eSIMs geïnstalleerd op je telefoon.
Heb je de eSIM vaker dan één keer via onze app aangevraagd? Dan kan het ook zijn dat er meerdere aanvragen tegelijk lopen, waarbij er een aanvraag bij zit waarvan de code niet meer geldig is. Je kan in dit geval het beste contact opnemen met onze klantenservice . Zij kunnen je hier verder mee helpen.
Ik heb al een Sim Only bij Simyo. Kan ik ook eSIM kiezen?
Ik heb al een Sim Only bij Simyo. Kan ik ook eSIM kiezen?
Ja, je kan je plastic simkaart verwisselen voor eSIM! Als je smartphone geschikt is voor eSIM , kan je op de Mijn Simyo app via Instellingen - Simkaart klikken op ‘Activeer eSIM’. Je activeert dan direct je digitale simkaart door de stappen te volgen. Als je klaar bent kan je je plastic simkaart uit je telefoon halen. Die heb je dan niet meer nodig.
Kan ik eSIM gebruiken op mijn smartwatch of Apple Watch?
Kan ik eSIM gebruiken op mijn smartwatch of Apple Watch?
Op dit moment ondersteunt onze eSIM nog geen smartwatches. Wij zorgen ervoor dat onze eSIM-pagina up to date blijft. Hou deze pagina in de gaten voor nieuws voor eSIM op je smartwatch of Apple Watch.
Wat moet ik doen als de eSIM vastloopt bij het activeren?
Wat moet ik doen als de eSIM vastloopt bij het activeren?
Soms kan een eSIM vastlopen tijdens het activeren, vooral als je de eSIM hebt geïnstalleerd in het buitenland of een gebied met slechte netwerkdekking.
Je kunt gerust zijn, want zelfs als 'activeren' of 'fout bij activeren' wordt weergegeven is de eSIM volledig geïnstalleerd. Het activeringsproces wordt afgerond wanneer je netwerkverbinding weer sterk genoeg is. Ben je in het buitenland? Dan wordt het afgerond zodra je binnen het dekkingsgebied van het sterkste buitenlandse netwerk bent.
Ben je niet helemaal zeker? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice . We helpen je dan graag verder.