Stuur een chatbericht

Met een chatgesprek heb je snel antwoord op je vraag. Doordeweeks zitten wij van 09:00-20:00 klaar om direct te reageren op jouw berichtjes. En in het weekend van 10:00-17:00.

Bel ons als je er echt niet uit komt

Wij spreken je graag! Daarom zijn we doordeweeks telefonisch bereikbaar tussen 09:00-17:30. Hieronder vind je het juiste nummer:

  • Als je Simyo klant bent: bel 1200 (gratis met je Simyo nummer)
  • Als je geen klant bent: bel 0800-8007 (gratis voor iedereen)
  • Als je in het buitenland bent: bel +31 20 2003007 (lokaal tarief en kosten van je abonnement)

Stel je vraag via WhatsApp

Snel antwoord op je vraag? Stuur ons een appje en we helpen je binnen 15 minuten! Op werkdagen zitten we van 9:00 tot 20:00 voor je klaar. In het weekend van 10:00 tot 17:00.

Hoe werkt het?

Voeg ons nummer 0651000054 toe aan je contacten op je telefoon Stuur ons een berichtje. Vermeld daarin meteen je naam, adres en geboortedatum, dan kunnen we je nog sneller helpen.

Goed om te weten

Wanneer je ons berichten via WhatsApp stuurt, gelden de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid van WhatsApp.

Let op: om je privacy te beschermen kan je via WhatsApp geen vragen stellen over je factuur of een betaling.

Je wil je oude vertrouwde telefoonnummer meenemen naar Simyo. Dat snappen wij maar al te goed. We regelen het graag voor je. En helemaal gratis.

Als de aanvraag voor nummerbehoud is goedgekeurd, wordt je aansluiting bij je vorige provider automatisch opgezegd.


Je kunt altijd nummerbehoud aanvragen. Nummerbehoud zelf is gratis. Als je je abonnement al opzegt voordat je contract is afgelopen, dan kan de provider een afkoopsom in rekening brengen voor de resterende maanden. Vanaf 120 dagen voor het einde van het contract zorgen we er automatisch voor dat we het nummerbehoud aan het einde van het contract en je opzegtermijn aanvragen.

Dat kan! Met ons Sim Only abonnement kan je maandelijks gratis je bundels wijzigen, zowel naar boven als naar beneden. Je wijzigt je bundels op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo App. Ga naar het kopje Overzicht, klik op ´bundels aanpassen´ en kies de bundels die het beste bij je passen. Van student tot ouders en kinderen, die flexibiliteit is ideaal voor iedereen!

Zowel je bel- als je internetbundel is geldig in de EU en een aantal andere landen (zone 1). Je kan dus bellen, sms’en en internetten vanuit je bundel, precies zoals je thuis gewend bent. Zijn je bundels op? Dan kan je extra minuten of MB’s bijkopen. Zo kan je weer zorgeloos vanuit je bundel bellen, sms’en en internetten. En voorkom je kosten buiten je bundel.

Let op: Bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer in de EU valt niet binnen de bundel. Bijvoorbeeld: je belt vanuit Nederland een restaurant in Spanje om een tafel te reserveren. Je betaalt hiervoor het buitenbundeltarief van € 0,23 per minuut. Zie onze tarievenpagina voor meer informatie.

Downloaden doe je maximaal met 256 Mbps, uploaden met maximaal 150 Mbps. Is je telefoon niet 4G ready? Geen zorgen, je maakt dan automatisch gebruik van 3G. De snelheid in de praktijk is afhankelijk van het type telefoon, de drukte op een zendmast en van de dekking in het gebied.

Simyo maakt gebruik van het netwerk van KPN. Zo profiteer jij van het betrouwbare KPN netwerk, waar je ook bent. Dit geldt voor bellen, sms'en en internetten. Er is geen verschil in netwerkdekking voor klanten van KPN en klanten van Simyo. Controleer hier de dekking in jouw regio.

eSIM is een digitale simkaart. Je hebt dus geen plastic kaartje meer nodig om te kunnen bellen, internetten of sms’en. Handig en slim! eSIM doet hetzelfde als een plastic simkaart, maar deze zit al ingebouwd in je telefoon. Als je telefoon eSIM ondersteunt kan je gebruikmaken van deze functie.

De voordelen van eSIM

eSIM heb je snel geïnstalleerd op je telefoon. Je hoeft niet meer te wachten tot je simkaart in je brievenbus valt, want je kan het gewoon installeren via de Mijn Simyo app. Dit betekent ook dat je ruimte hebt voor een extra simkaart in je telefoon. Zo kan je er dus voor kiezen om twee nummers op één telefoon te hebben: je Simyo eSIM nummer én een nummer met een fysieke simkaart. Dat is handig voor het schakelen tussen werk- en privénummers, of voor als je een lokale simkaart in het buitenland wil gebruiken. En natuurlijk: eSIM kan je niet kwijtraken. Het is snel, makkelijk en handig!

