Zeven tips voor zakelijk bellen 01

Zeven tips voor zakelijk bellen

Slimme tips

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf moeten bereikbaar zijn tegen aanvaardbare kosten. En dat met een smartphone die kan helpen om de productiviteit te verhogen. Een smartphone kan veel taken vergemakkelijken of zelfs geheel uit handen nemen. Ondernemers die de volgende zeven tips opvolgen, besparen niet alleen op telefoonkosten wanneer ze zakelijk bellen, maar ook op nog iets veel belangrijkers: tijd.

Tip 1: Neem een grote belbundel

beltegoed-app-simyoVooral kleine ondernemers moeten voortdurend bereikbaar zijn voor klanten, partners, medewerkers en leveranciers. Alles moet gesmeerd verlopen, en dan kan een ondernemer het niet gebruiken dat de telefoonverbinding uitvalt of dat de belbundel tegen aanzienlijke meerkosten wordt overschreden. In dit geval is een ruimere belbundel aan te raden. Ook hoeft er lang niet altijd een zakelijk abonnement te worden afgesloten. Een gewoon particulier abonnement is vaak voordeliger.

Tip 2: Neem een grote databundel

Ondernemers die serieus werk maken van de apps op een smartphone, belasten hun databundel meestal flink. Met het risico op overschrijding. Ga maar na: WhatsApp, navigeren met de telefoon, foto’s en documenten verzenden en e-mail: alles gaat via die ene databundel. Ondernemers die hier flink gebruik van maken, kunnen maar beter een zo groot mogelijke databundel nemen, want de kosten zijn torenhoog als je buiten de bundel gaat.

Tip 3: Schaf niet telkens een nieuw toestel aan

Wie op de kosten let, kan direct een besparing van een paar honderd euro bereiken. Is het echt nodig om die iPhone 4S voor een iPhone 5 of iPhone 6 in te wisselen? Of die goedwerkende Samsung Galaxy S II voor een Galaxy S4? De belangrijkste functies zitten toch al in de oude telefoon, en die is best nog een jaartje – of langer – te gebruiken. Met een sim only abonnement kan zo bovendien flink worden bespaard op de telefoonkosten. Naast een sim only abonnement is het ook mogelijk een prepaid simkaart aan te schaffen. Het nadeel hiervan is echter dat het beltegoed op kan raken.

Tip 4: Internet in het buitenland

Telefoneren in parijsGebruik geen mobiel internet in het buitenland; dit is vaak extreem duur. Wie niet voor verrassingen wil komen te staan, kan voor vertrek bekijken of de provider de mogelijkheid biedt om een datalimiet in te stellen. Als er weinig behoefte bestaat aan internetten, e-mailen en WhatsAppen over de grens, zet dan gewoon het mobiele internet uit op het toestel of zoek een WiFi hotspot bij je verblijfplaats. Vraag hiervoor wel even naar de voorwaarden zodat je niet alsnog voor verrassingen komt te staan. Vaak moet je wel inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord, zodat alleen de gasten van de accommodatie er toegang tot hebben.

Nog even en alle roaming tarieven komen helemaal te vervallen. Dan betaal je dus in Frankrijk of Spanje gewoon net zoveel bellen, sms’en en internetten als in Nederland.

Tip 5: Bellen in het buitenland

Wanneer je je mobiel meeneemt op vakantie is het goed om vooraf op de hoogte te zijn van de belkosten in het vakantieland. Deze kosten kunnen per vakantieland aanzienlijk verschillen. Mocht je onverhoopt toch moeten bellen, kun je proberen om via Skype te bellen.

Tip 6: Bellen informatienummers

Uit onderzoek blijkt dat er vaak onnodig veel gebeld wordt naar informatienummers zoals 9292 of 1888. Met enige (reis) voorbereiding zouden deze kosten al erg veel beperkt kunnen worden.

Tip 7: Intern bellen

Uit verschillende telefoonrekeningen blijkt dat een groot gedeelte van de belkosten van een bedrijf bestaan uit gesprekken tussen meerdere vestigingen. Een oplossing hiervoor is VoIP oftewel bellen via internet. Alle medewerkers kunnen elkaar dan kosteloos bellen.