Stuur een chatbericht

Met een chatgesprek heb je snel antwoord op je vraag. Doordeweeks zitten wij van 09:00-20:00 klaar om direct te reageren op jouw berichtjes. En in het weekend van 10:00-17:00.

Bel ons als je er echt niet uit komt

Wij spreken je graag! Daarom zijn we doordeweeks telefonisch bereikbaar tussen 09:00-17:30. Hieronder vind je het juiste nummer:

  • Als je Simyo klant bent: bel 1200 (gratis met je Simyo nummer)
  • Als je geen klant bent: bel 0800-8007 (gratis voor iedereen)
  • Als je in het buitenland bent: bel +31 20 2003007 (lokaal tarief en kosten van je abonnement)

Stel je vraag via WhatsApp

Snel antwoord op je vraag? Stuur ons een appje en we helpen je binnen 15 minuten! Op werkdagen zitten we van 9:00 tot 20:00 voor je klaar. In het weekend van 10:00 tot 17:00.

Hoe werkt het?

Voeg ons nummer 0651000054 toe aan je contacten op je telefoon Stuur ons een berichtje. Vermeld daarin meteen je naam, adres en geboortedatum, dan kunnen we je nog sneller helpen.

Goed om te weten

Wanneer je ons berichten via WhatsApp stuurt, gelden de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid van WhatsApp.

Let op: om je privacy te beschermen kan je via WhatsApp geen vragen stellen over je factuur of een betaling.

Je wil je oude vertrouwde telefoonnummer meenemen naar Simyo. Dat snappen wij maar al te goed. We regelen het graag voor je. En helemaal gratis.

Als de aanvraag voor nummerbehoud is goedgekeurd, wordt je aansluiting bij je vorige provider automatisch opgezegd.


Je kunt altijd nummerbehoud aanvragen. Nummerbehoud zelf is gratis. Als je je abonnement al opzegt voordat je contract is afgelopen, dan kan de provider een afkoopsom in rekening brengen voor de resterende maanden. Vanaf 120 dagen voor het einde van het contract zorgen we er automatisch voor dat we het nummerbehoud aan het einde van het contract en je opzegtermijn aanvragen.

Dat kan! Met ons Sim Only abonnement kan je maandelijks gratis je bundels wijzigen, zowel naar boven als naar beneden. Je wijzigt je bundels op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo App. Ga naar het kopje Overzicht, klik op ´bundels aanpassen´ en kies de bundels die het beste bij je passen. Van student tot ouders en kinderen, die flexibiliteit is ideaal voor iedereen!

Zowel je bel- als je internetbundel is geldig in de EU en een aantal andere landen (zone 1). Je kan dus bellen, sms’en en internetten vanuit je bundel, precies zoals je thuis gewend bent. Zijn je bundels op? Dan kan je extra minuten of MB’s bijkopen. Zo kan je weer zorgeloos vanuit je bundel bellen, sms’en en internetten. En voorkom je kosten buiten je bundel.

Let op: Bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer in de EU valt niet binnen de bundel. Bijvoorbeeld: je belt vanuit Nederland een restaurant in Spanje om een tafel te reserveren. Je betaalt hiervoor het buitenbundeltarief van € 0,23 per minuut. Zie onze tarievenpagina voor meer informatie.

Downloaden doe je maximaal met 256 Mbps, uploaden met maximaal 150 Mbps. Is je telefoon niet 4G ready? Geen zorgen, je maakt dan automatisch gebruik van 3G. De snelheid in de praktijk is afhankelijk van het type telefoon, de drukte op een zendmast en van de dekking in het gebied.

Simyo maakt gebruik van het netwerk van KPN. Zo profiteer jij van het betrouwbare KPN netwerk, waar je ook bent. Dit geldt voor bellen, sms'en en internetten. Er is geen verschil in netwerkdekking voor klanten van KPN en klanten van Simyo. Controleer hier de dekking in jouw regio.

eSIM is een digitale simkaart. Je hebt dus geen plastic kaartje meer nodig om te kunnen bellen, internetten of sms’en. Handig en slim! eSIM doet hetzelfde als een plastic simkaart, maar deze zit al ingebouwd in je telefoon. Als je telefoon eSIM ondersteunt kan je gebruikmaken van deze functie.