Hoe werkt het?

Je activeert eSIM eenvoudig met de Mijn Simyo app. Nieuw bij Simyo? Je krijgt je inloggegevens vlak nadat je je bestelling geplaatst hebt. Als je ingelogd bent in de Mijn Simyo app, hoef je alleen nog maar de stappen te volgen die je ziet verschijnen. Wij helpen je stap voor stap met de installatie van eSIM.

Heb je al een Simyo nummer? Dan log je in op de Mijn Simyo app. Je gaat naar je Instellingen en klikt dan op het tabblad Simkaart. Klik dan op ‘Activeer eSIM’ en je kan beginnen met de installatie!

Wordt eSIM op mijn telefoon ondersteund?

Welke telefoons Simyo eSIM ondersteunen kan je vinden op eSIM pagina. Er komen steeds meer toestellen bij, dus hou het goed in de gaten!

Hoeveel kost eSIM?

Helemaal niets! Je betaalt geen extra kosten voor het gebruiken van eSIM. Dat is dus mooi meegenomen!

Kan ik eSIM gebruiken op mijn smartwatch?

Op dit moment ondersteunen we deze functie nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze informatie bijgewerkt wordt zodra dit verandert.

Wil je nog meer weten?

Op eSIM pagina vind je alles over eSIM.

De actie is geldig van 1 april tot en met 31 juli 2021.

  • Als je tijdens de actieperiode (van 1 april tot en met 31 juli) kiest voor een internetbundel van 6 of 10 GB, krijg je gratis extra gigabytes (2 GB bij 6 GB en 5 GB bij 10 GB), tot je zelf van bundels wisselt. Als je na de actieperiode van bundels wisselt, kies je uit de bundels die we op dat moment aanbieden.
  • Als je tijdens de actieperiode een nieuwe bestelling plaatst, betaal je geen aansluitkosten.
  • De actieprijzen zijn beschikbaar voor alle nieuwe en bestaande Simyo klanten. Als bestaande Simyo klant kan je de actiebundels kiezen via Mijn Simyo of de Mijn Simyo app.
  • Simyo behoudt het recht om deze actievoorwaarden en actietarieven tussentijds te wijzigen.

Met Simyo Prepaid kan je je beltegoed op verschillende manieren opwaarderen. Je kan gebruik maken van onze snelle opwaardeerpagina. Je kan ook inloggen op Mijn Simyo of de Mijn Simyo app en opwaarderen via het tabblad Overzicht.

Het minimumbedrag waarmee je op kan waarderen is € 10, -. Na betaling waarderen we je tegoed binnen 5 minuten op. Je beltegoed is onbeperkt geldig, zolang je simkaart actief is. Lees hier hoe je jouw simkaart actief houdt.

Je beltegoed kan je 24 uur per dag online controleren. Dat doe je eenvoudig op Mijn Simyo of via de Mijn Simyo app. Nog geen Mijn Simyo app? Download ‘m in de App Store of de Google Play Store. Let op: het is niet mogelijk om via een telefoonnummer je beltegoed op te vragen.

Met je Prepaid simkaart kan je overal ter wereld bellen. Binnen de EU en een aantal andere landen (zone 1) bel en sms je voor hetzelfde tarief als in Nederland. Buiten zone 1 betaal je het tarief dat voor bijhorende zone geldt.

Internetten met je Prepaid simkaart kan overal ter wereld. Daarvoor moet je wel een internetbundel activeren op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app. Deze bundels zijn altijd 30 dagen geldig.

Binnen de EU kan je de internetbundel gebruiken, precies zoals in Nederland. Meer informatie over internetten in het buitenland vind je hier.

eSIM is beschikbaar voor iedereen met een Sim Only abonnement. Of je al jaren gebruikmaakt van Sim Only of juist net aanschuift: eSIM is een optie voor jou. Als je al een Prepaid simkaart hebt, kan je ook kiezen voor eSIM. Daarover lees je hieronder meer. Alleen de allernieuwste smartphones ondersteunen eSIM. Het is daarom slim om eerst te checken of jouw telefoon geschikt is. Is je smartphone geschikt? Dan kan je aan de slag!

