.

Terug naar overzicht
12,480x gelezen

Oudere gebruikers van mobiele telefoons kiezen vaker dan jongeren voor een betrouwbaar toestel zonder veel toevoegingen. Jongeren willen die juist wel en kijken daarnaast  meer naar het design van een telefoon. Jongeren gaan opvallende kleuren ook niet uit de weg. Dat blijkt uit een onderzoek van webshop Typhone.nl op basis van 50.000 verkochte toestellen.

Jongeren kiezen voor design

De jongere mobiele bellers kiezen bijna altijd voor een smartphone. Zij kiezen vaker op basis van uiterlijk hun telefoon uit. Dat blijkt ook uit de keuze van deze groep voor de HTC One, die wordt bewonderd vanwege zijn bijzondere ontwerp. Uit het onderzoek blijkt dat voor meer dan een derde van de 18- tot 24-jarigen het uiterlijk van het toestel de belangrijkste reden is om het te kopen. Geheel in tegenstelling tot de 55-plussers, waarbij dit slechts voor een achtste van de mensen geldt.

Jongere vrouwen kijken naast het ontwerp bovendien naar de kleur. De roze Huawei Ascend P6, een dunne telefoon, ziet er zeer opvallend uit en vindt vooral onder deze jonge vrouwen veel aftrek. De jongere mannen met veel kennis van de technische snufjes kiezen vaak voor een LG Nexus 5. Dit toestel is onder regie van Google zelf gemaakt.

Jongeren letten op de kosten

Andere overwegingen van jongeren om voor een bepaald toestel te gaan, zijn de kosten en de keuzes van hun vrienden. Zij volgen vaak de trend die gangbaar is in hun leeftijdsgroep en zijn gevoelig voor de mening van leeftijdsgenoten. Veel jongeren geven aan dat zij dezelfde telefoon willen hebben als een van hun vrienden. Het maandtarief van een telefoonabonnement dat bij het toestel komt, speelt ook sterk mee bij de keuze van een toestel. Waarbij geldt dat steeds vaker voor sim only wordt gekozen. Bij jongeren speelt ook mee of het toestel een topmerk is, of een merk dat nog maar net op de markt is verschenen en zich nog niet heeft bewezen. De kosten en de omvang van het toestel doen er voor jongeren minder toe dan voor ouderen.

Hieronder is de top tien van populairste toestellen bij de jongere gebruikers te zien.

Jonge gebruikers lijken erg van de kleur wit te houden. Vier van de tien toestellen bij de jongste kopers hebben die kleur. Slechts drie bezitten de ‘standaardkleur’ zwart, en de rest is roze, goud- of zilverkleurig.

Ouderen kiezen voor bekend merk

Ouderen gooien het over een andere boeg. Zij vinden een betrouwbaar klinkende merknaam belangrijk. Ze komen dan al gauw uit bij Nokia. De simpele telefoons met ‘normale’ cijfertoetsen vinden zij wel zo duidelijk. Nokia trekt overduidelijk de oudere bellers. Dat blijkt ook uit andere onderzoeken. Kijken we naar de toestellen, dan blijkt echter niet een Nokia, maar een tamelijk simpele Samsungtelefoon bovenaan te staan. De ‘ouderwetse’, maar eenvoudig te bedienen fliptelefoon Samsung C3520 Silver wordt bij Typhone besteld door mensen met een gemiddelde leeftijd van 55,5 jaar. Daarna komt wel een hele rij Nokia’s. Zeven van de toestellen in de top 10 van oudste kopers is gemaakt door dat Finse merk. Kopers van de C2-01 van Nokia zijn gemiddeld vijftig jaar oud. De enige smartphones bij de ouderen-top tien zijn twee voordelige modellen van LG (de L3) en Samsung (de Galaxy Y). Dat laatste toestel is een verrassing in dit rijtje, want de Y staat voor ‘Young’ volgens Samsung. Kennelijk vinden ouderen de ‘jongerenprijs’ van dit toestel ook erg interessant. Daarnaast kiezen ouderen vaak voor een prepaid van Simyo.

Oudere wil groot toestel

De redenen die ouderen in een onderzoek van Deloitte opnoemen voor de keuze van hun mobiele telefoon, zijn betrouwbaarheid en de bekendheid van het merk. Zij kiezen vaker voor een grote dan voor een kleine telefoon. Dat heeft volgens de onderzoekers te maken met het feit dat de ogen op latere leeftijd erop achteruit gaan. Ook kijken de oudere consumenten meer naar de prijs van een telefoon en kiezen ze vaker voor standaardtelefoons, in plaats van smartphones. Hieronder is een top tien van de populairste toestellen bij oudere gebruikers te zien.

Samsung en Apple bedienen alle leeftijden

Omdat Samsung en Apple samen ongeveer driekwart van de hele mobiele markt bedienen in Nederland, zijn deze merken bij alle leeftijdsgroepen vertegenwoordigd en vind je ze terug in het midden van de andere merken. Zowel jongeren, ouderen als daar tussen: drie op de vier mensen met een mobieltje heeft een iPhone of een Samsung op zak. Uit het onderzoek blijkt dat HTC veruit de jongste gebruikers trekt, en Nokia veruit de oudste. De andere merken hangen daar ergens tussenin. Dat is goed te zien in onderstaande grafiek.

 

Samenvattend kan dus gezegd worden dat er een flink verschil is in de keuze voor een mobiele telefoon tussen leeftijdsgroepen. Jongeren lijken voor opvallendere toestellen te kiezen, terwijl ouderen het liever op een telefoon gemakkelijker toestel houden.

Huawei trekt jong en oud

Er is ook een merk dat populair is bij zowel jongeren als ouderen, maar niet bij de middengroepen.  Dat blijkt uit een onderzoek van Telecompaper onder 17.000 Nederlanders. Dit merk is Huawei. Deze Chinese smartphonefabrikant is erg populair bij jongeren én ouderen. Een op de vijf Huawei-gebruikers is tussen 65 en 80 jaar, en bijna een kwart is 12 tot 19 jaar oud. Deze spreiding is bij andere merken lager.

Conclusie

Uit de onderzoeken blijkt min of meer hetzelfde. Wie een Nokia bezit, zal waarschijnlijk een ouder iemand zijn. De eigenaar van een LG Nexus 5 is waarschijnlijk een twintiger met veel verstand van telecom. Maar liefst driekwart van alle leeftijdsgroepen bezit een Samsung of een iPhone, want dat zijn de meest verkochte merken.

Stap nu over naar Simyo

In een paar eenvoudige stappen bestel jij je Simyo simkaart.