Jongeren met een smartphone

Veertig procent jongeren gaat over maandelijkse bundel heen

Nieuws

Jongeren willen altijd bereikbaar zijn met hun smartphone. Dat hun telefoonrekening daardoor hoger uitvalt nemen ze dan voor lief. Vier op de tien jongeren tussen de 12 en 24 jaar gaat wel eens over zijn bel- of internetbundel heen.

Bij bellen of internetten buiten je bundel zijn de tarieven meestal hoger dan binnen je bundel. De plotseling veel hogere telefoonrekening die daardoor kan ontstaan betalen ouders vaak voor hun kinderen. Jongeren ondervinden daardoor niet de financiële gevolgen van hun gedrag. De stichting Weet Wat Je Besteedt vindt dat ouders niet telkens hun kinderen moeten steunen bij de betaling van dergelijk hoge telefoonrekeningen.

De stichting deed onderzoek onder 1500 jongeren tussen de 12 en 24 jaar en vroeg hen naar belgedrag en abonnementskosten. Daaruit blijkt dat jongeren vaak niet stoppen met bellen en internetten als hun bundel op is. De jongeren verwachten dat de rekening toch wel wordt betaald door de ouders. Opmerkelijk is dat ongeveer de helft van de onderzochte jongeren vindt dat hij of zij wel goed omgaat met de telefoonkosten.

Levensbehoefte van jongeren

Jongeren smartphone gebruikJongeren willen altijd in contact staan met hun vrienden. Dat zien jongeren niet als noodzaak, maar als eerste levensbehoefte, blijkt uit het onderzoek in opdracht van Weet Wat Je Besteedt. Aan die levensbehoefte moet worden voldaan, ook als de belbundel al op is. Een hogere telefoonrekening is van latere zorg. De ontwikkeling van het puberbrein zou verklaren waarom de blijven communiceren belangrijker is dan de hogere telefoonrekening.

Weet Wat Je Besteedt doet een beroep op de ouders om hun kinderen financieel beter op te voeden. “Wij willen niet op de stoel van de ouders zitten”, stelt Marijke Vos, voorzitter van de stichting. “Maar het zou wel verstandig zijn als ouders hun kinderen leren, met vallen en opstaan, de gevolgen van hun gedrag zelf op te lossen.”

“Dat voorkomt dat het overschrijden van de belkosten als geaccepteerd gedrag wordt gezien door jongeren. Uit gesprekken met jongeren blijkt dat de meesten zichzelf niet in staat achten om hun belkosten te verminderen.”

Hulpmiddelen dataverbruik telefoon

Weet Wat Je Besteedt wil samen met providers hulpmiddelen maken zodat jongeren goed weten hoeveel ze verbruiken. Dit moet voorkomen dat jongeren plotseling de rekening voor een hoge telefoonrekening krijgen gepresenteerd. Sinds juli 2012 zijn providers verplicht voor klanten online een omgeving in te richten waarop de bundelstatus is terug te zien. Ouders zouden dit kunnen gebruiken om meer grip te krijgen op de telefoonkosten van hun kinderen. Voor klanten van Simyo is er Mijn Simyo waar zij zelf de maandelijkse belbundel aan kunnen passen. Voor meer informatie over Mijn Simyo kun je hier terecht.

Met een paar maatregelen kun je al makkelijker binnen je internetbundel blijven. In dit artikel lees je handige tips waardoor je minder snel je internetbundel overschrijdt.