Hoogverbruik

Als je meer dan € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week buiten je bundel verbruikt, dan blokkeren we uit voorzorg tijdelijk je aansluiting. Lees hier hoe we daarmee omgaan. Je leest hier ook hoe je je simkaart zo snel mogelijk weer kunt activeren.

Simkaart geblokkeerd vanwege hoogverbruik?

Voordat je buiten je bundel gaat krijg je van Simyo sms notificaties om je te waarschuwen dat je bundel op is. Nadat je van ons de sms notificaties hebt gehad, ga je verbruiken tegen het buitenbundeltarief. Als je verbruik hebt zonder bundel zoals bellen naar het buitenland, of verbruik buiten Europa dan gebeurt dat al gelijk. Je Simyo simkaart wordt geblokkeerd als ons systeem constateert dat je meer dan € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week buiten je bundels hebt verbruikt. Dat is om onverwachte hoge kosten te voorkomen. Je kunt je simkaart weer activeren door een tussentijdse betaling te doen.

Vertraging in verwerking van verbruik
In Nederland wordt het verbruik normaal tot 4 uur vertraagd bijgewerkt en in het buitenland tot 36 uur. Daarom kunnen we niet garanderen dat je aansluiting precies op het moment van bovengenoemde grenzen (€ 100,- of € 250,-) geblokkeerd wordt. Je bent de gemaakte kosten boven deze grenzen wel verschuldigd aan Simyo.

Buiten bundel notificaties

Voordat je buiten je bundel gaat sturen we je eerst sms'jes met waarschuwingen dat je bundel (bijna) op is. Benieuwd naar wat er in deze berichten staat? We gaan de sms'jes langs op onze buitenbundelkostenpagina.

Buiten bundel notificaties

Je simkaart deblokkeren

Om je Simyo simkaart zo snel mogelijk weer te activeren, vragen wij je een aanbetaling te doen op het openstaande bedrag. Dit doe je zo:

  1. Ga naar Mijn Simyo

    Log in op Mijn Simyo. Klik op de factuurtegel om de totale kosten te bekijken en voor het overmaken van de aanbetaling.

  2. Betaal via iDEAL

    Kies voor 'Overmaken via iDEAL'. Je ziet vervolgens de hoogte van de aanbetaling verschijnen. Dit bedrag staat vast en kun je dus niet aanpassen. De bedragen zijn € 100,- bij hoogverbruik tot en met € 250,- of 50% van het totaalbedrag bij hoogverbruik boven € 250,-.

  3. Je simkaart wordt automatisch gedeblokkeerd

    Zodra je de aanbetaling gedaan hebt, activeren we direct je simkaart. Dit duurt meestal minder dan 5 minuten. Zet voor de zekerheid je telefoon even uit en weer aan.

  4. Na 15 minuten nog niet gedeblokkeerd?

    Doe eerst twee dingen:

    • Check of je iDEAL betaling gelukt is in je bank-app

    • Zet je telefoon na 15 minuten helemaal uit en daarna weer aan

    Ben je nog steeds geblokkeerd? Neem even contact op met de klantenservice

Hoe kan ik een hoge telefoonrekening voorkomen?

Hoogverbruik wordt meestal veroorzaakt door internetverbruik. Gebruik zo veel mogelijk wifi als je grote hoeveelheden data gebruikt. Hier wat tips:

Mobiele data uitschakelen tijdens wifi

Internet je via wifi? Zorg dan dat je de optie 'Mobiele data' uit zet in je telefoon. Dit voorkomt dat je telefoon automatisch overschakelt op het 2G of 4G netwerk als je wifi tijdelijk uitvalt.

Muziek luisteren en video's kijken via wifi

Online muziek luisteren, video's bekijken en grote updates binnenhalen, kun je beter op het wifi netwerk doen. Doordat je telefoon in korte tijd grote hoeveelheden data binnenhaalt, heb je meestal niet door hoeveel je verbruikt. Je bundel is dan heel snel op.

Handmatig updaten via wifi

Zorg ervoor dat je handmatig opdracht moet geven om de updates van je apps en de software van je telefoon binnen te halen. Zo houd je controle over de momenten waarop je deze updates binnenhaalt. Stel in dat je telefoon alleen updates uitvoert wanneer je met wifi verbonden bent. Op ons blog vind je daar meer informatie over.

Veelgestelde vragen

Waarom ben ik niet afgesloten bij €100,-?

