.

Terug naar overzicht
12,509x gelezen

“Hey Siri, waar kan ik een goede pizza eten?” In steeds meer telefoons zit een persoonlijke ‘assistent’. De bekendste, Siri van Apple en Iris van Android, helpen je met allerlei vraagstukken. Hoe werken deze assistenten eigenlijk? En praten we binnenkort alleen nog maar tegen robots?

“Hey Siri, vertel eens een mop.” Dapper begint ze: “Hoeveel iPhones heb je nodig…” Maar dan geeft ze op en zegt: “Oké, laat maar.” Jammer, echt lachen wordt het niet met Siri. Maar deze assistent in je telefoon is inmiddels, los van het moppenrepertoire, behoorlijk geavanceerd. “Zet mijn alarm morgen om 07.30 uur.” Hup, binnen een seconde staat je wekker. Siri kan een tweet voor je klaarzetten, een pizzeria in de buurt opzoeken, het weer checken en sommen voor je uitrekenen (“Siri, hoeveel is 10% fooi op een rekening van 31,10 euro?”). Praktisch dus en vooral slim als je dingen handsfree op je telefoon wil regelen.

Waar komen de assistenten vandaan?

Siri, en andere assistenten in telefoons, zijn voortgekomen uit het Cognitive Assistant that Learns and Organizes project. Tijdens dit project werkten driehonderd researchers van vijfentwintig Amerikaanse top universiteiten samen. Het woord Cognitive (cognitief) komt van het Latijnse woord cognoscere, wat ‘denken’ of ‘weten’ betekent. De robotassistent weet dus dingen én kan denken. Dit research project duurde vijf jaar en eindigde in 2008; Siri was één van de belangrijkste resultaten. Niet lang daarna volgde Android met Iris. Hé, dat is Siri, maar dan omgekeerd. Inderdaad, sommige artikelen (zoals deze van CNN) beweren dat Iris staat voor Intelligent Rival Imitator of Siri (intelligente rivaal van Siri). De strijd om de beste assistent zal voorlopig nog wel even voortduren, maar hoe werken ze eigenlijk?

Zo wordt jouw opdracht verwerkt

Zodra je iets zegt in je telefoon onthoudt de assistent via ASR (Automatic Speech Recognition) je stem en zet de kenmerken om in compacte codetaal. Daarna gaat er een draadloos signaal naar de internetprovider waar je op dat moment mee verbonden bent. Zo wordt er gecommuniceerd met een cloud die in staat is om taal te begrijpen. Deze cloud werkt samen met een tweede taalherkenner ín je telefoon. Samen bepalen ze razendsnel hoe ze je opdracht moeten verwerken. “Open mijn muzieklijst” kan bijvoorbeeld in je telefoon geregeld worden. Voor “Zoek een pizzeria in de buurt” is er een internetverbinding nodig.

Nadat dit is bepaald, gaat de server in de cloud je gesproken opdracht omzetten naar letters. Wat zou je gezegd kunnen hebben? Hij legt de tonen, klanken en volgorde voor aan de taalherkenner in de cloud. De taalherkenner ín je telefoon gaat op dat moment ook aan de slag. De cloud en je telefoon kijken samen welke resultaten het beste passen en de meeste overlap hebben.

Magie

Nu jouw woordenreeks omgezet is naar klinkers en medeklinkers, gaat je gesproken opdracht nog langs een taalmachine voor de correcte spelling. Is deze taalmachine zeker genoeg van zijn zaak, dan verschijnt jouw opdracht als magie op het scherm. “Wil je Facebook openen?” Já, verrek!

Steeds meer robots

De makers van Siri zijn al bezig met Siri 2.0, genaamd Viv. Deze assistent kan complexere opdrachten uitvoeren (zoals tickets boeken en online voor je shoppen) en, in plaats van alleen opdrachten uit te voeren die Apple heeft voorgeprogrammeerd, ook zichzelf dingen aanleren via het internet. De mogelijkheden zijn volgens de makers hierdoor eindeloos. Siri, en andere assistenten, blijven voorlopig nog wel even dus.

Denk je dat we binnenkort via allerlei robots tegen onze apparaten praten?

Stap nu over naar Simyo

In een paar eenvoudige stappen bestel jij je Simyo simkaart.