Hulp bij het installeren van je eSIM

Bij Simyo kun je kiezen voor eSIM: de digitale simkaart. Als jouw telefoon eSIM ondersteunt, kun je gebruik maken van deze functie. We helpen je graag met het installeren van je eSIM.

Is jouw telefoon klaar voor eSIM?

Voordat je aan de slag gaat met eSIM, is het belangrijk dat je telefoon er klaar voor is.

  • Controleer hier of je telefoon geschikt is voor eSIM

  • Controleer of er nog een eSIM van ons actief is op je telefoon en lees hier hoe je deze kunt verwijderen

  • Zorg dat je verbonden bent met een stabiel WiFi-netwerk

  • Download alvast de Mijn Simyo-app op je telefoon

Is jouw telefoon klaar voor eSIM?

Zo installeer je jouw nieuwe eSIM

Android

Apple iOS

eSIM installeren op Samsung of Android

Ik installeer de eSIM als nieuwe klant
Ik installeer een vervangende eSIM
  1. Inloggen op de Mijn Simyo-app

    Om de eSIM te downloaden heb je de Mijn Simyo-app nodig. Log in met je inloggegevens, die je na het plaatsen van je bestelling hebt ontvangen via e-mail.

    Let op: download de app op de telefoon waarop je van plan bent de eSIM te activeren.

  2. Bevestig je contract

    Druk na het inloggen in de app op de knop 'Aan de slag'. Je komt nu op een pagina waar je je contract kunt downloaden en bekijken. Heb je dit gedaan? Druk dan op 'Bevestig je contract'.

    Gelukt? Dan kun je gelijk beginnen met het downloaden en installeren van je nieuwe eSIM.

  3. Hoe ga je je eSIM gebruiken?

    Ga je naast onze eSIM nog een andere simkaart in je telefoon gebruiken? Kies dan voor 'Twee simkaarten tegelijk'. Ga je alleen onze eSIM gebruiken? Kies dan voor 'Eén simkaart'.

  4. Installeer je eSIM

    Installeer je voor het eerst een eSIM op je telefoon? Dan vraagt je telefoon hier waarschijnlijk eerst toestemming voor. Zodra je toestemming hebt gegeven wordt de installatie meteen in gang gezet.

  5. Je eSIM is geïnstalleerd: start je telefoon opnieuw op

    Voltooi het proces door je telefoon opnieuw op te starten.

    Je eSIM is nu succesvol gedownload en geïnstalleerd op je telefoon. Je kunt je plastic simkaart van Simyo uit je telefoon halen. Die heb je niet meer nodig.

eSIM installeren op iPhone

Ik installeer de eSIM als nieuwe klant
Ik installeer een vervangende eSIM
  1. Inloggen op de Mijn Simyo-app

    Om de eSIM te downloaden heb je de Mijn Simyo-app nodig. Log in met je inloggegevens. Log in met je inloggegevens, die je na het plaatsen van je bestelling hebt ontvangen via e-mail.

    Let op: download de app op de telefoon waarop je van plan bent de eSIM te activeren.

  2. Bevestig je contract

    Druk na het inloggen in de app op de knop 'Aan de slag'. Je komt nu op een pagina waar je je contract kunt downloaden en bekijken. Heb je dit gedaan? Druk dan op 'Bevestig je contract'.

    Gelukt? Dan kun je gelijk beginnen met het downloaden en installeren van je nieuwe eSIM.

  3. Hoe ga je je eSIM gebruiken?

    Ga je naast onze eSIM nog een andere simkaart in je telefoon gebruiken? Kies dan voor 'Twee simkaarten tegelijk'. Ga je alleen onze eSIM gebruiken? Kies dan voor 'Eén simkaart'.

    Kies je voor 'Twee simkaarten tegelijk'? Dan krijg je een kleine uitleg over hoe je je standaard lijn instelt.

  4. Installeer je eSIM

    Er wordt nu een nieuw scherm op je iPhone geopend. Zie je de tekst 'Mijn Simyo wil een eSIM activeren op deze telefoon.' staan? Druk dan op 'Ga door'. Er komt nu te staan dat je een eSIM van KPN NL kan activeren. Klik nog een keer op 'Ga door'. Je eSIM wordt nu geïnstalleerd en geactiveerd. Dit kan even duren.

  5. Stel je eSIM in

    Geef aan of je je eSIM wil gebruiken voor iMessage en FaceTime voor je Apple ID.

    Is er nog een simkaart actief op je telefoon? Er komt dan een scherm tevoorschijn waar je kunt kiezen welk simkaart je wil instellen als standaardlijn. Wil je meteen kunnen bellen, sms'en en internetten met je Simyo eSIM? Kies dan elke keer voor de onderste simkaart. Dat is namelijk je Simyo eSIM.

  6. Je eSIM is geïnstalleerd: start je telefoon opnieuw op

    Voltooi het proces door je telefoon opnieuw op te starten.

    Je eSIM is nu succesvol gedownload en geïnstalleerd op je telefoon. Je kunt je plastic simkaart van Simyo uit je telefoon halen. Die heb je niet meer nodig.

    Let op: Zie je geen telefoonnummer bij je eSIM staan? Lees hier hoe je dat oplost.

Veelgestelde vragen

Ik heb na het installeren van eSIM geen verbinding met het Simyo netwerk. Wat nu?

Heb je je telefoon nog niet opgestart? Om de installatie van je eSIM te voltooien, is het belangrijk om je telefoon even opnieuw te starten. Heb je dit gedaan, dan kan het nog enkele minuten duren voor je verbinding hebt met het netwerk van Simyo.

