SMS berichten

Kun je geen sms-berichten ontvangen of versturen? Dit kan komen door je simkaart, het netwerk,of de instellingen van je telefoon. Op deze pagina legen we uit welke meest voorkomende oplossingen je hiervoor kan gebruiken.

Ik kan geen sms-berichten versturen

Zit je in het buitenland en kun je niet sms'en? Neem dan deze stappen door:

  1. Instellingen controleren op Mijn Simyo

    Kijk of de optie 'Bellen in en naar het buitenland' aanstaat op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app. Je vindt deze optie onder het kopje Instellingen - Internet en bellen. Schakel je toestel daarna even uit en weer aan, zodat je telefoon verbinding kan maken met het buitenlandse netwerk.

  2. Handmatig naar een netwerk zoeken

    Staat de optie aan, maar kun je niet sms'en? Laat je telefoon handmatig naar een netwerk zoeken. Wil je weten hoe je dit precies doet? In onze Toestelhulp leggen we het stap voor stap uit.

  3. Gebruik een landcode

    Wanneer je vanuit het buitenland belt is het belangrijk dat je de juiste landcode voor het telefoonnummer plaatst. Voorbeeld: je wil bellen naar 0612345678. Vanuit het buitenland bel je dan naar 0031612345678 of +31612345678.

    Wil je vanuit het buitenland onze klantenservice bellen? Dan kan dat via +31202003007 of 0031202003007. Het tarief voor bellen vanuit het buitenland is afhankelijk van de zone waarin je bent. 

Waarom kan ik geen sms ontvangen?

Dat is lastig! Probeer de volgende stappen om dit te verhelpen:

1: Start je telefoon opnieuw op
2: Stel je netwerk handmatig in
3. Check je telefooninstellingen
4. Ligt het aan de afzender?

Foutmelding bij versturen sms

Stel een verzendstatus in met *0#

Je kan de status van de verzending nagaan door in het begin van het sms-bericht *0# te typen. Daarna vervolg je het sms-bericht. De ontvanger zal deze code niet terugzien in de sms. Zelf ontvang je een bericht of je sms succesvol is verstuurd en of het is ontvangen.

Controleer het nummer

Als je een sms wil versturen naar een eerder opgeslagen persoon, dan moet het nummer goed opgeslagen staan in je telefoon. Dit kan als lokaal nummer (tien cijfers, zonder landcode) of als interlokaal nummer (dertien cijfers, met landcode).

Berichtencentrale instellen

Controleer in je telefoon of het nummer van de berichtencentrale correct is ingesteld. Het juiste nummer is +31653131313. Hierbij mag je het plus-teken niet vervangen door een dubbele nul. 

Nummer geblokkeerd?

Controleer of het nummer van de persoon die je een bericht wil sturen, niet is geblokkeerd in je telefoon.

Veelgestelde vragen

Kan ik sms'jes sturen naar het buitenland?

Je kunt vanuit Nederland altijd sms'jes sturen naar het buitenland. Als je een sms stuurt naar een buitenlands telefoonnummer, wordt het tarief bepaald door de zone waar dat telefoonnummer vandaan komt.

Tip: zorg ervoor dat de telefoonnummers in je telefoon opgeslagen staan met de juiste landcode, zodat je ook vanuit het buitenland makkelijk kunt sms'en. Het nummer 0612345678 wordt dan 0031612345678 of +31612345678.

Ik ontvang geen sms'jes meer sinds mijn nieuwe telefoon?

Ben je een oud iPhone gebruiker en ontvang je van sommige contacten geen sms'jes? Dan kan het zijn dat je telefoonnummer nog in gebruik is bij iMessage. Apple heeft je telefoonnummer opgeslagen in de database van iMessage. Als een iPhone gebruiker jou een sms stuurt, komt deze niet aan. De sms wordt namelijk naar de database van iMessage gestuurd en daar kun je nu geen gebruik meer van maken.

Apple heeft ervoor gezorgd dat iedereen zich kan afmelden voor iMessage. Dat kan via deze website.

Ik kan geen sms-berichten versturen. Wat nu?

Tip: heb je nummerbehoud aangevraagd en lukt het je niet om te reageren op de verificatiecode? Dan kan je deze alsnog invullen via deze pagina.

1. Voldoende beltegoed?
Heb je een Prepaid simkaart? Controleer dan of je voldoende beltegoed hebt op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app.
Met een Sim Only abonnement kan je altijd sms’en. Ook als je belbundel op is. Als dat het geval is, kan je sms’en tegen het buitenbundeltarief van € 0,31 per sms. Of je kan extra minuten bijkopen op Mijn Simyo.

2. Telefooninstellingen

  • Controleer in je telefoon of het nummer van de berichtencentrale correct is ingesteld. Het juiste nummer is +31653131313.

  • Kijk of je bereik hebt. Dit zie je aan het aantal streepjes dat bovenin of aan de zijkant van je scherm staat. Staan er geen streepjes? Selecteer dan handmatig het KPN netwerk via de netwerkinstellingen van je telefoon. In onze Toestelhulp laten we zien hoe je dit instelt.

  • Zet je toestel even uit en weer aan. Je Simyo simkaart meldt zich dan opnieuw aan op het netwerk.

  • Heb je een iPhone? Dan kan het liggen aan de instellingen van iMessage. Hier lees je precies wat je kan doen om dit te verhelpen.