Ondersteunt je smartphone nog geen eSIM? Er worden steeds meer toestellen aan de lijst toegevoegd waarop je eSIM wel kan gebruiken. Hou deze pagina dus in de gaten. Hieronder vind je een lijst met de toestellen die we ondersteunen:

Apple:
iPhone Xs, iPhone Xs Max, iPhone Xr, iPhone 11, iPhone 11 Pro.

Ja, je kan je plastic simkaart verwisselen voor eSIM! Als je smartphone geschikt is voor eSIM, kan je op de Mijn Simyo app via Instellingen - Simkaart klikken op ‘Activeer eSIM’. Je activeert dan direct je digitale simkaart door de stappen te volgen. Als je klaar bent kan je je plastic simkaart uit je telefoon halen. Die heb je dan niet meer nodig.

Je betaalt niets extra voor eSIM! Bestel je een nieuw Sim Only abonnement? Je betaalt geen extra kosten voor eSIM. Ook voor onze bestaande klanten geldt dat je kosteloos je plastic simkaartje om kan ruilen voor eSIM.

Op dit moment ondersteunen we die functie van de Apple Watch nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze pagina up to date blijft. Hou deze pagina in de gaten voor nieuws voor eSIM op je Apple Watch.

.

De geschiedenis van de mobiele telefoon en Sim Only
Terug naar overzicht
5,273x gelezen
+0
+0
Terug naar overzicht
Sim only | Telefoons & Tech |

De geschiedenis van de mobiele telefoon en Sim Only

Terug in de tijd: de uitvinding van de mobiele telefoon (en het abonnement) heeft álles veranderd. Want ja, er was ooit een leven zonder mobiele telefoons. Je kunt je het bijna niet voorstellen. De Dag van de Telecommunicatie op 17 mei zorgt voor een trip down memory lane. Wij doken in de geschiedenisboeken en de nieuwste ontwikkelingen zoals eSIM en 5G.

De geschiedenis van de mobiele telefoon in een notendop

Geschiedens telefoon Sim Only eerste telefoon Motorola DynaTAC

Uitvinder Martin Cooper met de Motorola DynaTEC, de eerste mobiele telefoon. Bron: Wikipedia

Wie heeft de telefoon uitgevonden? Het ontstaan van de mobiele telefoon begon op 3 april 1973, wanneer Motorola-onderzoeker Martin Cooper vanaf zijn mobiele telefoon Joel Engel belt. “Joel, je spreekt met Marty. Ik bel je vanaf een mobiele telefoon. Een échte, draagbare mobiele telefoon.” Cooper belt niet voor niets naar Engel, dat is namelijk een belangrijke onderzoeker bij Motorola’s concurrent Bell Labs.

Dit was een heuse mijlpaal. Voor die tijd waren er al wel mobiele telefoons, maar die zaten gemonteerd in een auto. Het prototype van Motorola was de eerste mobiele telefoon die je met één hand kon vasthouden en bedienen.

De volgende doorbraak kwam in 1983 in de Verenigde Staten. Toen keurde de overheid de Motorola DynaTAC 8000X goed om verkocht te gaan worden. Zijn prijskaartje? Een luttele 3995 dollar. Inclusief antenne ruim 30 centimeter lang. Je kon er een half uur mee bellen, daarna moest de DynaTAC tien (!) uur worden opgeladen.

In de jaren daarna werden mobiele telefoons steeds kleiner en betaalbaarder. Nu is het misschien ondenkbaar, maar de meeste mensen wilden een zo klein mogelijke telefoon. Een apparaatje dat makkelijk mee te nemen was en desnoods in je broekzak paste. Wat moet je immers met een groot apparaat als je op een kleine telefoon ook prima kunt bellen en sms'en?

Die trend stopte toen Apple in 2007 de eerste iPhone, met het bijbehorende touchscreen, uitbracht. Telefoons werden mede hierdoor weer groter. Op een groter scherm kon je namelijk makkelijker meer doen. Tegelijkertijd werden smartphones steeds populairder. Bijpraten met vrienden via chatberichtjes, mails versturen vanaf het terras, geld overmaken via een app: waar men vroeger niet eens van durfde te dromen was nu opeens mogelijk. Sinds dat eerste mobiele belletje in 1973 is het snel gegaan.
De rest is geschiedenis: vijftien jaar later is de smartphone voor veel mensen een onmisbaar apparaatje.

