SMS berichten

Kun je geen sms-berichten ontvangen of versturen? Dit kan komen door je simkaart, het netwerk,of de instellingen van je telefoon. Op deze pagina legen we uit welke meest voorkomende oplossingen je hiervoor kan gebruiken.

Ik kan geen sms-berichten versturen met mijn iPhone, Samsung of Android telefoon

Binnen Nederland
Buitenland
  1. Stel een verzendstatus in met *0#

    Controleer of je sms echt niet aankomt. Je kan de status van de verzending nagaan door in het begin van het sms-bericht *0# te typen. Daarna vervolg je het sms-bericht. De ontvanger zal deze code niet terugzien in de sms. Zelf ontvang je een bericht of je sms succesvol is verstuurd en of het is ontvangen. Ontvang je een foutmelding? Bekijk dan hier de mogelijke oplossingen.

  2. Voldoende beltegoed of belminuten?

    Heb je een Prepaid simkaart? Controleer dan of je voldoende beltegoed hebt op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app.

    Met een Sim Only abonnement kan je altijd sms’en. Ook als je belbundel op is. Als dat het geval is, kan je sms’en tegen het buitenbundeltarief. Of je kan extra minuten bijkopen op Mijn Simyo.

  3. Lukt het wel om te bellen?

    Kan je ook niet bellen? Dan hoor je waarschijnlijk een foutmelding. Op deze pagina vind je wat deze foutmelding mogelijk kan betekenen en hoe je het op kunt lossen.

  4. Controleer je telefooninstellingen

    Controleer in je telefoon of het nummer van de berichtencentrale correct is ingesteld. Het juiste nummer is +31653131313.

    Heb je een iPhone? Dan kan het liggen aan de instellingen van iMessage. Hier lees je precies wat je kan doen om dit te verhelpen.

  5. Handmatig naar een netwerk zoeken

    Kijk of je bereik hebt. Dit zie je aan het aantal streepjes dat bovenin of aan de zijkant van je scherm staat. Staan er geen streepjes? Laat je telefoon handmatig naar een netwerk zoeken. Wil je weten hoe je dit precies doet? In onze Toestelhulp leggen we het stap voor stap uit.

Waarom kan ik geen sms ontvangen?

Dat is lastig! Probeer de volgende stappen om dit te verhelpen:

1: Start je telefoon opnieuw op
2: Stel je netwerk handmatig in
3. Check je telefooninstellingen
4. Ligt het aan de afzender?
5. Gaat het om een betaalde sms-dienst?

Veelgestelde vragen

Ik ontvang geen sms'jes meer sinds mijn nieuwe telefoon?

Ben je een oud iPhone gebruiker en ontvang je van sommige contacten geen sms'jes? Dan kan het zijn dat je telefoonnummer nog in gebruik is bij iMessage. Apple heeft je telefoonnummer opgeslagen in de database van iMessage. Als een iPhone gebruiker jou een sms stuurt, komt deze niet aan. De sms wordt namelijk naar de database van iMessage gestuurd en daar kun je nu geen gebruik meer van maken.

Apple heeft ervoor gezorgd dat iedereen zich kan afmelden voor iMessage. Dat kan via deze website.

Kan ik sms'jes sturen naar het buitenland?

Je kunt vanuit Nederland altijd sms'jes sturen naar het buitenland. Als je een sms stuurt naar een buitenlands telefoonnummer, wordt het tarief bepaald door de zone waar dat telefoonnummer vandaan komt.

Tip: zorg ervoor dat de telefoonnummers in je telefoon opgeslagen staan met de juiste landcode, zodat je ook vanuit het buitenland makkelijk kunt sms'en. Het nummer 0612345678 wordt dan 0031612345678 of +31612345678.

Wat is de maximale lengte van een sms-bericht?

In een sms passen maximaal 160 tekens. Als je meer tekens gebruikt, wordt het sms-bericht als twee of meer sms’jes verstuurd. Het toestel toont het sms'je wel als één bericht. En ook de ontvanger krijgt het als één bericht binnen. Wanneer je emoticons (smileys) of speciale leestekens gebruikt (zoals ë, ï, û, etc.), wordt de lengte van een bericht ingekort tot maximaal 70 tekens.

Hoe weet ik hoeveel sms’jes ik stuur?
De meeste telefoons laten zien hoeveel tekens er zijn gebruikt of over zijn. Zie je het aantal tekens niet terug? Dan kun je deze optie vaak aanzetten via de instellingen van je telefoon. Kun je de optie niet vinden, raadpleeg dan de handleiding.

Hoe staat dit op mijn factuur?
Wanneer je meer dan 160 tekens gebruikt, wordt het sms-bericht als twee of meer sms’jes verstuurd. Dit zie je ook terug op je factuur. Het sms’je staat meerdere keren op je factuur op hetzelfde tijdstip.

Mijn sms-berichten komen niet aan

Als je merkt dat je verzonden sms-berichten niet aankomen, raden we je aan om in je telefoon na te gaan of ze daar als 'verzonden' staan opgeslagen. Als dat het geval is, kun je op Mijn Simyo controleren of de berichten in rekening zijn gebracht. Is dat het geval? Dan geldt het volgende.

Een sms wordt vanuit je telefoon naar de berichtencentrale gestuurd. Vanaf dat punt wordt het onderdeel 'afleveren' overgenomen door de provider van de ontvanger. Alleen het eerste deel wordt door Simyo geregeld. Dit is het deel waar je als klant voor betaalt. Een sms wordt pas in rekening gebracht wanneer de berichtencentrale het signaal geeft dat de sms de centrale heeft bereikt. 

Indien de sms 'verzonden' is, dan dient de ontvanger contact op te nemen met zijn/haar provider om na te gaan waarom jouw bericht niet aankomt.

Wat zijn grensberichten en tariefberichten?

Als je de grens overgaat naar het buitenland of zodra je in het buitenland je telefoon aanzet, is Simyo verplicht om je te informeren over de geldende tarieven in die zone. Ben je goed op de hoogte van de geldende tarieven, of je weet waar je ze kunt vinden? Dan kun je ervoor kiezen om deze informatie sms'jes uit te schakelen. Stuur een sms'je met de volgende informatie:

INFO[spatie]UIT

Stuur het sms'je naar het nummer 1330. Als je de sms'jes weer wilt ontvangen, stuur dan een sms'je met de volgende informatie:

INFO[spatie]AAN

Ik krijg steeds een sms als ik een gemiste oproep heb

Wil je geen meldingen meer ontvangen van een gemiste oproep? Bel dan naar het voicemailmenu: 1233. Vanuit het hoofdmenu kun je verschillende meldingen aan- of uitzetten.

Het kan ook zijn dat er een hapering in je telefoon zit. Je krijgt de meldingen dan meerdere malen. Wil je de melding één keer ontvangen? Neem dan de volgende stappen:

  • Plaats de simkaart van iemand anders in jouw telefoon.

  • Plaats jouw Simyo simkaart in de andere telefoon.

  • Zet beide telefoons aan en wacht tot je de melding nog een keer ontvangt op jouw simkaart.

  • Verwijder de sms.

  • Daarna kunnen de simkaarten weer terug in de originele telefoons.

Ik wil graag onbeperkt sms'en

Dat kan! Bij Simyo Sim Only kun je kiezen voor Onbeperkt Bellen. Met deze bundel kun je eindeloos bellen en sms’en, zonder je zorgen te maken over buitenbundelkosten.

.