Simyo garantie en verzekering smartphone

Garantie en verzekering voor je smartphone: hoe zit dat?

Slimme tips

Na een gezellig avondje stappen fiets je met een glimlach naar huis. Al fietsend zeg je in de groeps-app nog even hoe leuk je het hebt gehad. Per ongeluk laat je je smartphone uit je handen vallen. Balen! Nu ligt hij aan diggelen op het fietspad. Omdat dit niet onder de garantie van je smartphone valt, wordt het voor veel geld weer een nieuwe kopen. In dit blog vertellen we je alles over de garantie en waar je op moet letten als je een verzekering voor je smartphone afsluit.

Houd zelf de controle

Steeds meer mensen kopen los een smartphone en sluiten daarnaast een Sim Only abonnement af, bijvoorbeeld bij Simyo. Je hebt je telefoon dan al helemaal betaald en de maandelijkse lasten van een Sim Only abonnement zijn laag. Daarnaast kun je bij Simyo je bel- en internetbundels maandelijks gratis naar boven én beneden aanpassen. Zo houd je goed de controle over je kosten.

Wat je wellicht nog niet wist, is dat je op je verzekering ook een boel kan besparen. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat je in de problemen raakt als je smartphone stuk gaat? Je kunt vooraf zelf je smartphone verzekeren, zodat de schade vergoed wordt. Die verzekering hoef je niet per se af te sluiten bij de winkel of webshop waar je ‘m hebt gekocht. Sterker nog, je betaalt dan vaak meer premie dan nodig is. Er zijn goede, betaalbaardere alternatieven. Verderop in het artikel geven we tips voor het verzekeren van je smartphone, maar we beginnen met iets wat voor telefoonfabrikanten wettelijk verplicht is: de garantie van je telefoon.

Garantie van je telefoon: hoe zit dat precies?

Simyo lampjeStel je voor: je bent met een vriend aan het bellen en opeens hoort hij je niet meer. Later blijkt dat de microfoon van je telefoon stuk is. Je hoeft dan meestal niet uit eigen zak de reparatie te betalen. De kapotte microfoon valt onder de garantie van je telefoon. De garantietermijn voor elektronische producten, zoals je telefoon, is in Nederland minimaal twee jaar. Eigenlijk heb je zelfs recht op een langere garantietermijn. Hoe lang dat is, is moeilijk te zeggen. De Nederlandse wetgeving zegt dat je recht hebt op een deugdelijk product. Omdat je telefoon vaak meer dan een paar honderd euro kost, mag je ervan uitgaan dat hij het langer dan twee jaar doet. De wetgeving geeft aan dat je normaal moet zijn omgegaan met je telefoon, en dat is voor de consument vaak moeilijk te bewijzen. De fabrikant van je telefoon moet de kapotte microfoon repareren of je een nieuwe telefoon geven. De garantie geldt alleen voor technische problemen aan je telefoon. Bijvoorbeeld als je microfoon stuk is, of als de processor van je telefoon het niet meer doet. Laat je de telefoon zelf vallen en is hij daardoor stuk? Dan kom je niet in aanmerking voor de garantieregeling. kapotte smartphone Soms is er wat onduidelijkheid over de garantie voor je kapotte telefoon. Zo wil Apple nog wel eens moeilijk doen als je iPhone een jaar na aanschaf buiten je schuld om kapot gaat. Feit is wel dat Apple ‘gewoon’ verplicht is om aan de garantie te voldoen, terwijl het bedrijf zegt dat je maar 1 jaar garantie hebt op de iPhone. Dit is in strijd met de Europese garantiewetgeving. De garantietermijn is namelijk voor elke fabrikant minimaal twee jaar. Apple vormt daar geen uitzondering op. Controleer altijd via de website van de fabrikant of je in aanmerking komt voor garantie. Hierbij moet je het IMEI-nummer van je telefoon invoeren. Deze vind je in het instellingenmenu van je telefoon onder ‘informatie over deze telefoon’. De garantie claim je bij de de winkel of webshop waar je je telefoon hebt gekocht. Bewaar na aanschaf van je nieuwe telefoon altijd het bonnetje. Die heb je nodig om je garantie te claimen. Wil je weten wat als consument je rechten zijn met betrekking tot garantie? Neem dan een kijkje op overheidswebsite ConsuWijzer.

Verzekering van je smartphone: wel zo slim!