Nog slimmer bellen: de smartphone werd geboren

Na de komst van de mobiele telefoon in 1973 kon het niet op. Er werd er lustig op los geknutseld door techneuten. Want we konden nu mobiel bellen, maar dat kon nog een tandje praktischer, en vooral slimmer. De PDA (Personal Digital Assistant) zag het levenslicht in 1992 in Amerika: de IBM Simon. Dit was de allereerste telefoon met touchscreen, fax en semafoon. In Nederland is dit toestel nooit op de markt gekomen, maar het toestel was vernieuwend voor die tijd. Misschien iets te, want destijds was het bepaald geen succes. In 1996 kwam in de VS weer een smartphone op de markt, dit keer mét succes. De Nokia 9000 Communicator was de nieuwste gadget voor zakenmannen. In 2002 kwam de Blackberry op de markt, en de Nokia 6650, waarop je ook kon internetten met 3G. In 2007 kwam Apple met de allereerste smartphone op de proppen met 2G internet, in datzelfde jaar kwamen er ook Android smartphones op de markt.

De geschiedenis van telefoonabonnementen

Tegenwoordig is het een doodnormale zaak: je hebt keuze uit tal van providers en abonnementen. Maar hier zit uiteraard ook een geschiedenis aan verbonden. Want
het ontstaan van telefoonabonnementen zoals Sim Only valt of staat (natuurlijk) met het ontstaan van mobiele netwerken. Er waren wel vaste telefoonlijnen, want vast bellen was ver voor de uitvinding van de mobiele telefoon al mogelijk. Maar om ook mobiel te kunnen bellen was er echter een draadloos alternatief nodig.

Geschiedens telefoon Sim Only Simyo autotelefoon

Een autotelefoon uit de Jaren '80. Bron: Wikipedia

In de jaren 70 en 80 werden er wereldwijd steeds meer mobiele netwerken uitgerold. In het begin gold dat je dit alleen beperkt kon gebruiken, en enkel met een autotelefoon. PTT had in de jaren 80 een mobiel netwerk waarmee je vanuit de auto kon bellen. PTT was destijds een heuse telecompionier. In 1994 was Nederland in één klap twee mobiele netwerken rijker waarmee je ook met een mobiele telefoon kon bellen: KPN en Libertel.

In het begin was bellen vrij duur. Daarnaast hadden mensen het nut van een mobiele telefoon nog niet echt ingezien. “Ze kunnen me toch ook bellen als ik thuis ben?”, is een uitspraak die het gevoel onder Nederlanders destijds het beste beschrijft. Dit filmpje van KPN laat goed zien hoe ‘we’ toen over mobieltjes dachten.

Maar toen het prijskaartje aantrekkelijker werd, ging Nederland toch overstag. Abonnementen en telefoons werden een stuk goedkoper, en telefoons werden vaak bij abonnementen meegeleverd. Winst! Destijds had je al voor een relatief laag bedrag een telefoon en een abonnement te pakken. Deze telefoons hadden een simlock, waardoor je alleen het mobiele netwerk van de verkopende provider kon gebruiken.

Vanaf 2000 werden telefoonabonnementen met mobieltjes steeds normaler en populairder. Ook waren mensen druk bezig met bel- en sms-tegoed kopen, want prepaid werd ook steeds populairder. Ook kwamen virtuele providers in opmars. Deze ‘prijsvechters’ hadden geen eigen netwerk, maar gebruikten het mobiele netwerk van een andere provider. Ook Simyo is zo’n virtuele provider.

De opmars van eSIM

In 2016 werd eSIM voor het eerst gespot bij de Samsung Gear S2 smartwatch, maar sinds 2019 zijn ook veel smartphones van iPhone en Samsung over op eSIM. Simyo was in 2020 één van de eerste Nederlandse providers die eSIM ondersteunt. Het idee achter eSIM is heel simpel: het vervangt je fysieke simkaart, je hebt nooit meer last van gepeuter en gepriegel om de simkaart in je telefoon te krijgen, je kunt supermakkelijk overstappen van provider of van telefoon wisselen, en dankzij eSIM kun je gebruikmaken van dual sim (hiermee kun je twee aansluitingen gebruiken op één telefoon). Met eSIM is dat ook mogelijk voor telefoons die geen ruimte hebben voor twee fysieke simkaarten, eSIM is namelijk een digitale simkaart. De voordelen van dual sim? Je kunt je zakelijke en privé-abonnement op hetzelfde toestel kwijt en je kunt bijvoorbeeld goedkoper internetten en bellen buiten de EU wanneer je een tijdelijk, lokaal abonnement afsluit. De opmars van eSIM zorgt er hoogst waarschijnlijk voor dat de simkaart gaat verdwijnen.

