Simyo Sim Only nummerbehoud

Nummerbehoud, zo zit dat!

Telefoons & Tech

Je wil overstappen naar een andere provider. De recensies van de provider waarin je interesse hebt, zijn goed en bovendien ben je óók nog eens goedkoper uit. Hoe zit het eigenlijk met je telefoonnummer? Kun je dat wel meenemen? Omdat dit proces per situatie verschilt, leggen we in dit blog uit hoe nummerbehoud precies werkt. Zo word je een echte nummerbehoudexpert!

Nummerbehoud zorgt ervoor dat je je telefoonnummer kunt meenemen als je wisselt van provider. Wel zo handig, want zie jij jezelf al talloze berichtjes met je nieuwe telefoonnummer sturen naar familie, vrienden, collega’s en bijvoorbeeld je sportteam? Ook zorg je er met nummerbehoud voor dat je je telefoonnummer niet hoeft aan te passen op belangrijke sites, zoals DigiD, waar het dient als back-up voor je wachtwoord. Om het goed te regelen is zorgvuldigheid belangrijk, en laten we daar in dit blog nou nét aandacht aan besteden…

Nummerbehoud, wat is dat precies?

Simyo onderzoekt VakanSimyo onderzoekt nummerbehoudtiegeld

Om uit te leggen wat nummerbehoud inhoudt, beginnen we bij je telefoonnummer. Dat is gekoppeld aan je simkaart. Als je overstapt naar een andere provider, krijg je een nieuwe simkaart, die dus gekoppeld is aan een nieuw nummer.

Als je je huidige telefoonnummer wil meenemen naar je nieuwe simkaart, vraag je nummerbehoud aan. Deze aanvraag dien je in bij het bestellen van bijvoorbeeld je nieuwe Sim Only abonnement. Je nieuwe provider vraagt dan namens jou aan je oude provider of zij het telefoonnummer mogen overnemen.

Als je oude provider het nummerbehoud goedkeurt, krijg je van je nieuwe provider een e-mail met de datum waarop je nummer wordt overgezet. Je oude en nieuwe provider zorgen er dan voor dat je oude telefoonnummer wordt gekoppeld aan je nieuwe simkaart. Daarmee wordt je oude abonnement opgezegd. Dit regelen de providers onderling en is altijd gratis.

Om nummerbehoud succesvol aan te vragen heeft je nieuwe provider een aantal gegevens van je nodig:

  • Het te behouden telefoonnummer;
  • De naam van je huidige provider;
  • Je simkaartnummer. Deze vind je op je simkaart of op je persoonlijke pagina van je huidige provider;
  • De einddatum van je huidige contract;
  • De vorm van je huidige abonnement. Particulier of zakelijk?;
  • Bij zakelijk: je klantnummer.

Nummerbehoud is opzeggen

Nieuw nummer nummerbehoud

Bij nummerbehoud wordt je abonnement automatisch opgezegd. Als de aanvraag voor nummerbehoud is goedgekeurd, wordt je abonnement bij je vorige provider dus opgezegd. Voor het opzeggen van je abonnement geldt altijd een opzegtermijn. Die staat los van de einddatum van je contract. Op de einddatum van je contract stopt je abonnement namelijk niet zomaar ineens.

Een particulier abonnement heeft een opzegtermijn van een maand, bij een zakelijk abonnement is dat drie maanden. Deze opzegtermijn geldt zowel als je nummerbehoud vóór het einde van je contract aanvraagt, als daarna. Je nummer kan altijd pas na de opzegtermijn worden overgezet.

Nummerbehoud vindt altijd plaats op een werkdag. Op de datum dat je nummer wordt overgezet, stopt je vorige abonnement en start het contract van je nieuwe abonnement. Is je aanvraag voor nummerbehoud niet goedgekeurd? Dan is je oude abonnement niet opgezegd en begint het contract van je nieuwe abonnement niet.

Wanneer kan nummerbehoud niet?

Simyo Sim Only nummerbehoud aanvragen

Omdat nummerbehoud hetzelfde is als opzeggen, is het niet mogelijk om je telefoonnummer over te zetten als het contract van je huidige abonnement nog niet opgezegd kan worden. Opzeggen mag je namelijk niet te vroeg. Bij een particulier abonnement kun je je abonnement niet opzeggen als het contract nog langer dan zestig dagen duurt. Heb je een zakelijk abonnement? Dan kun je je abonnement niet opzeggen als je contract nog langer dan 120 dagen duurt.

