social_blog

Snel en gezond eten? Dat lukt met deze 6 tips en handige apps

Slimme tips

Als je het druk hebt, schiet een goede maaltijd er nog wel eens bij in. En vaak wordt het er in je vrije uurtjes niet beter op; dan deel je je tijd nét even wat anders in. Wil je toch makkelijk en gezond eten, zonder te veel gedoe? Deze zes slimme tips en handige apps helpen daarbij.

Een wereld van verschil

Tussendoortjes, even snel een broodje kopen, tóch dat patatje na een lange dag… Op je werk, maar ook in je vrije tijd blijven (dure) snacks verleidelijk. Gevolg? Je geeft te veel geld uit aan eten dat vaak te veel zout, suiker en calorieën bevat. Dat kan anders. Een goede voorbereiding en wat slimme keuzes kunnen een wereld van verschil maken.

Slim snacken

Met een ‘als-dan-plan’ snoep en snack je stukken gezonder. Aukje Verhoeven ontdekte in haar promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht dat je wel 190 kilocalorieën per dag bespaart als je iets ongezonds vervangt door iets gézonds. Dagje strand? Kies niet voor een patatje, maar bijvoorbeeld een volkoren boterham met humus. Niet minder, maar gezonder snacken dus. Simpel! Extra tip: neem die boterham niet gesmeerd mee. Doe (bevroren) brood, beleg en wat extra groente zoals komkommer en tomaatjes in losse bakjes en voeg deze pas bij elkaar als je gaat eten. Zo blijft alles lekker vers. Deze truc kun je ook op je werk toepassen: neem je eigen lunch mee en eten deze buiten op. Drie vliegen in één klap: buitenlucht, een gezonde lunch en goedkoper dan een broodje uit de kantine.

5090692820_8dd1efe8f5_o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zes tips van een expert

Als er iemand weet hoe je makkelijk gezond eet, is het Marijke Berkenpas. Klinisch diëtist, voedingswetenschapper én schrijfster van het populaire boek ‘Eet als een expert. Ze heeft zes slimme tips om de koelbox te vullen als je een dagje eropuit gaat:

  1. “Bereid je goed voor. Veel mensen denken pas als ze op weg zijn aan wat te eten. Met als gevolg dat ze nog even snel bij een tankstation allerlei voorverpakte, ongezonde en dure dingen inslaan. Erg zonde.
  2. Zorg voor bevroren flesjes water, die je meteen gebruikt als drinkbare koelelementen. Op een hete zomerdag is veel drinken sowieso belangrijk.
  3. Vul hersluitbare bakjes met groente en fruit die je niet hoeft te schillen of snijden. Denk aan tomaatjes, radijsjes, worteltjes, druiven, bessen, bananen en bijvoorbeeld ook edamameboontjes. Dat zijn onrijpe peulvruchten van de sojaplant. Lekker én gezond.
  4. Stop wat volkoren Turks brood of pita’s in je tas. Deze kun je prima vullen met humus en groente.
  5. Voor de lekkere trek later in de middag ga je voor olijven, ongezouten nootjes, pinda’s of eieren. Gekookte eitjes kun je wel vier dagen in de koelkast bewaren. Dus ook makkelijk van te voren te doen.
  6. Voor de lunch of ‘s avonds maak je een verse salade met gerookte kip, linzen of ei. Of je bakt de avond ervoor nog een bananenbrood of wat haverkoekjes.”

Eet als een expert_highress1

Smartphone? Smartfood!

Ook je telefoon is een perfecte voedingscoach. Wij hebben drie handige apps én drie blogs vol gemakkelijke tips voor je geselecteerd.

Foodapps (gratis)

  1. Tender. Gerechtjes swipen. Alles wat je naar rechts swipet wordt voor je opgeslagen. Android/iOS.
  2. Foodzy. Je persoonlijke voedseldagboek. Met de app hou je heel eenvoudig bij wat je op een dag allemaal eet en drinkt. Android/iOS.
  3. Koken met Aanbiedingen. Recepten afgestemd op actuele supermarktaanbiedingen. Android/iOS. Lees ook dit blog over besparen op je boodschappen.

Foodblogs

  1. Chickslovefood. Bekend van ‘Het 5 or less-kookboek’: gemakkelijke en gezonde recepten met maximaal 5 ingrediënten.
  2. Uit Pauline’s Keuken. Koken hoeft niet ingewikkeld te zijn.
  3. Lekker en Simpel. De naam zegt alles.

Wat ga jij voor lekkers maken?

Zo zie je maar, het is helemaal niet zo moeilijk om ook in je vrije tijd makkelijk, voordelig en gezond te eten. Met een goede voorbereiding en wat verse zelfgemaakte hapjes kom je al een heel eind. Dus, wat ga jij voor lekkers maken?

IMG_7268

Discussie