De voordelen van eSIM

eSIM heb je snel geïnstalleerd op je telefoon. Je hoeft niet meer te wachten tot je simkaart in je brievenbus valt, want je kan het gewoon installeren via de Mijn Simyo app. Dit betekent ook dat je ruimte hebt voor een extra simkaart in je telefoon. Zo kan je er dus voor kiezen om twee nummers op één telefoon te hebben: je Simyo eSIM nummer én een nummer met een fysieke simkaart. Dat is handig voor het schakelen tussen werk- en privénummers, of voor als je een lokale simkaart in het buitenland wil gebruiken. En natuurlijk: eSIM kan je niet kwijtraken. Het is snel, makkelijk en handig!

Hoe werkt het?

Je activeert eSIM eenvoudig met de Mijn Simyo app. Nieuw bij Simyo? Je krijgt je inloggegevens vlak nadat je je bestelling geplaatst hebt. Als je ingelogd bent in de Mijn Simyo app, hoef je alleen nog maar de stappen te volgen die je ziet verschijnen. Wij helpen je stap voor stap met de installatie van eSIM.

Heb je al een Simyo nummer? Dan log je in op de Mijn Simyo app. Je gaat naar je Instellingen en klikt dan op het tabblad Simkaart. Klik dan op ‘Activeer eSIM’ en je kan beginnen met de installatie!

Wordt eSIM op mijn telefoon ondersteund?

Welke telefoons Simyo eSIM ondersteunen kan je vinden op eSIM pagina. Er komen steeds meer toestellen bij, dus hou het goed in de gaten!

Hoeveel kost eSIM?

Helemaal niets! Je betaalt geen extra kosten voor het gebruiken van eSIM. Dat is dus mooi meegenomen!

Kan ik eSIM gebruiken op mijn smartwatch?

Op dit moment ondersteunen we deze functie nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze informatie bijgewerkt wordt zodra dit verandert.

Wil je nog meer weten?

Op eSIM pagina vind je alles over eSIM.

De actie is geldig van 1 april tot en met 31 mei 2021.

  • Als je tijdens de actieperiode (van 1 april tot en met 31 mei) kiest voor een internetbundel van 6 of 10 GB, krijg je gratis extra gigabytes (2 GB bij 6 GB en 5 GB bij 10 GB), tot je zelf van bundels wisselt. Als je na de actieperiode van bundels wisselt, kies je uit de bundels die we op dat moment aanbieden.
  • Als je tijdens de actieperiode een nieuwe bestelling plaatst, betaal je geen aansluitkosten.
  • De actieprijzen zijn beschikbaar voor alle nieuwe en bestaande Simyo klanten. Als bestaande Simyo klant kan je de actiebundels kiezen via Mijn Simyo of de Mijn Simyo app.
  • Simyo behoudt het recht om deze actievoorwaarden en actietarieven tussentijds te wijzigen.

Met Simyo Prepaid kan je je beltegoed op verschillende manieren opwaarderen. Je kan gebruik maken van onze snelle opwaardeerpagina. Je kan ook inloggen op Mijn Simyo of de Mijn Simyo app en opwaarderen via het tabblad Overzicht.

Het minimumbedrag waarmee je op kan waarderen is € 10, -. Na betaling waarderen we je tegoed binnen 5 minuten op. Je beltegoed is onbeperkt geldig, zolang je simkaart actief is. Lees hier hoe je jouw simkaart actief houdt.

Je beltegoed kan je 24 uur per dag online controleren. Dat doe je eenvoudig op Mijn Simyo of via de Mijn Simyo app. Nog geen Mijn Simyo app? Download ‘m in de App Store of de Google Play Store. Let op: het is niet mogelijk om via een telefoonnummer je beltegoed op te vragen.

Met je Prepaid simkaart kan je overal ter wereld bellen. Binnen de EU en een aantal andere landen (zone 1) bel en sms je voor hetzelfde tarief als in Nederland. Buiten zone 1 betaal je het tarief dat voor bijhorende zone geldt.

