Schermtijd

Verslaafd aan je telefoon? Straks niet meer met Schermtijd

Privacy & veiligheid

 

Je kent het wel, even door je tijdlijn scrollen om zo uiteindelijk urenlang door te gaan. Om onder andere smartphoneverslaving tegen te gaan hebben Android-toestellen en iPhones de ‘Schermtijdfunctie’. Deze functie is de extra stok achter de deur voor mensen die moeilijk van hun telefoon kunnen afblijven. Ben je benieuwd hoeveel procent van de Nederlanders wat minder op hun telefoon willen zitten? Klik dan hier!

Bewuster met je gebruik op Apple-toestellen

Schermtijd is er niet alleen voor je iPhone, maar ook voor je iPad. Elk toestel dat draait op iOS 12 heeft alle instellingen van Schermtijd en bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Apparaatvrije tijd: je bepaalt zelf welke apps op welk tijdstip niet beschikbaar zijn.
  • Applimieten: stel zelf limieten in voor bepaalde apps of categorieën.
  • Altijd toegestaan: hieronder zet je de apps die altijd gebruikt mogen worden.
  • Materiaal en privacy: blokkeer bepaald materiaal en stel bijvoorbeeld een leeftijdsgrens op voor bepaalde films en series.

Zo vaak gebruik jij je iPhone

Schermtijd maakt elke week een rapport van alle statistieken. Daarnaast werkt het samen met ‘Delen met gezin’, zo kun je als ouder heel gemakkelijk een overzicht van het smartphonegebruik van je kind krijgen. Je ziet direct hoeveel tijd je kind besteedt aan zijn iPhone of iPad. In het rapport vind je terug welke apps je het meest gebruikt en hoeveel tijd je per app hebt besteed. Daarnaast zie je ook hoeveel uur je in totaal je telefoon hebt opgepakt en aangezet. De functie is erg gedetailleerd, want je ziet ook hoe snel je je telefoon oppakt (om de 5 minuten) en wanneer je hem het vaakst oppakt.

Al deze statistieken zijn niet alleen van dezelfde dag te zien, maar ook voor de afgelopen zeven dagen. Zo krijg je een duidelijk overzicht van jouw weekgebruik en kun je vergelijken tussen verschillende dagen. Deze statistieken zijn overigens alleen voor jou in te zien, tenzij je als ouder ervoor kiest om de gegevens van je kind bij te houden.

Wees gerust – je privacy blijft intact

Apple neemt de beveiliging van jouw persoonsgegevens erg serieus. “Met uw uitdrukkelijke toestemming kunnen we gegevens verzamelen over de manier waarop u uw apparaat en apps gebruikt om app-ontwikkelaars te helpen hun apps te verbeteren”. De gegevens die in Schermtijd te vinden zijn, zullen dus nooit zonder jouw toestemming verspreid worden. Daarnaast mag Apple dit met ingang van de nieuwe privacywet niet delen.

Hoe werkt het dan?

Als je bij het inzien van je schermtijd-rapport tot de conclusie komt dat je wel wat kan minderen in je iPhone-gebruik, dan kan je nu per app of appcategorie een limiet instellen.

Apparaatvrije tijd

 Met downtime bepaal je op welke tijdstippen je even helemaal geen gebruik mag maken van je iPhone. Dit activeer je als volgt:

  1. Ga naar ‘Schermtijd’
  2. Tik op ‘Apparaatvrije tijd’ en zet de schakelaar op groen
  3. Kies een start- en eindtijd

Zodra je Apparaatvrije tijd activeert, blokkeert je iPhone alle meldingen van apps, tenzij anders ingesteld (hierover straks meer). Zo kun je makkelijker je telefoon laten liggen, omdat je niet wordt afgeleid door een oplichtend scherm of verschillende geluidjes.

Applimieten

 Weet je van jezelf dat je meerdere keren per dag door bijvoorbeeld Facebook of je webbrowser scrolt, terwijl je eigenlijk andere dingen moet doen? Dan kun je een daglimiet instellen die na een bepaalde tijd van gebruik een app vergrendelt. Ga hiervoor naar ‘Schermtijd’ > ‘Applimieten’. Zodra je in de buurt komt van je daglimiet krijg je een melding. Als je je limiet eenmaal hebt bereikt kun je de app niet meer openen.

Altijd toegestaan

Er zullen altijd een aantal apps zijn die je moet blijven gebruiken, bijvoorbeeld om te bellen of apps die je om medische redenen nodig hebt. Deze apps kun je dan ook gewoon uitsluiten van bovenstaande maatregelen.

  1. Tik op ‘Schermtijd’
  2. Kies ‘Altijd toegestaan’
  3. Kies de apps die je altijd wil laten toestaan

Als je Schermtijd gaat gebruiken is en blijft het je eigen verantwoordelijkheid hoe je hiermee omgaat. Je kunt namelijk zelf de meldingen weer aanzetten. Dus laat je telefoon eens links liggen en wees streng voor jezelf als je echt je telefoongebruik wilt minderen. Wil je dit doel nog meer realiseren? Stel dan je iOS-instellingen slim in.

Schermtijd met Android

Op sommige Android-toestellen is er een soortgelijke Schermtijdfunctie die je kan vinden onder ‘Digitaal Welzijn’ -> ‘Dashboard’.

Schermtijdlimiet instellen

 Je kunt zelf het aantal uren dat je op je telefoon mag zitten instellen. Dit doe je gemakkelijk via de optie ‘Scherm-tijdbeheer’.

  1. Ga naar ‘Digitale Balans’
  2. Vink ‘Scherm-tijdbeheer’ aan
  3. Klik op ‘Schermtijd’
  4. Pas ‘Dagelijkse schermtijd’ aan naar het gewenste aantal uren.

Tijd voor bed

Ook kun je de optie toevoegen om apps te laten blokkeren. Je bepaalt ten alle tijden zelf welke apps dat zijn.

Applimieten

Schermtijd stel je in het algemeen in, maar je kunt ook specifieke apps limiteren. Dat doe je onder de optie ‘App-limieten’. Kies een app uit die je wil limiteren en stel een tijdslimiet in. Ook kun je in dit tabblad ervoor kiezen een app juist áltijd toegang te geven.

Beschikt jouw toestel nog niet over deze functie? Niet getreurd! Er zijn genoeg apps in de Play Store die dezelfde opties bieden, zoals de gratis app ActionDash. Deze app is op veel vlakken vergelijkbaar met Digitaal Welzijn en geeft je gedetailleerd overzicht van je telefoon- en appgebruik. Bovendien heeft het ook de optie voor applimieten en ‘Focus Mode’, waarin je tijdelijk notificaties van specifieke apps blokkeert.

Houd jij je telefoongebruik al bij?