Als je meer dan €100,- per 24 uur of meer dan €250,- per week buiten je bundel verbruikt, dan behoudt Simyo zich het recht om je aansluiting uit voorzorg tijdelijk te blokkeren.

We krijgen je verbruik met een vertraging binnen van het netwerk. In Nederland kan dit tot 4 uur duren. Verbruik in het buitenland kan zelfs tot 36 uur later binnenkomen bij Simyo. Als je in die tijd veel verbruik hebt gehad, kan het voorkomen dat we niet precies bij €100,- of €250,- blokkeren.

Ook wij zien namelijk pas op het moment dat het verbruik binnenkomt of je hoogverbruik hebt gehad. Vervolgens blokkeren we automatisch je aansluiting, waarbij je factuur dus al hoger kan zijn dan de genoemde bedragen (€100,- of €250,-).

Het kan ook zijn dat je een aantal dagen achter elkaar minder dan €100,- verbruikt, waardoor het totaalbedrag langzaam oploopt, zonder dat er een blokkade volgt. We kunnen dit helaas niet tegenhouden. Doordat het verbruik daadwerkelijk heeft plaatsgevonden ben je de gemaakte kosten wel aan ons verschuldigd. Hou daarom je verbruik ook zelf goed in de gaten om onbewuste kosten te voorkomen. Je vindt hier alle tips om je daarbij te helpen!

Ik zou een vergoeding krijgen, maar ik zie het niet op mijn factuur staan

Geen zorgen, we zijn er mee bezig! Als de klantenservice een vergoeding heeft beloofd, wordt dit intern afgehandeld. Binnen een week na het maken van de afspraak ontvang je een e-mailbevestiging van ons. Vanaf dat moment is de vergoeding bevestigd en kun je er zeker van zijn dat deze wordt toegepast op je factuur! Je ziet de vergoeding binnen enkele dagen na het ontvangen van deze e-mail op je (tijdelijke) factuur in Mijn Simyo staan.

Gaat om een gesloten factuur waarvan je de betaling hebt teruggedraaid? Dat is geen probleem! Binnen drie weken sturen we je een e-mail met de aangepaste factuur en een betaallink om het openstaande bedrag te betalen.

Waarom zie ik sessies van 58,59 MB’s op mijn factuur?

Heb je een flinke internetsessie gehad? Dan zie je dat internetverbruik opgebroken in sessies van 58,59 MB’s op je factuur verschijnen. Geen zorgen! Dat komt omdat ons systeem het verbruik registreert met sessies van maximaal 58,59 MB’s. Als je dus bijvoorbeeld 200 MB’s hebt verbruikt, dan zie je dat terug als drie pakketjes van 58,59 en een pakketje met de overige 24,23 MB’s.

Waar heb ik mijn MB’s aan verbruikt?

Vanwege privacy redenen mogen we niet inzien waar onze klanten MB’s aan verbruiken. Daarom kan je dit niet op Mijn Simyo vinden. Op je telefoon kan je wél inzien hoeveel data een app verbruikt. Dat werkt op iOS (iPhone) net even anders dan op Android (o.a Samsung, Huawei):

iOS

  • Open de app 'Instellingen'

  • Druk op 'Mobiel netwerk'

  • Scroll naar beneden om alle geïnstalleerde apps te zien. Bij elke app staat hoeveel MB’s die app heeft verbruikt. Is je nieuwe internetbundel ingegaan? Druk dan op 'Stel gegevens opnieuw in'.

Let wel: de verbruiksteller op een iPhone begint niet opnieuw bij het begin van elke maand. Dit maakt het lastig om je verbruik voor de huidige maand te achterhalen. Het kan soms niet overeenkomen met je verbruik op Mijn Simyo. Er bestaat een gratis app voor iOS die je internetverbruik per maand bijhoudt. Je vindt hier alles over deze handige app!

Android

  • Open het menu 'Instellingen'

  • Druk op 'Gegevensgebruik'

  • Scroll naar beneden om te zien hoeveel MB’s elke app afzonderlijk verbruikt. Elke maand begint de teller opnieuw. Linksboven stel je zelf in wanneer de nieuwe periode begint.

Meer weten? Lees dit blog over databesparing.

De terugbetaling is nog niet binnen

Geen zorgen, we regelen het voor je! Als Simyo overgaat tot een terugbetaling, wordt dit intern afgehandeld. Het kan het tot maximaal twee weken duren voordat het bedrag van de terugbetaling op je bankrekening staat. Is de factuur onlangs geïncasseerd? Dan ontvang je de terugbetaling binnen drie weken op je rekening.

.