Internetten met je Prepaid simkaart kan overal ter wereld. Daarvoor moet je wel een internetbundel activeren op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app. Deze bundels zijn altijd 30 dagen geldig.

Binnen de EU kan je de internetbundel gebruiken, precies zoals in Nederland. Meer informatie over internetten in het buitenland vind je hier.

eSIM is beschikbaar voor iedereen met een Sim Only abonnement. Of je al jaren gebruikmaakt van Sim Only of juist net aanschuift: eSIM is een optie voor jou. Als je al een Prepaid simkaart hebt, kan je ook kiezen voor eSIM. Daarover lees je hieronder meer. Alleen de allernieuwste smartphones ondersteunen eSIM. Het is daarom slim om eerst te checken of jouw telefoon geschikt is. Is je smartphone geschikt? Dan kan je aan de slag!

Ondersteunt je smartphone nog geen eSIM? Er worden steeds meer toestellen aan de lijst toegevoegd waarop je eSIM wel kan gebruiken. Hou deze pagina dus in de gaten. Hieronder vind je een lijst met de toestellen die we ondersteunen:

Apple:
iPhone Xs, iPhone Xs Max, iPhone Xr, iPhone 11, iPhone 11 Pro.

Ja, je kan je plastic simkaart verwisselen voor eSIM! Als je smartphone geschikt is voor eSIM, kan je op de Mijn Simyo app via Instellingen - Simkaart klikken op ‘Activeer eSIM’. Je activeert dan direct je digitale simkaart door de stappen te volgen. Als je klaar bent kan je je plastic simkaart uit je telefoon halen. Die heb je dan niet meer nodig.

Je betaalt niets extra voor eSIM! Bestel je een nieuw Sim Only abonnement? Je betaalt geen extra kosten voor eSIM. Ook voor onze bestaande klanten geldt dat je kosteloos je plastic simkaartje om kan ruilen voor eSIM.

Op dit moment ondersteunen we die functie van de Apple Watch nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze pagina up to date blijft. Hou deze pagina in de gaten voor nieuws voor eSIM op je Apple Watch.

.

Terug naar overzicht
1,303x gelezen
+0
+0
Terug naar overzicht
Nieuws |

Repareren kan je leren: op naar het Repair Café!

Repareren raakte de afgelopen decennia uit de mode. Raar, vond Martine Postma. Ze bedacht het Repair Café, en dat initiatief is inmiddels te vinden op honderden plaatsen in Nederland en daarbuiten. Nu is er een boek over haar initiatief, Postma schreef het zelf. Een voorpublicatie.

In samenwerking met Genoeg Magazine | Infographic: Tyra van Mossevelde

Toen ik besloot een boek te schrijven over het Repair Café, drong vanzelf de vraag zich op: hoe komt het eigenlijk dat repareren de afgelopen decennia uit de mode is geraakt? Voordat ik inga op alle leuke en bijzondere kanten van het Repair Café, wil ik allereerst die vraag beantwoorden. Want dat antwoord is het begin van het antwoord op een andere vraag, namelijk: hoe brengen we repareren weer terug als normale activiteit in de samenleving van nu?

Repareren was in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw volkomen normaal. Mensen knapten hun eigen fiets op, verstelden kleding, repareerden een stekker. Die vaardigheden werden in de samenleving van toen belangrijk gevonden. Kinderen leerden deze dingen van hun ouders, maar ook op school werd aandacht besteed aan reparatievaardigheden.

Voor wat je als leek niet zelf kon maken of repareren, was bijna in elke winkelstraat wel een oplossing. Fietsenmakers en schoenmakers hadden voldoende emplooi, bij winkels in huishoudelijke apparaten kon je altijd terecht als een apparaat een mankementje vertoonde. Reparatie was aantrekkelijk, ondanks het relatief hoge arbeidsloon dat ervoor moest worden betaald. Een nieuw product was over het algemeen nóg duurder.

In de loop van de jaren zestig begon dat te veranderen. Toen kwamen geleidelijk goedkopere producten op de markt. Dat had alles te maken met de grote hoeveelheden olie die in die tijd werden ontdekt: de grondstof voor plastic was ineens breed beschikbaar, en dus goedkoop. Ook van andere grondstoffen kwamen door de voortschrijdende techniek grotere hoeveelheden beschikbaar.