Generatie G: 2G tot 5G

Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone met een data-abonnement op zak. Dankzij de komst van 4G werkt internetten op je smartphone net zo goed, en soms zelfs beter dan op je laptop. Maar het G-avontuur begon ver voor de tijd van 4G, namelijk met 2G in 1992. De G staat voor ‘Generatie’ of ‘Generation’. Met de komst van 2G was het, anders dan bij 1G, mogelijk om spraak te digitaliseren. Hierdoor werd alles digitaal verzonden en niet langer analoog. Dat betekent een veel betere geluidskwaliteit en bereikbaarheid. Zo kon je met 2G bellen, korte smsjes versturen en afbeeldingen en MMS berichten (multimediaberichten) verzenden. Met 2G kon je nog geen grote bestanden versturen, want daar was het netwerk nog niet geschikt voor. Dat veranderde met de komst van 3G in 2003.

Hiermee nam mobiel internet een grote vlucht. Maar het kan altijd sneller en beter, daarom kreeg ook 3G een upgrade. 4G werd geboren, want we willen als smartphone-gebruikers het liefst zo snel en zoveel mogelijk internetten. Waar we ook zijn. Maar het moest niet alleen nog sneller, maar ook nog slimmer. Met de komst van 5G wordt die internetdroom verwezenlijkt: lekker snel streamen en internetten. Sinds 2020 worden er al smartphones gemaakt die 5G internet kunnen ontvangen, zo krijg je het 5G-icoontje al in je scherm te zien. Maar pas in 2022 kunnen we in Nederland volop gaan profiteren van de razendsnelle 5G-frequenties.

Op de kiek: de ontwikkeling van de telefooncamera

Een leven zonder telefoon met flitsende camera(‘s), loeischerpe selfies en professionele filmpjes. Kun je het je voorstellen? Nee, dus. Daarom zag in 2000 de allereerste smartphonecamera het levenslicht in Japan. De Sharp J-SH04 had een camera met een resolutie van 0,11 megapixels. Dat is niet bepaald goed (vergeleken met nu), maar hallo, er was een telefoon met camera. Een heuse revolutie!

In 2002 kwam Nokia met de 7650 op de markt, deze telefoon had een 3,5mm lens. Pas in 2005 kwam er weer een nieuwe Nokia uit, wederom met camera. In 2007 liet ook Apple van zich horen met de allereerste iPhone, ook hier zat een camera op. Sinds de lancering van de iPhone werd de camera een belangrijk en bijna onmisbaar onderdeel van de smartphone. Veel telefoonmerken zagen het dan ook als hun missie om smartphones met camera’s te maken.

Tegenwoordig draait het allang niet meer alleen om de camera, want daar zijn we inmiddels al zó aan gewend. Nu draait het ook om de grootte van de sensor, de verschillende lenzen (combinatie) en de zoom-functies van de camera. Op dit moment zijn de echte toppers de Apple iPhone 12 Pro Max, OnePlus 9 Pro, Samsung Galaxy Note 20 Ultra en de Huawei P40 Pro. Handig om te weten!

De geschiedenis van Simyo en Sim Only

Simyo werd op 30 mei 2005 in Duitsland opgericht en KPN zorgde ervoor dat Simyo nog dat jaar ook in Nederland haar deuren opende. Aanvankelijk alleen met prepaid, later ook met Sim Only abonnementen. Sim Only is een telefoonabonnement waarbij je van de provider alleen een simkaart krijgt. Zelf zorg je dus voor een werkende mobiele telefoon.

In het eerste decennium na de eeuwwisseling werd deze abonnementsvorm steeds populairder. Inmiddels hadden veel mensen een goede mobiele telefoon waar ze gek op waren. Daarom hoefden ze niet per se een abonnement waarbij je een nieuwe telefoon kreeg. Ze bleven liever hun huidige mobieltje gebruiken. Daarom werd Sim Only steeds populairder.

En daarbij konden Nederlanders dus op een gegeven moment ook bij Simyo terecht. De klant moest zelf de controle houden, dat vond Simyo toen al heel belangrijk. Dankzij deze mindset was de provider een voorloper op het gebied van bundels aanpassen en maandelijks opzegbare abonnementen. Jouw abonnement, dus jij kiest. Sim Only heeft als abonnementsvorm het voordeel dat het vaak betaalbaarder is dan een abonnement met telefoon. Je gebruikt de telefoon die je al hebt of koopt zelf een telefoon voor een prijs die jij ervoor over hebt. Tot slot bepaal je zelf bij welke provider je een abonnement afsluit. Kortom, zelf in controle: voor veel mensen een fijne gedachte. Sim Only én Simyo werden hierdoor steeds populairder, en Simyo is zelfs al 21 keer uitgeroepen tot de beste mobiele provider volgens de Consumentenbond.

Stap nu over naar Simyo

In een paar eenvoudige stappen bestel jij je Simyo simkaart.