Simyo slim bezigMet de garantie ben je beschermd als er buiten je schuld om iets stuk gaat aan je telefoon. Maar wat als je ‘m laat vallen? Of als iemand ‘m steelt? Dan moet je zelf opdraaien voor de kosten. Tenzij je telefoon is verzekerd. Dit kun je zelf regelen. Zo heb je naast een Sim Only abonnement nóg meer de controle over je smartphone en onvoorziene kosten. Vergeet niet: een smartphoneverzekering kost je elke maand geld. Kost je nieuwe telefoon maar 100 euro? Dan is het misschien niet echt de moeite om ‘m te verzekeren. Dit is verstandiger als je nieuwe telefoon 300 euro of meer kost. Je moet je telefoon vaak wel binnen 10 dagen na aanschaf verzekeren. Wees dus zuinig op je bonnetje. Je kunt je telefoon verzekeren bij de winkel of webshop waar je ‘m hebt gekocht, maar ook bij andere verzekeraars. Dit kost iets meer uitzoekwerk, maar het loont wel. Vaak is dit namelijk veel goedkoper. Stel: je koopt een iPhone 6 en sluit bij de verkoper ook een verzekering af. Je betaalt dan een verzekeringspremie van 18,99 euro per maand. Dezelfde verzekering kost bij een andere verzekeraar soms maar de helft. Met het geld dat je daarmee bespaart, kun je weer andere leuke dingen doen!

Hoe vind je een goede verzekering voor je smartphone?

smartphone stukVerzekeringen verschillen niet alleen qua kosten van elkaar. De dekking van verzekeraars verschilt vaak ook. Zo kan het eigen risico bij de ene verzekeraar 100 euro zijn en bij de andere verzekeraar 50 euro. Waterschade wordt ook niet standaard bij elke verzekeraar gedekt. Lees altijd goed de voorwaarden van de verzekering voordat je ‘m afsluit. Vergeet tot slot niet dat verzekeraars vaak een lager schadebedrag uitkeren als je telefoon wat ouder is. Vergelijkingssite Bellen.com vertelt gedetailleerd waar je op moet letten bij het afsluiten van een verzekering voor je telefoon. De Consumentenbond onderzocht vorig jaar smartphoneverzekeraars. Hier zijn er nogal wat van, maar de Consumentenbond is er eigenlijk over een aantal maar écht te spreken. De ANWB en Unigarant kregen met een 7,2 de hoogste waardering. Zij hebben volgens de bond de breedste dekking en een lage premie.

Dekt je inboedelverzekering het ook?

Deels. Je inboedelverzekering vergoedt de schade als er brand is geweest of als je telefoon bij een woninginbraak is gestolen. In andere gevallen vergoedt je verzekeraar de schade niet. Laat je je telefoon op de vloer of in het water vallen? Dan heb je dus pech. Dit wordt vaak wel vergoed bij een allrisk verzekering.

Reisverzekering

Als je telefoon op vakantie wordt gestolen of stukgaat, vergoedt je verzekeraar een deel van de schade. Tenminste, als je een reisverzekering hebt afgesloten. Let wel op: 70% van de reisverzekeringen keert minder dan 300 euro uit voor schade aan telefoons.

Zelf laten repareren

smartphone zelf reparerenHeb je per ongeluk zelf je telefoon stuk gemaakt en ben je ook niet verzekerd? Hoe vervelend dat ook is; je hoeft niet automatisch een nieuwe telefoon te kopen. Zo kan een kapot scherm vaak door een reparateur worden gemaakt. Bij de nieuwste telefoons kan dit wel vrij prijzig zijn. Zo betaal je voor een schermreparatie van de iPhone 6 Plus vaak honderden euro’s. Apple heeft gelukkig wel een reparatieregeling die ervoor zorgt dat een reparatie maximaal 280 euro kost. Dat is vaak veel minder geld dan het kopen van een nieuwe iPhone. Het is het overwegen dus wel waard.

HTC geeft het goede voorbeeld

HTC Uh-ohWaar Apple nog wel eens moeilijk wil doen met de garantie van je iPhone, pakken andere fabrikanten het anders aan. Neem bijvoorbeeld HTC. Deze fabrikant startte in maart in de Verenigde Staten met zijn inruilprogramma ‘Uh-oh’. Heb je de nieuwe HTC One M9 gekocht? Dan zit je garantie wel snor. Als de telefoon binnen een jaar stuk gaat, buiten jouw schuld om, krijg je binnen één werkweek een nieuwe HTC One M9 opgestuurd. Je kunt wel maar één keer een beroep doen op HTC Uh-oh. Wij hopen dat meer fabrikanten het voorbeeld van HTC zullen volgen.

Discussie