Ook namen machines steeds meer werk over van mensen. Machines werkten sneller en goedkoper. En de transportmogelijkheden breidden zich uit: vrachtwagens, schepen en vliegtuigen konden steeds meer spullen over lange afstanden vervoeren tegen geringe kosten. Wereldwijde communicatie werd steeds makkelijker. Dat alles maakte het voor grote bedrijven financieel aantrekkelijk om hun productiewerk te verplaatsen naar landen waar de lonen lager zijn dan in de westerse wereld. Zo kwam veel productiewerk uiteindelijk terecht in landen als China, India en Bangladesh.

Fabrikanten ontdekten bovendien dat ze helemaal niet altijd onverwoestbare producten hoefden te leveren. Nieuwe spullen produceren werd steeds makkelijker. Iets minder degelijk materiaal en een iets minder stevige constructie bleken ook te voldoen. Ging zo’n product kapot, dan kochten kanten sneller iets nieuws. Zo konden fabrikanten nieuwe spullen blijven verkopen!
Repair café

Steeds meer, steeds goedkoper

Op deze manier hebben producenten de afgelopen decennia tal van kansen gekregen om hun productiekosten te verlagen en tegelijkertijd hun afzetmarkt te vergroten. Steeds meer steeds goedkopere producten hebben ze op de markt gebracht.

Dat is niet zonder gevolgen gebleven. Veel van die gevolgen zijn positief. Producten die vroeger alleen bereikbaar waren voor een kleine groep rijke mensen, zijn nu voor iedereen beschikbaar. Maar er zijn ook negatieve gevolgen. De opkomst van goedkope spullen heeft bijvoorbeeld enorm bijgedragen aan het ontstaan van de wereldwijde afvalberg, en die blijft groeien.

Het is simpelweg een kwestie van oorzaak en gevolg. Toen nieuwe spullen goedkoper werden, daalde ook de waarde die mensen gevoelsmatig aan hun eigendommen toekenden. De wens om er lang mee te doen, werd minder, en daarmee ook de neiging om spullen goed te onderhouden. Waarom zou je je moe maken? Je kon toch op elk moment voor weinig geld een nieuw exemplaar kopen?

Fabrikanten dreven de vraag bewust nog verder op. Zij gingen reclame maken voor steeds nieuwe producten en steeds nieuwe, nóg mooiere, nóg betere versies van bestaande. Mode ging ook meespelen. Zo werd een meubelstuk niet langer een kostbaar bezit voor het leven, maar iets wat je weg kon doen als je het niet leuk meer vond. Of zelfs: iets wat na een paar jaar echt wel weg moest omdat het uit de mode was.

Duur handwerk

Doordat nieuwe spullen relatief steeds goedkoper werden, werd reparatie door een professionele reparateur steeds minder aantrekkelijk. Dat kwam doordat reparatie bij uitstek handwerk is, dat een machine niet of nauwelijks kan doen. Repareren kost vooral tijd. De kosten die je betaalt voor een professionele reparatie, zijn dan ook meestal hoofdzakelijk arbeidskosten.

Reparatiewerk is ook niet te verplaatsen naar de andere kant van de wereld. Persoonlijk contact tussen klant en reparateur is vaak noodzakelijk, en als klant wil je je eigendom na een weekje ook wel weer terug. De arbeidskosten die je betaalt, zijn dus westerse, hoge bedragen.

Dit verklaart waarom professionele reparateurs, in tegenstelling tot producenten, hun kosten de afgelopen decennia niet hebben kunnen verlagen. Terwijl nieuwe producten relatief steeds goedkoper zijn geworden, is reparatie relatief alleen maar duurder geworden. Daardoor geldt voor steeds meer producten dat het goedkoper is om een nieuw exemplaar te kopen dan om het oude te laten repareren.

En dus laat niemand een staafmixer die in de winkel 20 euro kostte, voor 30 euro repareren. En moet je wel erg aan je oude winterjas gehecht zijn om er voor 80 euro een nieuwe voering in te laten zetten, terwijl je voor dat bedrag ook een hele nieuwe jas kunt kopen.