Wil je je nummer toch eerder meenemen dan de einddatum van je contract? Dan kun je je contract afkopen. Je betaalt dan in één keer de abonnementskosten die de provider van jou zou krijgen tot en met de einddatum van je contract. Je houdt je dan immers niet aan de lengte van de afgesproken contractduur. Dat regel je dan zelf bij je huidige provider.

Providers kunnen nummers alleen overzetten als deze actief zijn op het mobiele netwerk. Het is dus ook niet mogelijk om nummerbehoud aan te vragen als het telefoonnummer is afgesloten. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: zeg niet zelf je contract op als je je telefoonnummer mee wil nemen. Heb je wel al opgezegd? Zorg dan dat je nummerbehoud uiterlijk zes werkdagen aanvraagt voordat je nummer wordt afgesloten.

Aanvragen nummerbehoud per situatie

Het aanvragen van nummerbehoud verschilt per situatie. Het maakt namelijk uit wat voor belvorm je eerst had en naar welke belvorm je overstapt.

Hoe lang gaat het duren?

Ik heb nu Prepaid

Simyo onderzoekt Vakantiegeld telefoon

Als je nu Prepaid hebt en overstapt naar een andere provider, kun je op elk moment nummerbehoud aanvragen. Je hebt namelijk niet te maken met een opzegtermijn. Hou er wel rekening mee dat je beltegoed vervalt als je nummer wordt overgezet, dus misschien is het een idee om dit tegoed eerst op te maken. Nadat je aanvraag in behandeling is genomen, wordt je nummer na maximaal vijf werkdagen overgezet. Je kunt ook kiezen voor een latere datum. Dit moet wel een werkdag zijn. Heb je Prepaid van Simyo en wil je dat omzetten naar een Sim Only abonnement nemen? Dat gaat dan niet via nummerbehoud. Je leest hier hoe je dat in orde maakt.

Ik heb nu een particulier abonnement

Simyo Sim Only

De opzegtermijn voor een particulier abonnement is één maand. Omdat nummerbehoud aanvragen hetzelfde is als opzeggen, duurt het dus minstens een maand voor je nummer kan worden overgezet.

Is je contract nog niet afgelopen? Bij Simyo kun je dan al vanaf twee maanden voor de einddatum nummerbehoud aanvragen. Vraag jij twee maanden tot een maand van tevoren nummerbehoud aan? Dan stopt je abonnement precies op het einde van de contractdatum. Tenzij deze datum in het weekend is, dan wordt je nummer op de eerstvolgende werkdag overgezet.

De dag dat je nummer wordt overgezet, is de dag dat je oude abonnement definitief afloopt en nieuwe abonnement ingaat.

Ik heb nu een zakelijk abonnement

zakelijk abonnement simyo sim only

De opzegtermijn voor een zakelijk abonnement is drie maanden. Omdat nummerbehoud aanvragen hetzelfde is als opzeggen, duurt het dus minimaal drie maanden voor je nummer kan worden overgezet.

Met een zakelijk abonnement kun je vanaf 120 dagen voor de einddatum van je contract nummerbehoud aanvragen. Je nummer wordt dan overgezet op de einddatum van je contract. Dit moet dan wel een werkdag zijn.

De dag waarop je nummer wordt overgezet, is de dag dat je oude abonnement stopt en het contract van je nieuwe abonnement begint.

Om nummerbehoud succesvol aan te vragen, heeft de nieuwe provider het klantnummer nodig van je zakelijke abonnement. Het klantnummer kun je opvragen bij je werkgever als je toestemming hebt om het telefoonnummer mee te nemen naar je nieuwe provider.

Je leest hier meer informatie voor als je wil overstappen van een zakelijk abonnement.

Wanneer gebruik ik mijn nieuwe simkaart?

Ik stap over op Prepaid

Simyo opwaarderen prepaid

Je kunt de Prepaid simkaart gebruiken zodra deze is bezorgd: tot je nummer is overgezet gebruik je een tijdelijk nummer. Dit kost niets extra. Het verschilt per provider of de simkaart geactiveerd moet worden. Nadat je de simkaart in de telefoon hebt geplaatst, ontgrendel je ‘m met de PIN-code die je per mail ontvangt. Deze code vind je vaak ook in je persoonlijke omgeving op de site van je Prepaid provider.

