slaap apps

Slechte nachtrust? Slaap lekker met deze slaap apps!

Slimme tips

Iedereen kent het wel: niet in slaap kunnen vallen, middenin de nacht wakker worden of ’s ochtends moeite hebben met opstaan. Bij één op de tien Nederlanders gaat het verder: zij hebben last van serieuze slaapproblemen. Of je nu zo af en toe of juist heel spelletjes apps 30 seconds simyovaak wakker ligt: apps kunnen je helpen met makkelijker inslapen en fitter opstaan. Bijvoorbeeld door je tecoachen, ’s avonds het blauwe licht te filteren of je op het juiste moment wakker te maken. Dit zijn de beste slaap apps!

’s Nachts wakker? Je bent niet de enige

Gewoon zomaar of door stress ’s nachts de slaap niet kunnen vatten: het is heel normaal. 10 procent van de Nederlanders heeft echter serieuze slaapproblemen. Het gaat daarbij vooral om moeite met in slaap vallen, ’s nachts wakker worden en dan niet meer kunnen inslapen of juist veel te vroeg ontwaken. En dat is slecht voor de gezondheid. Een slaaptekort verstoort namelijk niet alleen het humeur, maar ook bijvoorbeeld het geheugen en de stofwisseling. Vooral goede ‘slaaphygiëne’ is belangrijk om ’s nachts lekker te kunnen slapen. Maar slaap apps kunnen ook een duit in het zakje doen!

Nooit meer schaapjes tellen met Shleep

Shleep (Android en iOS, gratis met in-app aankopen) is ontwikkeld door de Nederlandse neurowetenschapper en slaapexpert Els van der Helm op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten. Aan de hand van een vragenlijst en een algoritme dat ontcijfert wat voor type slaper jij bent, krijg je een op maat gemaakt programma waarmee je je eigen slaapgewoonten kunt verbeteren. Met de app word je gecoacht via filmpjes, kun je oefeningen doen en ontvang je notificaties die je helpen om ’s avonds op tijd in bed te liggen.

Sleep trackers: weg met slechte slaapgewoontes

Apps als Sleep Time (iOS en Android, gratis met in-app aankopen) en – NASA-spin-off! – Sleep Genius (iOS en Android, ongeveer 5 euro) zijn zogeheten ‘sleep trackers’. Voordat je slaappatroon via bijvoorbeeld de geluiden en bewegingen die jij in je slaap maakt. Hierdoor weet de app wanneer je het lichtste slaapt en maakt je dan wakker, tot uiterlijk een half uur voordat je de wekker hebt gezet. Omdat je kunt zien hoe laat je naar bed bent gegaan, hoe lang je hebt geslapen en hoe vaak je wakker bent geworden, kun je structurele patronen ontdekken. En zo slechte slaapgewoontes, zoals te laat naar bed gaan of een onregelmatig ritme, doorbreken.

Nachtrust om van te dromen met blauwlichtfilters

Het blauwe licht van schermen remt de afgifte van het slaaphormoon melatonine. Oftewel: kijk je ’s avonds nog veel naar je (telefoon)scherm, dan is het lastiger om in slaap te vallen. Gelukkig zit er op steeds meer smartphones standaard een blauwlichtfilter. Zoals bijvoorbeeld op alle iPhones vanaf de 5S. Meestal is de functie opgenomen in het instellingenmenu. Online vind je instructies voor bijvoorbeeld toestellen van Samsung, Apple, Google (Pixel) en HTC. Heb je een Android-telefoon zonder ingebouwde blauwlichtfilter? Dan kun je de gratis app Twilight gebruiken.

Tip: ook voor pc’s zijn er blauwlichtfilters. Op je Mac kun je Night Shift gebruiken. Windows 10 heeft een ; voor oudere Windows-versies is het gratis programma f.lux beschikbaar.

Ontspannen inslapen

Je rent van hot naar her en er komt 24/7 informatie op je af: geen wonder dat er in bed nog van alles door je hoofd spookt. De apps Digipill en Relax & Sleep Well helpen je met ontspannen. Helemaal tot rust gekomen? Dan is het alleen nog maar een kwestie van oordopjes uit, telefoon op het nachtkastje en tukken maar!

Met de app Digipill (iOS en Android, eerste ‘pil’ gratis) neem je een soort alternatieve ‘slaappil’ in. Eigenlijk is het gewoon een audiofragment van een half uur. Van de spraak en geluiden zou je dusdanig rustig moeten worden dat je gemakkelijk inslaapt. In de ‘apotheek’ vind je ook ‘pillen’ voor omgaan met angsten en de perfecte powernap.

De app Relax & Sleep Well (iOS en Android, gratis met in-app aankopen) is gemaakt door de hypnotherapeut Glenn Harrold, die hypnose gebruikt om mensen van bijvoorbeeld hun vliegangst af te helpen. De app bevat hypnotherapeutische en meditatieve opnames. Daarin krijg je tips om je slechte gewoontes te doorbreken, terwijl de stem van Harrold en de rustige achtergrondgeluiden je in een dromerige staat brengen. Wees gerust: in een hypnose raak je er niet van. Hooguit in dromenland.

Stille nacht? Zeg ‘dag’ tegen snurken met SnurkLab

Slaap jij wel goed, maar je partner niet omdat jij snurkt? Of heb je het vermoeden dat je lijdt aan slaapapneu: een kwaal waarbij de ademhaling af en toe stopt tijdens het slapen? SnurkLab (iOS en Android, gratis met in-app aankopen) is een uitstekende app voor het opnemen en monitoren van je slaapgeluiden. Zo kun je achterhalen of en op welke momenten je last hebt van snurken of slaapapneu. Waardoor je kunt uitvinden of het bijvoorbeeld alleen optreedt als je alcohol op hebt. En of bepaalde hulpmiddelen zoals snurkspray of een neusspreider aanslaan.

Fitter wakker? Wekker app!

Heb jij juist geen moeite met slapen, maar met wakker worden? Dan is een speciale wekker app iets voor jou! Glimmer (iOS en Android, gratis met in-app aankopen) is een slimme wekker die je zo natuurlijk mogelijk wekt met licht. Voordat je wekker gaat, neemt de lichtsterkte van je scherm namelijk geleidelijk toe. Tijdens het ontwaken kan de app bovendien vogelgeluiden afspelen. Word je niet wakker? Dan klinkt het geluid steeds harder.

De wekker app Walk Me Up (iOS en Android, gratis met in-app aankopen) is geknipt voor mensen die ’s ochtends vastgelijmd lijken te zijn aan hun bed. Gaat de wekker af, dan moet je namelijk eerst een ingesteld aantal stappen lopen voordat ‘ie uitgaat. Als je dan toch al in de badkamer bent, kun je net zo goed meteen onder douche springen, toch?

Sla*app* lekker!

Wat is jouw beste tip voor een goede nachtrust?

 

Discussie