Reparateurs verdwijnen uit het straatbeeld

Deze economische ontwikkeling heeft ertoe geleid dat professionele reparateurs het de afgelopen decennia steeds zwaarder hebben gekregen. Het is steeds moeilijker geworden om met repareren alleen een fatsoenlijke boterham te verdienen. Het beroep van reparateur is dan ook steeds minder populair geworden. Jongeren beginnen er niet meer aan. De professionele reparateurs die er nog zijn, zitten vaak vlak voor hun pensioen. Als zij stoppen en geen opvolger klaarstaat, gaat ook hun winkel dicht. Zo verdwijnen reparateurs uit het straatbeeld. Zo verdwijnt ook reparatiekennis uit de samenleving.

De westerse samenleving is hierdoor veel afhankelijker geworden van producenten. Als iets kapotgaat, sta je er als consument doorgaans helemaal alleen voor. Zonder de juiste kennis en het juiste gereedschap kom je niet verder dan de constatering: hij doet het niet meer. En zonder professionele reparateurs in de buurt, of een handige amateur in je familie of vriendenkring, is de enige oplossing in zo’n geval: het kapotte voorwerp weggooien en iets nieuws kopen.

Deze manier van omgaan met spullen heeft grote gevolgen voor de grondstofvoorraden in de wereld. De voorraden olie, metalen en andere stoffen die nodig zijn voor de productie van onze gebruiksvoorwerpen, worden er in hoog tempo doorheen gejaagd. Dat is zorgelijk, want voor veel van deze stoffen geldt: op is op. En voor alle grondstoffen geldt dat steeds meer mensen er aanspraak op maken, aangezien de wereldbevolking groeit. Is het onder die omstandigheden vol te houden dat het normaal is om kapotte spullen weg te gooien en te vervangen, zonder zelfs maar te proberen om ze eerst eens te (laten) repareren?

Infographic

Schermafbeelding 2015-10-07 om 14.35.33Schermafbeelding 2015-10-07 om 14.35.21 Schermafbeelding 2015-10-07 om 14.35.47

Ongelukkig met weggooien

Voordat ik met het Repair Café begon, dacht ik dat niemand over dit onderwerp nadacht of zich er zorgen over maakte. Ik dacht dat iedereen, behalve een kleine groep milieuactivisten en ik, het wel prima vond. Intussen weet ik dat dat niet zo is. Sinds ik, door het Repair Café, bijna dagelijks mensen spreek over dit onderwerp, weet ik dat heel veel mensen, ook buiten de klassieke milieuwereld, niet gelukkig zijn met het weggooigedrag in onze samenleving. Ook niet met hun eigen weggooigedrag.

Ze vinden dit wel degelijk een probleem, maar zagen eerder vaak gewoon geen andere oplossing om te voorkomen dat hun huis dichtslibde met kapotte spullen.

Het Repair Café brengt de mogelijkheid van reparatie binnen handbereik voor steeds meer mensen. Het laat zien dat repareren niet moeilijk, stoffig en duur hoeft te zijn, maar in veel gevallen best meevalt, en dat repareren bovendien heel leuk en inspirerend kan zijn als je het samen doet met vrijwilligers uit je eigen buurt. Doordat enthousiaste vrijwilligers intussen al op honderden plaatsen in Nederland en daarbuiten hun eigen Repair Café-bijeenkomsten organiseren, wordt repareren voor steeds meer mensen een goed alternatief voor weggooien en nieuwe dingen kopen. Dat is winst.

Genoeg Magazine

Genoeg is een onafhankelijk tijdschrift en internetplatform voor iedereen die meer wil doen met minder. Genoeg komt vier keer per jaar uit en bestaat uit vier delen: Gelukkig met Genoeg, Genoeg voor iedereen, Geld genoeg en Praktisch genoeg. Magazine Genoeg is te koop in o.a. boekhandel en kiosk. Losse nummers zijn ook online te koop. Je kunt Genoeg volgen op Twitter of via Facebook.

Stap nu over naar Simyo

In een paar eenvoudige stappen bestel jij je Simyo simkaart.