3. Sms je vanuit of naar het buitenland?

  • Stuur je een sms naar een buitenlands telefoonnummer? Noteer dan de juiste landcode voor het telefoonnummer. Wil je bijvoorbeeld naar een Duits nummer sms’en? Voer dan +49 of 0049 in en toets daarna het telefoonnummer in, zonder de eerste nul.

  • Wil je sms’en vanuit het buitenland? Zorg ervoor dat de optie ‘Bellen in en naar het buitenland’ aanstaat via Mijn Simyo. Je vindt deze optie onder Instellingen -> Internet en bellen. Ook vanuit het buitenland is het belangrijk dat je de juiste landcode gebruikt.

Wat is de maximale lengte van een sms-bericht?

In een sms passen maximaal 160 tekens. Als je meer tekens gebruikt, wordt het sms-bericht als twee of meer sms’jes verstuurd. Het toestel toont het sms'je wel als één bericht. En ook de ontvanger krijgt het als één bericht binnen. Wanneer je emoticons (smileys) of speciale leestekens gebruikt (zoals ë, ï, û, etc.), wordt de lengte van een bericht ingekort tot maximaal 70 tekens.

Hoe weet ik hoeveel sms’jes ik stuur?
De meeste telefoons laten zien hoeveel tekens er zijn gebruikt of over zijn. Zie je het aantal tekens niet terug? Dan kun je deze optie vaak aanzetten via de instellingen van je telefoon. Kun je de optie niet vinden, raadpleeg dan de handleiding.

Hoe staat dit op mijn factuur?
Wanneer je meer dan 160 tekens gebruikt, wordt het sms-bericht als twee of meer sms’jes verstuurd. Dit zie je ook terug op je factuur. Het sms’je staat meerdere keren op je factuur op hetzelfde tijdstip.

Wat zijn betaalde sms-diensten?

Heb je wel eens naar een televisieprogramma gekeken waarbij je een sms'je kon sturen om te stemmen of om geld te doneren? Of heb je wel eens een ringtone gedownload of informatie opgevraagd over het weer? Dan heb je gebruik gemaakt van een betaalde sms-dienst.

Bij Simyo is je simkaart geblokkeerd voor het ontvangen van betaalde sms-diensten. Dit is een dienst die we niet aanbieden. Je kunt wel een sms'je sturen naar een betaalde sms-dienst. Je ontvangt dan alleen geen antwoord terug van de dienst. Voor het ontvangen van zo'n sms betaal je namelijk het meeste geld.

Wil je een lopende sms-dienst stopzetten? Klik dan hier.

Ik wil graag onbeperkt sms'en

Dat kan! Bij Simyo Sim Only kun je kiezen voor Onbeperkt Bellen. Met deze bundel kun je eindeloos bellen en sms’en, zonder je zorgen te maken over buitenbundelkosten.

Mijn sms-berichten komen niet aan

Als je merkt dat je verzonden sms-berichten niet aankomen, raden we je aan om in je telefoon na te gaan of ze daar als 'verzonden' staan opgeslagen. Als dat het geval is, kun je op Mijn Simyo controleren of de berichten in rekening zijn gebracht. Is dat het geval? Dan geldt het volgende.

Een sms wordt vanuit je telefoon naar de berichtencentrale gestuurd. Vanaf dat punt wordt het onderdeel 'afleveren' overgenomen door de provider van de ontvanger. Alleen het eerste deel wordt door Simyo geregeld. Dit is het deel waar je als klant voor betaalt. Een sms wordt pas in rekening gebracht wanneer de berichtencentrale het signaal geeft dat de sms de centrale heeft bereikt. 

Indien de sms 'verzonden' is, dan dient de ontvanger contact op te nemen met zijn/haar provider om na te gaan waarom jouw bericht niet aankomt.

Wat zijn grensberichten en tariefberichten?

Als je de grens overgaat naar het buitenland of zodra je in het buitenland je telefoon aanzet, is Simyo verplicht om je te informeren over de geldende tarieven in die zone. Ben je goed op de hoogte van de geldende tarieven, of je weet waar je ze kunt vinden? Dan kun je ervoor kiezen om deze informatie sms'jes uit te schakelen. Stuur een sms'je met de volgende informatie:

INFO[spatie]UIT

Stuur het sms'je naar het nummer 1330. Als je de sms'jes weer wilt ontvangen, stuur dan een sms'je met de volgende informatie:

INFO[spatie]AAN

Ik krijg steeds een sms als ik een gemiste oproep heb

Wil je geen meldingen meer ontvangen van een gemiste oproep? Bel dan naar het voicemailmenu: 1233. Vanuit het hoofdmenu kun je verschillende meldingen aan- of uitzetten.

Het kan ook zijn dat er een hapering in je telefoon zit. Je krijgt de meldingen dan meerdere malen. Wil je de melding één keer ontvangen? Neem dan de volgende stappen:

  • Plaats de simkaart van iemand anders in jouw telefoon.

  • Plaats jouw Simyo simkaart in de andere telefoon.

  • Zet beide telefoons aan en wacht tot je de melding nog een keer ontvangt op jouw simkaart.

  • Verwijder de sms.

  • Daarna kunnen de simkaarten weer terug in de originele telefoons.

.