.

Terug naar overzicht
10,593x gelezen

Je gaat met een duidelijk boodschappenlijstje de winkel in. Eenmaal binnen draal je opeens minutenlang tussen de aanbiedingen of nieuwe collectie… en loop je met veel meer aankopen de deur uit. Heb je hier ook genoeg van? Ik zocht uit waarom aanbiedingen zo verleidelijk zijn en hoe je ze onder controle houdt.   

‘Echt alleen tandpasta’

Als ik mezelf recht in de spiegel aankijk en mijn persoonlijke koopprobleem erken ligt dit vooral bij de drogisterijen van ons land. Ik ga naar binnen om alleen een tubetje tandpasta te kopen en loop vervolgens een halfuur rond tussen de wasmiddelen en douchegels. Want: ik krijg er nu twee plus één gratis. Wat een buitenkans! Precies nu ik eigenlijk helemaal niet nóg meer spullen nodig heb.

Impulsaankopen

 

Weer drie tientjes lichter

Waar ik eerst euforisch mijn mandje inlaad met nieuwe producten (die echt mijn leven gaan verrijken), zakt dit gevoel snel weg zodra ik weer buiten sta. Hè? Dertig euro uitgegeven? En ik ging toch alleen voor tandpasta? Waarom ben ik er weer ingetrapt?

Wenda Kielstra van Consumatics is meester in het inspelen op onbewust gedrag bij consumenten en legt graag uit hoe dit werkt. “Laat ik beginnen met te zeggen dat aanbiedingen natuurlijk niet alleen negatief zijn. Je bent regelmatig goedkoper uit als je wél twee tubes tandpasta voor de prijs van één meeneemt.” Daar heeft ze een punt, maar hoe zorg je dan dat je écht bespaart met slimme aanbiedingen, in plaats van veels te veel te kopen?

Lijstje mee én goed kijken

Wenda: “Er is vaak een tafel in de winkel waar alle mensen tegenaan lopen, precies in de looproute. De aanbieding staat meestal op een rood bord, dat wordt herkend als ‘goedkoop’. Deze tafel zie je eerst vrij onbewust, maar na een paar keer langslopen neem je het tóch mee. Wil je dit niet? Zorg dan dat je altijd een lijstje bij je hebt, houd je aan een vast weekbudget en bekijk een aanbieding kritisch: wat kost een product normaal? Zo kun je snel bepalen of de aanbieding ook echt een besparing oplevert.”

Impulsaankopen

 

Twee weken geen impulsaankopen

Deze tactiek ging ik uitproberen door twee weken mijn impulsaankopen in bedwang te houden: aanbiedingen kopen oké, maar wel gecontroleerd mét lijstje. Eenmaal in de winkel moest ik recht op mijn doel af gaan, niet op- of omkijken, en vastberaden weer naar buiten lopen. Hoe moeilijk kon het zijn? Nou, best moeilijk. Tijdens mijn rondje werd ik constant geprikkeld om toch iets extra’s in mijn mandje te gooien. Maar gaandeweg ging het beter en opeens kwam het omslagpunt: ik liep fluitend de winkel uit met één fles shampoo en een pak wasmiddel (in de aanbieding). Precíes wat ik nodig had. Alsof ik een heleboel marketeers te slim af was. Ha!

Impulsaankopen

 

Vijf tips die echt helpen

Om het nog grondiger aan te pakken hield ik een budget bij waarvan ik dacht dat ik er nooit mee zou rond komen. Wat bleek? Aan het eind van de maand had gemiddeld bijna 150,- euro minder uitgegeven door:

  • Alleen de supermarkt of drogist in te gaan met lijstje en mij hier aan te houden.
  • Een vast budget te bepalen per maand en dagelijks te checken wat er nog over is.
  • Simpelweg niet te vaak de winkel in te gaan. Dus niet op het station éven de Etos induiken als je tien minuten moet wachten.
  • Alleen een aanbieding te kopen als het ook echt iets is wat je toch wel opmaakt en goedkoper is.
  • Denk aan alle producten die je eerder kocht: hebben ze je leven echt veranderd? Je haar echt dikker gemaakt? Of je tanden witter? Mwah: valt tegen hè?

Wenda heeft nog een laatste boodschap: “Onderschat ook de macht van jou als consument niet; we zijn steeds mondiger geworden. De meeste winkeliers lopen op hun tenen voor de consument; daar profiteren we van. In de vorm van écht goede aanbiedingen bijvoorbeeld.”

Welke verleidingen in producten kun jij echt niet weerstaan?

Stap nu over naar Simyo

In een paar eenvoudige stappen bestel jij je Simyo simkaart.