Slim en snel online shoppen? Zorg dat je deze tips eerst leest!

Slimme tips

Geen gesjouw met tassen en dozen in de vrieskou, maar gewoon bij een knapperend haardvuurtje wachten op de postbode: tijdens de feestdagen is online shoppen extra handig. Maar hoe weet je snel of de webshops en reviews betrouwbaar zijn? En wat is de beste betaalmethode? Met deze tips shop je slim en snel online!

Review de review: 4 tips

Vol goede moed ga je online op zoek naar een nieuwe braadpan om je kerstmaaltijd in te bereiden. Of naar een draagbare speaker om cadeau te geven. Maar al snel zie je letterlijk sterretjes; een vijf sterren review, dan weer een twee sterren review – de een noemt het ‘de beste speaker ooit’, de ander is niet te spreken over de kwaliteit van de bassen… En al die positieve reviews: komen ze wel van consumenten?

Het ACM (Autoriteit Consument en Markt) heeft in mei dit jaar een breed onderzoek opgezet naar reviews op Nederlandse websites. Conclusie? Er vindt in Nederland geen grootschalige fraude plaats als het om reviews gaat. Maar bij het reviews scannen helpt het wel om op de volgende dingen te letten: 4 tips van de Consumentenbond bij reviews.

  1. Datum: zijn de reviews recent, of al heel oud?
  2. Aantal reviews: Is het totaaloordeel gebaseerd op heel veel reviews? Of maar een paar? Veel sites hanteren geen, of een laag minimum, van bijvoorbeeld drie reviews. Daar kun je niet echt een conclusie uittrekken. Als er 30 reviews zijn, en het merendeel is positief, is dat al een stuk betrouwbaarder.
  3. Check de afzender: Kom je dezelfde daverende review op meer plaatsen tegen? Dan zit er mogelijk een fabrikant achter.
  4. Google zelf: Lees reviews op verschillende sites. Zoek in een zoekmachine naar het product of de aanbieder samen met de term ‘klacht’ of kijk op Klachtenkompas: een website waar klachten over webshops en producenten verzameld worden. Dat gaat een stuk sneller!

Extra tip: in onze Slimme Dingen Gids vind je handige gadgets, met betrouwbare reviews (want getest door ons), allemaal onder de honderd euro en met link naar de verkopende webshop. Misschien vind je daar wel het perfecte cadeau voor een vriend of een familielid!

Hoe en waarmee reken je veilig af?

In een smoezelig steegje ga je niet zo snel met je portemonnee zwaaien. Maar hoe reken je online veilig af? En met welke manier van betalen krijg je de meeste aankoopbescherming? Let op de volgende dingen:

  • Shop nooit terwijl je bent verbonden met een openbaar netwerk, maar doe dit alleen via een beveiligd netwerk (bijvoorbeeld thuis). Let er ook op dat de website beveiligd is en een keurmerk heeft. Hier lees je meer over in ons artikel over online keurmerken.
  • Kies de beste betaalmethode. Je staat er misschien niet altijd bij stil, maar de manier waaróp je betaalt, kan een groot verschil maken als het gaat om aankoopbescherming en retourrecht. We zetten drie populaire manieren op een rij.

1.  iDeal

iDeal is een veilige betaalmethode, maar heeft ook een aantal nadelen. Zo betaal je via iDeal meestal vooraf, terwijl je het product nog niet hebt gezien. Webshops moeten wettelijk ook een optie geven om achteraf te betalen. Daarnaast krijg je via iDeal geen aankoopbescherming. Heb je te maken met een nep-webwinkel en wordt je bestelling nooit geleverd? Dan ben je je geld kwijt.

2.  Creditcard

Het voordeel van betalen met een creditcard is dat je je geld terugkrijgt als je bestelling nooit geleverd wordt, een product beschadigd is bij aankomst, of als je iets krijgt wat je niet besteld hebt. Nadeel? Het bedrag dat openstaat op je creditcard, betaal je aan het einde van de maand. Houd wel in de gaten of het bedrag niet te hoog oploopt. Bij sommige transacties een extra fee bovenop reguliere bedrag, toch? Volgens mij heeft iDeal dat ook overigens…

3.  Paypal

Met Paypal betaal je online, kun je geld verzenden en ontvangen zonder dat je financiële gegevens bekend worden gemaakt. Koppel je creditcard of bankrekening aan je PayPal-rekening en je betaalt eenvoudig door in te loggen. Paypal rondt het betaalproces veilig af, zonder dat jij je financiële gegevens met de verkoper hoeft te delen. Paypal biedt ook aankoopbescherming. Het nadeel van Paypal is dat accounts soms ‘gehackt’ worden. Zorg dus voor een sterk wachtwoord en gebruik Paypal, net als bij de andere methodes, niet op een openbaar netwerk.

Spijt! En nu?

Een artikel is niet altijd wat je er van verwacht had. Maar je hebt als consument veel rechten als het gaat om retourneren.

  • Bedenktijd
    Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd als je ‘iets’ koopt binnen de EU. Binnen deze 14 dagen mag je het product terugsturen en krijg je altijd je geld terug, óók als je het product uit de verpakking hebt gehaald. Je moet het product eerlijk kunnen beoordelen; schoenen probeer je immers ook aan je voeten voordat je tot kopen overgaat. Deze regels worden helaas niet altijd nageleefd door webshops, dus let hier extra goed op. Houd ook in de gaten dat je het hele bedrag terugkrijgt, inclusief de verzendkosten. (Als je alleen een deel terugstuurt krijg je de verzendkosten niet terug.)
  • Wie betaalt de verzendkosten voor het retoursturen?
    Deze moet je helaas wel zelf betalen, tenzij de webshop aanbiedt om de kosten te dekken.
  • Over de grens shoppen
    Koop je iets op een Amerikaanse of Chinese website? Dan gelden deze regels niet. Je betaalt ook bijna altijd invoerrechten over producten uit het buitenland. Hoeveel dit is verschilt per product, maar de consumentenbond heeft een handige ‘invoercalculator’ die voor jou een schatting maakt van de bijkomende kosten. Meer tips over winkelen bij Chinese webwinkels vind je onderaan in dit artikel over online keurmerken.

Black Friday en Cyber Monday

Ben je inmiddels helemaal klaar voor een rondje snel en veilig online shoppen? Dat komt goed uit: aanstaande vrijdag is het Black Friday en de maandag erop Cyber Monday. Tijdens deze twee dagen – een traditie overgewaaid uit de VS – geven (web)winkels hoge kortingen. Hoe profiteer je er in Nederland van? Dat lees je in ons artikel over Black Friday en Cyber Monday.

Wat koop jij online? En waarvoor ga je juist liever naar het winkelcentrum?

Discussie