Ik stap over op een particulier of zakelijk abonnement

Icons-22

De simkaart van je nieuwe abonnement kun je, nadat je ‘m activeert, meteen gebruiken, maar dit raden wij af. Het beste wacht je tot je nummer is overgezet. Dan gaat je abonnement namelijk pas in. Gebruik je de simkaart voor die tijd? Dan bel, sms en gebruik je MB’s tegen het buitenbundeltarief. Voor je de simkaart van je nieuwe abonnement kunt gebruiken, moet je ‘m activeren. Daarna ontvang je per e-mail je PIN- en PUK-codes.

Aanvraag nummerbehoud later afmaken: kan dat?

Simyo lampje

Misschien had je bij het bestellen van je nieuwe abonnement eventjes niet alle benodigde gegevens bij de hand om nummerbehoud aan te vragen. Gelukkig is het bij Simyo ook mogelijk om de aanvraag later af te maken.

Vergeet dit niet, want je oude abonnement loopt anders gewoon door en je opzegtermijn gaat pas in als je aanvraag binnen is. Bij Simyo regel je dit allemaal op Mijn Simyo. We herinneren je er ook aan als je de simkaart activeert.

Wil je nummerbehoud achteraf aanvragen? Bij Simyo kun je via Mijn Simyo altijd nog een aanvraag voor nummerbehoud indienen. Dit doe je door onder ‘Instellingen’ op ‘Simkaart’ te klikken en daar op ‘Vraag nummerbehoud aan’ te klikken. Op Mijn Simyo zie je ook de status van je aanvraag en kun je deze, als dat nodig is, aanpassen.

Wat als je aanvraag voor nummerbehoud is afgewezen?

Krijg je een bericht dat je aanvraag voor nummerbehoud is afgewezen? Dan is er iets niet goed gegaan. De afwijzing kan verschillende oorzaken hebben.

  • Telefoonnummer is afgesloten;
  • Nummerbehoud te vroeg aangevraagd;
  • Verkeerde simkaartnummer doorgegeven;
  • Verkeerde telefoonnummer of provider doorgegeven;
  • Twee keer nummerbehoud aangevraagd;
  • Ingevoerde klantnummer is onjuist;

In de mail met je afwijzing, staat de reden ook vermeld. Op het Simyo Forum

vind je meer informatie over deze redenen. Als de aanvraag voor nummerbehoud is afgewezen, kun je contact opnemen met de klantenservice van je oude provider. Deze vertelt je dan meer over wat er misging. Heb je nu de juiste gegevens om nummerbehoud succesvol aan te vragen? Dan kun je deze zelf doorgeven op Mijn Simyo.

Wil je geen nummerbehoud meer? Geef dit altijd door aan je nieuwe provider, zodat zij je nieuwe abonnement kunnen laten beginnen. Let op: gebruik jij de simkaart van je nieuwe provider voordat je nieuwe abonnement begint? Dan bel, sms en gebruik je MB’s tegen het buitenbundel tarief. Bij Simyo kun je de aanvraag annuleren, en je bundels activeren door contact op te nemen met onze klantenservice. Vergeet dit dus niet!

Wat gebeurt er op de dag van nummerbehoud?

Simyo lekker bezig

Nadat je aanvraag voor nummerbehoud is goedgekeurd, heb je een mail gekregen met de dag dat je nummer wordt overgezet. Dit gebeurt altijd op een werkdag tussen 9 uur en 17.30 uur. Het is voor de provider niet mogelijk om je van tevoren te vertellen hoe laat precies.

Blijf op de dag van nummerbehoud je oude simkaart gebruiken. Als je met dit kaartje niet meer kan bellen of internetten, haal je deze uit je telefoon en plaats je je nieuwe simkaart in je telefoon. Vervolgens ontgrendel je deze simkaart met de pincode die de provider aan jou heeft doorgegeven. Als het goed is, ben je daarna weer bereikbaar op je oude, vertrouwde telefoonnummer, maar dan met je nieuwe simkaart. Is je nummer na 17.30 uur niet overgezet? Neem dan contact op met de klantenservice van je nieuwe provider. Deze zoekt dan voor jou uit wat er aan de hand is.

Bellen maar!

Simyo onderzoekt Vakantiegeld nice

Fijn: je bent nu bereikbaar op je vertrouwde telefoonnummer met je nieuwe simkaart! Je oude Prepaid of abonnement is dan gestopt en je nieuwe Prepaid of abonnement is gestart. Ben je overgestapt naar Simyo? Welkom! Bij Simyo hou je je verbruik in de gaten op Mijn Simyo en met de Mijn Simyo app voor Android en iOS. Hier kun je ook instellingen aanpassen en je bundels gratis elke maand naar boven of beneden aanpassen. Je bent dus baas in eigen bundel!

Simyo nummerbehoud

Discussie