Schermtijd verkorten? Zo doe je dat!

Privacy & veiligheid

Je kent het wel, even door je tijdlijn scrollen om zo uiteindelijk urenlang door te gaan. Om onder andere smartphoneverslaving tegen te gaan hebben Android-toestellen en iPhones de ‘Schermtijdfunctie’. Het online tijdverdrijf zal tegenwoordig meer zijn door sociale onthouding, maar blijf bewust van het gebruik van je mobiel. Deze functie is namelijk de extra stok achter de deur voor mensen die moeilijk van hun telefoon kunnen afblijven. Ben je benieuwd hoeveel procent van de Nederlanders wat minder op hun telefoon willen zitten? Dat vind je in de resultaten van ons onderzoek over smartphonegebruik!

Bewuster met je gebruik op Apple-toestellen

Schermtijd is er niet alleen voor je iPhone, maar ook voor je iPad. Elk toestel dat draait op iOS 12 heeft alle instellingen van Schermtijd en bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Apparaatvrije tijd: je bepaalt zelf welke apps op welk tijdstip niet beschikbaar zijn.
  • Applimieten: stel zelf limieten in voor bepaalde apps of categorieën.
  • Altijd toegestaan: hieronder zet je de apps die altijd gebruikt mogen worden.
  • Materiaal en privacy: blokkeer bepaald materiaal en stel bijvoorbeeld een leeftijdsgrens op voor bepaalde films en series.

Schermtijd: zo vaak gebruik jij je iPhone

Schermtijd maakt elke week een rapport van alle statistieken. Daarnaast werkt het samen met ‘Delen met gezin’, zo kun je als ouder heel gemakkelijk een overzicht van het smartphonegebruik van je kind krijgen. Je ziet direct hoeveel tijd je kind besteedt aan zijn iPhone of iPad. In het rapport vind je terug welke apps je het meest gebruikt en hoeveel tijd je per app hebt besteed. Daarnaast zie je ook hoeveel uur je in totaal je telefoon hebt opgepakt en aangezet. De functie is erg gedetailleerd, want je ziet ook hoe snel je je telefoon oppakt (om de 5 minuten) en wanneer je hem het vaakst oppakt.

Al deze statistieken zijn niet alleen van dezelfde dag te zien, maar ook voor de afgelopen zeven dagen. Zo krijg je een duidelijk overzicht van jouw weekgebruik en kun je vergelijken tussen verschillende dagen. Deze statistieken zijn overigens alleen voor jou in te zien, tenzij je als ouder ervoor kiest om de gegevens van je kind bij te houden.

Wees gerust – je privacy blijft intact

Apple neemt de beveiliging van jouw persoonsgegevens erg serieus. “Met uw uitdrukkelijke toestemming kunnen we gegevens verzamelen over de manier waarop u uw apparaat en apps gebruikt om app-ontwikkelaars te helpen hun apps te verbeteren”. De gegevens die in Schermtijd te vinden zijn, zullen dus nooit zonder jouw toestemming verspreid worden. Daarnaast mag Apple dit met ingang van de privacywet niet delen.

Hoe werkt schermtijd?

Als je bij het inzien van je schermtijd-rapport tot de conclusie komt dat je wel wat kan minderen in je iPhone-gebruik, dan kan je nu per app of appcategorie een limiet instellen.

Apparaatvrije tijd

 Met downtime bepaal je op welke tijdstippen je even helemaal geen gebruik mag maken van je iPhone. Dit activeer je als volgt:

  1. Ga naar ‘Schermtijd’
  2. Tik op ‘Apparaatvrije tijd’ en zet de schakelaar op groen
  3. Kies een start- en eindtijd

Zodra je Apparaatvrije tijd activeert, blokkeert je iPhone alle meldingen van apps, tenzij anders ingesteld (hierover straks meer). Zo kun je makkelijker je telefoon laten liggen, omdat je niet wordt afgeleid door een oplichtend scherm of verschillende geluidjes.