Soms kan een eSIM vastlopen tijdens het activeren, vooral als je de eSIM hebt geïnstalleerd in het buitenland of een gebied met slechte netwerkdekking.

Je kunt gerust zijn, want zelfs als 'activeren' of 'fout bij activeren' wordt weergegeven is de eSIM volledig geïnstalleerd. Het activeringsproces wordt afgerond wanneer je netwerkverbinding weer sterk genoeg is. Ben je in het buitenland? Dan wordt het afgerond zodra je binnen het dekkingsgebied van het sterkste buitenlandse netwerk bent.

Mijn iPhone vraagt om een QR code. Waar kan ik die krijgen?

Het installeren van onze eSIM gaat volledig via de Mijn Simyo-app. Je hebt hier dus geen QR code voor nodig.

Eén of twee simkaarten tegelijk. Wat kies ik?

Gebruik je, naast de eSIM van Simyo, nog een andere simkaart in de telefoon? Dan kies je voor "Twee simkaarten tegelijk'. Deze instelling zorgt er tijdens het installatieproces voor dat je alvast in kan stellen welke simkaart je als hoofdlijn wil gebruiken.

Ik krijg de melding 'Oeps, hier gaat wat mis'. Wat nu?

Verwijder alle fysieke simkaarten uit je telefoon en loop het installatieproces opnieuw langs. Deze melding komt namelijk vaak voor wanneer er nog een fysieke simkaart in de telefoon zit tijdens het installeren van de eSIM. Ga je uiteindelijk meerdere simkaarten gaat gebruiken? Je kan uiteraard na het installeren je fysieke simkaart weer terugdoen.

Ik heb mijn telefoon in het buitenland gekocht. Maakt dit wat uit?

Als je je telefoon in het buitenland hebt gekocht is het mogelijk dat de telefoon is vergrendeld door de buitenlandse aanbieder die de telefoon aan je verkocht heeft. Dit noemen we een simlock. Hierdoor kan de eSIM van Simyo niet op je telefoon te geïnstalleerd worden. Zeker weten dat je met een simlock te maken hebt? Controleer het hier.

Ik zie mijn telefoonnummer niet bij de eSIM staan. Hoe kan dat?

Dit probleem komt regelmatig voor op de iPhone. Je telefoonnummer zal dan handmatig aan je Apple ID moeten worden gekoppeld. We leggen je hier uit hoe het moet. Nadat je het telefoonnummer gekoppeld hebt, is het ook mogelijk om iMessage en FaceTime te verbinden met je telefoonnummer.

Waarom heb ik geen internetverbinding?

Dit kan komen door het netwerk, maar ook door je telefoon of simkaart. Gelukkig is het vaak ook zo weer op te lossen. Probeer je internet eens opnieuw in te stellen. Heeft dat niet geholpen? Kijk hier voor de meest voorkomende oplossingen.

Waarom is mijn internet langzaam?

Snelheid is afhankelijk van dekking. Gelukkig hebben we meerdere oplossingen om je internetverbinding te verbeteren. Probeer je internet eens opnieuw in te stellen. Heeft dat niet geholpen? Kijk hier voor de meest voorkomende oplossingen.

Heb je alle stappen hierboven doorlopen? Dan kan het ook aan je locatie liggen. Als je dit probleem alleen op een bepaalde plek hebt kun je het bereik op de dekkingskaart controleren.

Ik krijg de melding “Deze code is niet langer geldig”. Wat nu?

Als je de eSIM voor de eerste keer installeert, kan deze foutmelding te maken hebben met een zwakke internetverbinding of er zijn te veel eSIMs geïnstalleerd op je telefoon.

Heb je de eSIM vaker dan één keer via onze app aangevraagd? Dan kan het ook zijn dat er meerdere aanvragen tegelijk lopen, waarbij er een aanvraag bij zit waarvan de code niet meer geldig is. Je kan in dit geval het beste contact opnemen met onze klantenservice. Zij kunnen je hier verder mee helpen.

Ik heb al een Sim Only bij Simyo. Kan ik ook eSIM kiezen?

Ja, je kan je plastic simkaart verwisselen voor eSIM! Als je smartphone geschikt is voor eSIM, kan je op de Mijn Simyo app via Instellingen - Simkaart klikken op ‘Activeer eSIM’. Je activeert dan direct je digitale simkaart door de stappen te volgen. Als je klaar bent kan je je plastic simkaart uit je telefoon halen. Die heb je dan niet meer nodig.

Kan ik eSIM gebruiken op mijn smartwatch of Apple Watch?

Op dit moment ondersteunt onze eSIM nog geen smartwatches. Wij zorgen ervoor dat deze pagina up to date blijft. Hou deze pagina in de gaten voor nieuws voor eSIM op je smartwatch of Apple Watch.

Wat moet ik doen als de eSIM vastloopt bij het activeren?

Soms kan een eSIM vastlopen tijdens het activeren, vooral als je de eSIM hebt geïnstalleerd in het buitenland of een gebied met slechte netwerkdekking.

Je kunt gerust zijn, want zelfs als 'activeren' of 'fout bij activeren' wordt weergegeven is de eSIM volledig geïnstalleerd. Het activeringsproces wordt afgerond wanneer je netwerkverbinding weer sterk genoeg is. Ben je in het buitenland? Dan wordt het afgerond zodra je binnen het dekkingsgebied van het sterkste buitenlandse netwerk bent.

Ben je niet helemaal zeker? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice. We helpen je dan graag verder.

.