Applimieten

Weet je van jezelf dat je meerdere keren per dag door bijvoorbeeld Facebook of je webbrowser scrolt, terwijl je eigenlijk andere dingen moet doen? Dan kun je een daglimiet instellen die na een bepaalde tijd van gebruik een app vergrendelt. Ga hiervoor naar ‘Schermtijd’ > ‘Applimieten’. Vanaf iOS 13 kun je niet alleen een categorie apps beperken, maar ook individuele apps binnen deze serie. Zodra je in de buurt komt van je daglimiet krijg je een melding. iOS 13 geeft je de keuze om de app af te sluiten, het limiet te negeren of je nog één minuut te geven. Deze minuut geeft je de tijd om gemaakt werk op te slaan of een game af te ronden.

Website beperken

Weet je dat iOS 12 alleen het volledige gebruik van Safari kan beperken? In iOS 13 is het nu ook mogelijk om individuele websites te blokkeren op je webbrowser. Handig als je even niet meer op een bepaalde website terecht wil komen.

Altijd toegestaan

Er zullen altijd een aantal apps zijn die je moet blijven gebruiken, bijvoorbeeld om te bellen of apps die je om medische redenen nodig hebt. Deze apps kun je dan ook gewoon uitsluiten van bovenstaande maatregelen.

  1. Tik op ‘Schermtijd’
  2. Kies ‘Altijd toegestaan’
  3. Kies de apps die je altijd wil laten toestaan

Als je Schermtijd gaat gebruiken is en blijft het je eigen verantwoordelijkheid hoe je hiermee omgaat. Je kunt namelijk zelf de meldingen weer aanzetten. Probeer je telefoon eens weg te leggen nu je continu binnen zit. Pak een ouderwets boek of verdiep je in een nieuwe hobby. Wil je dit doel nog meer realiseren? Stel dan je iOS-instellingen slim in.

Schermtijd met Android

Op sommige Android-toestellen is er een soortgelijke Schermtijdfunctie die je kan vinden onder ‘Digitaal Welzijn’ -> ‘Dashboard’. Digitaal Welzijn staat op toestellen die de standaardversie van Android 9.0 (Pie) gebruiken. Oudere Android-telefoons kunnen handig gebruik maken van apps uit de Play Store. Hierover lees je later meer.

Schermtijdlimiet instellen

 Je kunt zelf het aantal uren dat je op je telefoon mag zitten instellen. Dit doe je gemakkelijk via de optie ‘Scherm-tijdbeheer’.

  1. Ga naar ‘Digitale Balans’
  2. Vink ‘Scherm-tijdbeheer’ aan
  3. Klik op ‘Schermtijd’
  4. Pas ‘Dagelijkse schermtijd’ aan naar het gewenste aantal uren.

Tijd voor bed

Ook kun je de optie toevoegen om apps te laten blokkeren. Je bepaalt ten alle tijden zelf welke apps dat zijn. Wil je jonge kinderen of opgroeiende tieners begeleiden bij het leren en ontdekken van internet? Dan kun je de Google Family Link-app op jouw Android-smartphone instellen en de speciale kinderversie installeren op de telefoon van je kind. Je stelt eenvoudig digitale huisregels in. Voordat je hiermee aan de slag kunt gaan, moet je ‘Gezinsbeheerder’ worden. Open de app, volg de aanwijzingen en vul de code in op het apparaat van je kind. Slaap lekker: je kind is nu ook digitaal onderdeel van het gezin. Maar let wel op de kleine lettertjes! Het kind zal zelf minder blij zijn met de app, doordat jij kan bepalen wat er op de mobiel gedownload wordt.

Applimieten

Schermtijd stel je in het algemeen in, maar je kunt ook specifieke apps limiteren. Dat doe je onder de optie ‘App-limieten’. Kies een app uit die je wil limiteren en stel een tijdslimiet in. Ook kun je in dit tabblad ervoor kiezen een app juist áltijd toegang te geven.

Beschikt jouw toestel nog niet over deze functie? Niet getreurd! Er zijn genoeg apps in de Play Store die dezelfde opties bieden, zoals de gratis app ActionDash. Deze app is op veel vlakken vergelijkbaar met Digitaal Welzijn en geeft je gedetailleerd overzicht van je telefoon- en appgebruik. Bovendien heeft het ook de optie voor applimieten en ‘Focus Mode’, waarin je tijdelijk notificaties van specifieke apps blokkeert.

Gebruik jij in deze tijd je telefoon meer of minder dan voorheen?

 

Discussie